Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tips på hojar.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Strömsund/Jämtland
    Inlägg
    4

    Tips på hojar.

    Hej!
    Ny här, första frågan, hamnar säkert inte rätt, men finner ingen forumdel som känns lämpligare.

    Jag håller i dagsläget på ta A-kort, har funderat i många år men först nu blir det av.

    Har en Suzuki DR650RSE nu, som träningshoj, vilken blir kvar sen för att puttra runt ägorna med men jag vill gärna ha tips på andra hojar.

    Typen jag är mest intresserad av är BMW F800R, Kawa Z750/800 mfl.
    Kör en F800R på körskolan som känns väldigt bra att köra, och vill ha något liknande. Känner inte av något i kroppen efter 2-3 timmars körning på den, trots att jag är 184 lång och benvinkeln är rätt ordentligt böjd.

    Körningen för min del blir nog mest dagsturer och 90% asfalt, blandat lansväg och stad 50/50 men nån 2 veckors tripp per sommar lär det garanterat bli av. Föredrar hojar utan kåpor, och trivs bättre om jag inte sitter helt upprätt.

    Pristak lär hamna på ca 60 000kr

    Tips och egna tankar mottages tacksamt.

    //Dennis

    Edit: Hamnade visst i touringdelen, trots att jag tänkte på street. (Man ska inte surfa flera flikar parallellt när man är trött...)
    Senast redigerat av dhenniz den 2017-07-04 klockan 20:13. Anledning: Upptäckte att jag lade den i Touring och inte street-delen.

  2. #2
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Jag körde F700GS på körskola och köpte sen en F800R.

    Kan inte annat än rekommendera den modellen av den simpla anledningen att den är billigast att äga bortsett från inköpspriset ofta. Serviceintervall är årligen eller var 1000:e mil och försäkringspremien är klart lägre jämfört med andra cyklar.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Strömsund/Jämtland
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Jag körde F700GS på körskola och köpte sen en F800R.

    Kan inte annat än rekommendera den modellen av den simpla anledningen att den är billigast att äga bortsett från inköpspriset ofta. Serviceintervall är årligen eller var 1000:e mil och försäkringspremien är klart lägre jämfört med andra cyklar.
    Tack för ett bra svar!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Honda CB1000R gillar jag. Den hade vi på min körskola. Lättkörd men ändå rejält med pulver.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hur skall man kunna rekommendera en viss hoj till en person som ännu inte har hittat sitt val av inriktning.
    Vet man om personen i framtiden gillar sport, glidare eller lite äventyrligare touring?
    Tycker att man skall börja med en hoj som platsar överallt, asfalt, grus, touring. Bör då vara en v-motor, som har ett fint drag i hela registret. Exempelvis en Honda Varadero som har ett jäkla klipp om man vill, passar bra för den långe föraren eller lillebror Transalp. Bägge ligger bra till i pris. Om man kör någon säsong med en sådan maskin bör man veta sin inriktning sedan. Själv fastnade jag för Transalpen för länge sedan. Själv har jag blivit lite till åren och vill inte byta hoj, så därför fäste jag en sidovagn vi den. JIPPI!!!!, vad kul.

  6. #6
    Det bästa är att testa, själv gillar jag glidare att titta på men kroppen och känsla tycker inte lika dant så är du ute efter något som du trivs med så ha det som rättesnöre i stället för det som du tycker är fräckast eller snyggast. Det finns många som inte kör utan bara bygger, och dom trivs med det.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Strömsund/Jämtland
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Det bästa är att testa, själv gillar jag glidare att titta på men kroppen och känsla tycker inte lika dant så är du ute efter något som du trivs med så ha det som rättesnöre i stället för det som du tycker är fräckast eller snyggast. Det finns många som inte kör utan bara bygger, och dom trivs med det.

    Jo, det som känns viktigast är körställningen, och av vad jag kört nu, så vill jag ha lätt framåtlutad körställning för att trivas. DR'en blir för upprätt körställning, F800R känns mycket bättre, klarar ca 3-4 gånger så lång tid på den innan det ens blir en antydan till trötthet. Har även provat Yamaha XJ6 som kändes aningen liten, körställningen var sådär, dynan kändes bra, och den var lättkontrollerad, men efter landsväg kändes den inte alls som BMW'n. Tänkte försöka komma åt att prova Suzuki GSX-S 750, den körställningen känns riktigt bra när jag "torrsitter"

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av dhenniz Visa inlägg
    Jo, det som känns viktigast är körställningen, och av vad jag kört nu, så vill jag ha lätt framåtlutad körställning för att trivas. DR'en blir för upprätt körställning, F800R känns mycket bättre, klarar ca 3-4 gånger så lång tid på den innan det ens blir en antydan till trötthet. Har även provat Yamaha XJ6 som kändes aningen liten, körställningen var sådär, dynan kändes bra, och den var lättkontrollerad, men efter landsväg kändes den inte alls som BMW'n. Tänkte försöka komma åt att prova Suzuki GSX-S 750, den körställningen känns riktigt bra när jag "torrsitter"
    Kan säga så här, att med en ganska upprätt sittställning och ha hojen utrustad med en vindkåpa som tar bort det mesta av både regn, vind och snö, har jag flera gånger kört ca 100 mil på en dag (lång). Då är det ju fråga om touring och inte bara glassturer. Sedan finns det ju ett flertal åkare som hellre putsar än ägnar sig åt riktig körning och vill ha hoj därefter. Som sagt köp en billig allroundhoj till en början och se var du står. Vet flera som köpt nya dyra hojar och sedan insett att det var fel val. Lycka till med ditt val
    Sedan en annan sak. Många vill ju ha en hoj som andra har för att kunna smälta in i gänget. Det sk. kompistrycket är svårt att stå emot. Då gäller det att hitta en grupp som passar ens inställning.
    Senast redigerat av Olle Å den 2017-07-13 klockan 20:47.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av dhenniz Visa inlägg
    Hej!
    Ny här, första frågan, hamnar säkert inte rätt, men finner ingen forumdel som känns lämpligare.

    Jag håller i dagsläget på ta A-kort, har funderat i många år men först nu blir det av.

    Har en Suzuki DR650RSE nu, som träningshoj, vilken blir kvar sen för att puttra runt ägorna med men jag vill gärna ha tips på andra hojar.

    Typen jag är mest intresserad av är BMW F800R, Kawa Z750/800 mfl.
    Kör en F800R på körskolan som känns väldigt bra att köra, och vill ha något liknande. Känner inte av något i kroppen efter 2-3 timmars körning på den, trots att jag är 184 lång och benvinkeln är rätt ordentligt böjd.

    Körningen för min del blir nog mest dagsturer och 90% asfalt, blandat lansväg och stad 50/50 men nån 2 veckors tripp per sommar lär det garanterat bli av. Föredrar hojar utan kåpor, och trivs bättre om jag inte sitter helt upprätt.

    Pristak lär hamna på ca 60 000kr

    Tips och egna tankar mottages tacksamt.

    //Dennis

    Edit: Hamnade visst i touringdelen, trots att jag tänkte på street. (Man ska inte surfa flera flikar parallellt när man är trött...)
    Hej!!
    Testa en Yamaha tracer 900....

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Strömsund/Jämtland
    Inlägg
    4
    Tack för era svar!

    Det blev en 2016 Honda CB 650 F, fullt tillräckligt att köra med i dagsläget. Körkortet blev klart för ca 2 veckor sen. =)

Liknande ämnen

  1. Tvätt av hojar
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 10:31
  2. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38
  3. 2 nya hojar hemma..
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 03:22
  4. Nyttiga hojar
    Av Tina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 21:52
  5. Bra 80-tals hojar
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •