Hej,
Fint att se att yamaha återigen skall sälja sr 400 i europa. Tror ni inte att de har skjutit sig själva i med att de inte har utrustat hojen med elstart också?
Mvh
Hondamannen
Utskriftsvy
Hej,
Fint att se att yamaha återigen skall sälja sr 400 i europa. Tror ni inte att de har skjutit sig själva i med att de inte har utrustat hojen med elstart också?
Mvh
Hondamannen
Blir nog ingen succé i Sverige. Saknar ABS o el-start, men framförallt förlite kubik...
//AA
Jag tror att Yamaha lägger modellen 2017 eftersom därefter måste hojar som säljs i Europa ha Abs.
EU beslutade om en ny förordning som reglerar framtidens motorcyklar. Från och med 2016 blir det lagkrav på ABS för alla motorcyklar över 125 kubik. Mopeder och motorcyklar under 125 kubik måste ha CBS, kombinerade bromsar.
I praktiken om ett år.
Och elstart på en SR? Jo tjenare...
En klassisk SR ska ha kick. Punkt.
En riktig hoj har en cylinder och kick! :-)
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
59 900:- i butik, inte så jättelångt från min gissning på 55 995:- :)
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/...pscef4a608.gif
För högt pris för en 400 cc hoj. Fordonshandel.se kan säkert ta in exemplar som är billigare än 59 000.
Yamaha säljer ju mt:07 för 59 000 kr.
NYa sr 400 har ju 8 hk mindre än den som såldes på 80 talet. Effektminskning, innebär det att även kompressionen har sjunkit?
Kompression är när motorn pressar ihop luft och bränsle i ett slutet utrymme, cylinder.Vid kompressionens maximala sammanpressning antändes denna t ex bensin / luftblandning av en gnista och en drivande kraft uppstår.Effekten av detta beror t ex på cylindervolym, kolvar samt ventiler i förhållande till varvtal.
Percis. Så om mindre mängd bensin kommer in så måste kompressionen sjunka ellerhur?
Men är det inte så att bensinen förångas till gas och om nu mindre mängd bensin skickas in måste ju kompen minska eller?
Så du menar att den kan ha tappat 8 hk utan att kompressionen för den del för ändrats?
Bensin/luftblandningen ska ha ett visst förhållande för att kunna brinna rent. Bensinmängden är ganska liten och kompressionen påverkas inte märkbart av lite mer eller mindre soppa.
Det finns en del andra faktorer som påverkar effekten. Kamtider, tändning, varvtal, insug- och avgaskanalernas storlek, o.s.v.
Oki jag håller med dig nu. Tack för förklaringen men här kommer nästa fråga. Tror du att nya sr400 är mer lättkickad än den gamla?
Kuriosa. Optimala blandningen är 14,7/1, alltså 14,7 kg luft till 1 kg bensin. Du förstår att det går åt avsevärd mängd luft i förhållande till bensinen då luft har ganska låg massa.
Enligt dom uppgifter jag sett så har effekten minskat med 4 hk, men kompressionsförhållandet är oförändrat, 8;5:1.
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/...pscef4a608.gif
Hade inte gamla sr 400 31 hk eller det kanske var 500:an som hade 31 hk. I såna fal har den ju inte tappat mkt.
Jag tror SR500 hade 32 hk och SR400 hade 27 hk.
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/...pscef4a608.gif
Jag hoppas att serviceintervallerna blir som andra yamaha modeller, dvs per 1000 mil.
bygga om den från att ha skivbroms till trumbroms innebär det att man måste ombesikta hojen?
http://i1108.photobucket.com/albums/...n/confused.gif ja det kan man fråga sig... I värsta fall kanske det krävs en ny typbesiktning, fast å andra sidan har det väl funnits tidigare årsmodeller med trumbroms som standard?
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/...pscef4a608.gif
det blir 1000 mil mellan servicen och ventilerna kommer at servas vid 4000 mil precis som alla andra yamaha modeller.
http://motorsportsnewswire.wordpress...egend-1105135/
Vad tror ni om detta? Kan verkligen insprutning och ett moderna tändsystem göra kickandet lättare än på gamla sr 400?
Är det ngn som sett och provsuttit nya sr400?