Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: 300-kubikaren - bra skit!?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190

    300-kubikaren - bra skit!?

    Ja, det har i vart fall kommit många nya, och långt mer underhållande, modeller de senaste åren i A2-segemtet, som väl tidigare mest präglades av dystert undermotoriserade bojsänken på +200 kilo, eller så. Nu valde jag tre roadsters som särskilt prisvärda och körglada... men hur man än räknar - den här mikromellanklassen innebär generellt lägre driftskostnader, lägre försäkringspremier och lägre pris än även de mest modest specade vanliga mellanklassarna på 6-700 cc. Mycket bang for the buck, alltså. Att köpa hoj ska vara kul. Att köra hoj... ännu roligare. Men att köpa en hoj som man vare sig ha råd att äga eller köra är en riktigt dum idé. Förnuft står inte i motsatsförhållande till hjärta. Det går att ha tokkul med moderna småhojar och en tight budget. Så, hög tid att sluta fnysa åt dessa små budgetmaskiner...?

    KTM 390 Duke


    2017-modellen är fullmatad med smaskig elektronik, bl a ride by-wire och känns en smula mer vuxen än tidigare, även om den fortfarande nog måste ses som den obestridde lille illbattingen i den här samlingen. På sedvanligt KTM-vis vibrerar den rätt duktigt och man kan uppleva motorkaraktären som lite rå och nervig vid krypkörning i stan. Såväl Kåtten som Yamman har en toppfart på plus/minus 170 km/tim. Inte tillräckligt för att imponera på kompisarna vid korvmojen, kanske? Men fullt tillräckligt för att bli av med lappen flera gånger om på alla befintliga allmänna vägar i det här landet...


    Lite blandat hämtat ur Spec

    1 cyl, 373 cc
    43,5 Hk (32 kW)
    163 kg (fulltankad)
    vikt/effektförhållande: 0,27 Hk/kg
    54 900 SEK


    https://www.bing.com/videos/search?q...DA&FORM=VRDGAR



    Yamaha MT-03

    Inte att förväxla med den MT-03 som såldes i Sverige för 10 år sedan och som byggde på komponenter från XT660. Den här är ovanligt pigg, smidig och kvickstyrd. 42 hästar låter inte mycket, men håller man bara varvet uppe rör det på sig rejält och blir överraskande kul att köra. När Bike testade den (nr 4/2017) mätte man 5,99 sek, 0-100 km/t, eller 98 m. Ingen missil, kanske? men klart mycket rappare än i stort sett vilken fyrhjuling som helst på gatan. Jämfört med Duken är motorkaraktären mjuk och sofistikerad, utan att för den skull vara temperamentslös. Bra skit. Back to basic. Okomplicerat. Faktiskt hojåkning när den är som allra bäst. Utan att man för den skull blir ruinerad....

    Spec:
    2 cyl, 321 cc
    42 Hk (30,9 kW)
    168 kg (fulltankad)
    vikt/effektförhållande: 0,25 Hk/kg
    52 900 SEK

    https://www.bing.com/videos/search?q...64&FORM=VRDGAR



    BMW G 310 R


    Finns även i en smula mer äventyrlig GS-version. Liiite tröttare än de två övriga (med lite tur når den kanske upp i 150 km/tim?) men också lite billigare. Och för att nu vara en beemer: ovanligt snygg!

    Spec:
    1 cyl, 313 cc
    34 Hk (25 kW)
    158,5 kg (fulltankad)
    vikt/effektförhållande: 0,21 Hk/kg
    49 300 SEK


    https://www.bing.com/videos/search?q...7B&FORM=VRDGAR


    Pja, MCN blev väl inte lycksaliga av lilla GS, direkt. Min cred för styling får den dock. Snyggaste GS någonsin...?

    http://www.motorcyclenews.com/news/f...t-bmw-g310-gs/




    PS Bara som jämförelse hade den gamla storsäljaren, tredje generationens, Kawasaki ER-6N ett vikt/effektförhållande på 0,35 Hk/kg
    Och dagens storsäljare i mellanklassen, Yamaha MT-07: 0,41 Hk/kg
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2017-09-30 klockan 19:25.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Honda CB300R


    Då Honda presenterade nya CB1000R på EICMA i Milano för några veckor sedan passade man även på att premiärvisa småbröderna CB125R och CB300R. Den senare sticker ut rejält med en vikt, fulltankad, på 143 kg. Vilket alltså är 25 kg mindra än MT-03, 20 kg under Kåtten och 15 kg mindre än BMW:n. Men kanske än mer anmärkningsvärt: 21 kg lättare än syskonet CBR300R som den delar bl a motor med. Och bränsleförbrukningen: 0,3 l/mil. Verkar dessutom utrustats med 4-kolvsok fram och IMU-styrd ABS, vilket väl med viss säkerhet antyder bra bromsar...

    Spec:
    1 cyl, 286 cc
    31,4 hk (23.1 kW)
    143 kg (fulltankad)
    vikt/effektforhållande: 0,22 hk/kg



    http://www.motorcyclenews.com/news/n.../honda-cb300r/

    http://www.hondamc.com/produkt/cb300r-2018/

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    300cc verkar rätt lagom. Önskar mig egentligen något mellan 300 - 450 cc men jag har inte funnit något som passat för min lilla plånbok.

    Har provat en massa hoj på mer än 1000 cc men bara hitta tråkiga, tunga åbäken som jag inte skulle vilja ha i mina samlingar. Är lite fast med 650 och det kommer nog inte att ändra sig även om jag tycker att det känns lite onödigt stort...
    Ove

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jo, de är skojiga de där små rackarna. Man kan köra som en tok utan att det går fort.

    Ettan 9000 varv, tvåan samma. I med trean.... och fortfarande inte mer än 85 knyck! Det går att köra aktivt och "leka" utan att det går så himla fort (=bra, alltså). En sporthoj på 1000 cc hade kommit upp i 150-180 km/t under samma förutsättningar (dvs "lek"). Inte lika bra på allmän väg.

    Om man gillar att gasa, alltså.

    Andra plusvärden: Låg vikt. Enkel hantering. Hyggligt ekonomiska.

    Lite OT:
    Jag kör en 300 cc scooter sedan något drygt år. Väldigt bra storlek. Snabbare än de mindre hojarna (125-200-250) så att man kan hålla tempot i stadstrafik/pendling/stora trafikleder. Men nättare mått och lägre vikt, och därmed smidigare att hantera i stadens köer än de större scootrar på 500-600 cc eller mer.

    Så 300 cc är en riktigt bra kompromiss mellan prestanda och smidighet. Mitt val när det kommer till scooter. Åtminstone just nu. (Fast Honda X-ADV på 750 cc är riiiiiktigt fräck! Men uj så dyr...)
    Senast redigerat av TMax500 den 2017-11-24 klockan 11:44.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jo, de är skojiga de där små rackarna. Man kan köra som en tok utan att det går fort.

    Ettan 9000 varv, tvåan samma. I med trean.... och fortfarande inte mer än 85 knyck! Det går att köra aktivt och "leka" utan att det går så himla fort (=bra, alltså). En sporthoj på 1000 cc hade kommit upp i 150-180 km/t under samma förutsättningar (dvs "lek"). Inte lika bra på allmän väg.

    Om man gillar att gasa, alltså.

    Andra plusvärden: Låg vikt. Enkel hantering. Hyggligt ekonomiska.
    Vad har du hittat för hoj egentligen? Dom jag har provat med 250 - 500 cc har alla gått betydligt fortare. 300cc och lite kåpa räcker till för svensk motorvägsfart även om det kan bli lite segt på slutet. Scootern borde väl ha toppfart på 140 km/h. antar jag, med tanke på bra aerodynamisk form?
    Ove

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vad har du hittat för hoj egentligen? Dom jag har provat med 250 - 500 cc har alla gått betydligt fortare. 300cc och lite kåpa räcker till för svensk motorvägsfart även om det kan bli lite segt på slutet. Scootern borde väl ha toppfart på 140 km/h. antar jag, med tanke på bra aerodynamisk form?
    tvåan, ju. Hur läser farbror egentligen?

    Tänker inte berätta offentligt hur mycket jag pressade upp Ninja 300 i på rakan mellan Säve och Tuve (Hisingen, Sweden).


    Off topic: Min 955:a toppar bortåt 150 i mätarfart på tvåan, som jämförelse, innan man slänger i trean...
    Om man skulle vara på det humöret. Rent hypotetiskt, alltså.
    Senast redigerat av TMax500 den 2017-11-24 klockan 19:34.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    tvåan, ju. Hur läser farbror egentligen?
    Trean står det - hur skriver du unge man? Sen brukar det finnas några växlar till....

    Föredrar mindre motorer som tål lite pisk framför att pluttra fram med överdimensionerad V-twin. Det enda som jag vill ha överdimensionerat är ljuddämpare.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    ....Andra plusvärden: Låg vikt. Enkel hantering. Hyggligt ekonomiska.

    [


    Fast nååågot mer än hyggligt ekonomiska, kanske, i själva verket? även om jag inte tycker att man ska betona alltför mycket effekten som "sparbössa." Jag hade nöjet att få låna en Yamaha MT-03 under senhösten och - oaktat inköpspriset, i o f s - kunde jag summera följande siffror, avrundat uppåt, för säkerhets skull, med rejält tilltagen marginal...

    Bensin: 250:-/mån
    Försäkring (Hel/hel): 250:-/mån (3 000 kr/år)
    Service/underhåll (årsservice, auktoriserad märkesverkstad): 250:-/mån (<3 000 kr)
    Summa: 750:-/mån

    Jämförelsekostnad, kollektivtrafik, Stockholm, 30-dagarskort, SL: 830:-


    PS Fun factor, och att jag t ex sparade minst 1,5 timme i restid varje dag, bara till och från jobbet, ingick däremot inte i siffrorna...
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2018-01-12 klockan 17:57.

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Fast nååågot mer än hyggligt ekonomiska, kanske, i själva verket? även om jag inte tycker att man ska betona alltför mycket effekten som "sparbössa." ...klippt....
    Ja/jo, det hänger väl på hur man värderar ord. Min 300-scooter ligger bitvis på något liknande. Lite högre på andra delar.

    Den rullar inte jättemycket, kanske 300 mil om året eller så. Och är inte jättesnål. Drar minst 0,35, ofta mer, p g a att den går korta sträckor (ofta 1-2 mil, eller mindre) och en hel del stopp-och-start i stadstrafik. Det kostar soppa att vara först iväg vid alla rödljus! Hade troligen varit en del snålare vid längre sträckor på med jämn gas.

    Sedan är servicekostnaden rätt stygg på min 'Kawasaki Made By Kymco'. Ventilkoll-/justering vartannat år, på en motor som finns instoppad någonstans längst in bakom alla kåpor (=tar mycket dyr verkstadstid). Rätt täta oljebyten. "En liten motor får jobba hårdare och det tar hårt på oljan" förklarade man på Kenneths Mc när jag stönade över serviceintervallerna och dito kostnader.

    Så min månadskostnad ligger över din. Och får då jämföras med månadskort på kollektivtrafiken inom Göteborg stad för min del (625 kr/mån eller 6250 kr/år). 6250 kr räcker inte för att rulla scootern ett år. Fast med scootern/hojen kan jag kör till jobbet när jag vill och komma och gå när det passar mig. Det kan jag inte på samma sätt med bussen. Och jag spar en kvart morgon och kväll, motsvarande 2,5 timmar per vecka.

    Sen får vi inte glömma värdeminskningen. Där gömmer sig ett antal tusenlappar om året.

    Så... skoj är det. Bra är det. Och hyggligt (eller "mer än hyggligt" ) ekonomiskt att köra liten tvåhjuling till jobbet!

    EDIT: Sedan ersätter en hoj eller scooter en del andra resor, som annars skulle ha gjorts med bil. Småärenden, mindre inköpsresor och liknande.
    Senast redigerat av TMax500 den 2018-01-13 klockan 12:13.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Kul att du nämner mc-skotern, TMax! Min egen 300-skoter (nåja, wannabe-300, kanske?) Honda sh300i smiskar ju faktiskt MT-03:s siffror plättlätt. Soppa och försäkring ligger väl på par, men service/underhåll hamnar någonstans kring 1 500-2 000:-/år, lite beroende på var man befinner sig i servicecykeln. Så där sitter väl ordet sparbössa verkligen som en smäck? Och - i motsats till MT-03 (eller någon annan traditionell hoj) - är SH:n rena volvo-kombin att åka och handla med. Bara att ställa ner matkassarna på den plana fotplattan och så "up and away"...

    Och - för dig och mig - som ju bor i trängselskatteområden börjar man ju undra hur folk egentligen är funtade som tokvägrar att leta alternativ till bilen. Kittlar hysteriskt skönt att berätta för en bilist vad driftskostnaderna för en mc-skoter (eller för all del en mindre mc) är i Stockholm eller Göteborg.



    PS Jo, visst kostar det på att vinna varenda rödljusrejs (muahaha). Dock, mindre än väntat, då man ju normalt brukar slå av vid 90-100 km/t. Hondans färddator som mäter bensinförbrukningen i någorlunda realtid tar då några skrämda hopp upp, för att sedan efter en stund sjunka tillbaka ner i snikförbrukning igen... No big deal, verkar vara budskapet den försöker förmedla.

Liknande ämnen

  1. Skit...
    Av Markus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 10:04
  2. Hjääälp Kawasaki j400 skit i tanken
    Av kmv i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 21:24
  3. Vilket skit!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 18:23
  4. Från en skit till en annan
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •