Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oreggade hojar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Oreggade hojar

    De flesta av oss har väl kört lite olagligt med eller utan kk. eller varit för unga för moppen.
    Verkar lite oskyldigt kanske, men vilka konsekvenser det kan få, tänker man ju inte på.
    Har själv råkat ut för incidenter med förare som hade tur.
    Kom körandes på en mindre väg och mötte en trimmad moppe som skar in i kurvan framför mig.
    jag hade som tur var en offroadhoj, så jag jagade ikapp grabben som kanske var 12-13 år och skällde ut honom rejält.
    På en större väg utanför Bollnäs kom en crosshoj farande rätt över vägen från en liten stig i hög fart. Dasspapper emellan. En liten kille på en 85cc.
    Problemet blir om man blir inblandad i en olycka med en som inte har varken behörighet eller försäkring.
    När man är ung, så kalkylerar man ju med hur stora riskerna är att åka fast. Tyvärr verkar ju risken att åka fast minskat med minskade polisiära resurser numera varför ett minskat trafikansvar verkar ha blivit följden. Eller beror det på ökat användande av droger????

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Tror detta är ett fenomen som kommer att fortsätta , tyvärr. När man är ung tänker man inte på konsekvenser , det som gäller är att ha skoj!! Känner igen mig själv i detta : körde moppe med 125cc motor när jag var 14 år... Det jag nu när jag är äldre tänker på är, att min pappa borde haft lite koll på vad jag åkte på. Inte för att det var han som försåg mig med detta ekipage , men ändå ! Föräldrar är ju ytterst ansvariga eller,,?
    Var o en blir salig på sin fason !!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Tror detta är ett fenomen som kommer att fortsätta , tyvärr. När man är ung tänker man inte på konsekvenser , det som gäller är att ha skoj!! Känner igen mig själv i detta : körde moppe med 125cc motor när jag var 14 år... Det jag nu när jag är äldre tänker på är, att min pappa borde haft lite koll på vad jag åkte på. Inte för att det var han som försåg mig med detta ekipage , men ändå ! Föräldrar är ju ytterst ansvariga eller,,?
    Håller med dig. I mitt fall körde jag ganska mycket en HVA 125cc utan att nåra förhållningsorder gavs annat än att vara försiktig. Var då 12 år och det var ju på 50-talet. Det gick bra och några år senare började ju moppetrimningarna. Det var ju väldigt kul. Hade en 38cc Nymans Autoped som gjorde 60 knyck.
    Den varvade som en ilsken geting. Konstigt nog så höll motorn.
    Som sagt i dagens trafik så bör nog föräldrarna vara mera delaktiga i vad ungarna sysslar med.

Liknande ämnen

  1. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38
  2. 2 nya hojar hemma..
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 03:22
  3. Nyttiga hojar
    Av Tina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 21:52
  4. Bra 80-tals hojar
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 08:46
  5. Hur förvarar ni era hojar?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •