Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Tips inför el-strippning, CB400N

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    2

    Tips inför el-strippning, CB400N

    Hej allesammans, jag har nyligen köpt mig en årsmodell 82a Honda CB400N och vill bygga om den till cafe racer alt. något offroad aktigt. Till att börja med har jag plockat av det mesta som inte har med el eller motorik att göra och nu vill jag börja minska lite på elektroniken.

    Det jag vill skall fungera elmässigt är elstarten (då kick ej finns). Vilka komponenter exakt är nödvöndiga för att starten skall funka? Kanske fixar eget ljus senare, men nu vill jag bli av med det mesta så att jag kan börja från början med el-träsket.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Batteri och elförsörjningen från motorn kan du nog inte vara utan, för i så fall måste du bygga upp ett helt nytt system. Det är i alla fall det jag skulle utgå ifrån.






    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Batteri och elförsörjningen från motorn kan du nog inte vara utan, för i så fall måste du bygga upp ett helt nytt system. Det är i alla fall det jag skulle utgå ifrån.






    Hmmm? Vet någon då kravet att mc måste ha blinkers kom??? Fanns ju inte på äldre hojar

  4. #4
    Jag fattar inte detta med att ha ynkligt små blinkers ett undermåligt bakljus o bromsljuset som knappast syns. Jag vill att bakomvarande skall se vad jag skall göra så att man inte blir påkörd med allt som det för med sig.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag fattar inte detta med att ha ynkligt små blinkers ett undermåligt bakljus o bromsljuset som knappast syns. Jag vill att bakomvarande skall se vad jag skall göra så att man inte blir påkörd med allt som det för med sig.
    Tja, förklara det för dem som tycker utseendet ( på hojen ) är viktigare än livet.

  6. #6
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Just det, kolla för tusan upp vad som gäller enligt lag för den årsmodell din hoj är.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Just det, kolla för tusan upp vad som gäller enligt lag för den årsmodell din hoj är.





    vet du när blinkers blev lag på mc

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    2
    Såhär är det, hojen är ett spontanköp. Inte i det bästa skicket men motorn snurrar fint. Det lutar mest åt att det blir något i stil av en offroadare. Då jag bor på landet är det inget problem att hitta gamla grusvägar eller åkrar (ej i bruk) att pysa omkring på!

    För vara tydligare; jag vill ha kvar batteriet och generatorn, och jag vill att elstarten funkar. Resten vill jag bli av med, och jag undrar alltså vilka komponenter som behöver sitta kvar för att detta ska fungera.


    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=HaraldE;109160]Såhär är det, hojen är ett spontanköp. Inte i det bästa skicket men motorn snurrar fint. Det lutar mest åt att det blir något i stil av en offroadare. Då jag bor på landet är det inget problem att hitta gamla grusvägar eller åkrar (ej i bruk) att pysa omkring på!

    För vara tydligare; jag vill ha kvar batteriet och generatorn, och jag vill att elstarten funkar. Resten vill jag bli av med, och jag undrar alltså vilka komponenter som behöver sitta kvar för att detta ska fungera.


    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk[/QUOTEOm jag fattar dig rätt så kommer du att köra en oreggad hoj i skogen och på småvägar. Det du kan ta bort då är ju belysning och blinkers. Resten behöver du. Men vad gör du om det blir mörkt??

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ska den inte vara i registrerad trafik så spelar det ingen som helst roll vad du har bara motor och tändsystem har den lilla elförsörjning den behöver. Men kör du inte på inhägnat område skall den vara registrerad.

    Själv har jag inte ändrat på någon hoj jag haft och har därför full inte koll på vad lagen egentligen säger om belysning och blinkers.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Köra året om - Honda CB400N -81
    Av martypatches i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 08:52
  2. Ny hoj inför 2010?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 184
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 15:55
  3. Tips inför utlandsresan
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 11:15
  4. Grönjöling söker kunniga tips inför 1á hojköp :)
    Av VildKatta i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 22:54
  5. Inför besiktning
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •