Liiiite mer polerade och i bättre skick än min. :)
Det där är inga brukshojar, inget man drar till jobbet på i ur och skur varje dag.
2013-08-29, 21:00
jrutgers
Många fina hojar och många fina bilder
Men igen! Jag blir alldeles knäsvag när jag ser en sån Honda 750 Four. I mina ögon finns det ingen vackrare hoj. En sån skall jag ha när jag blir stor!
2013-08-29, 21:04
Hondamannen
personligen tycker jag att 500:an är vackrare...den har vackrare avgasrör
2013-08-29, 21:59
Knarr
träffade på en 500 i menthol-skick i Westerqwarn härförleden :)
Har en vän vars far har en san här 500 i sitt garage som han köpte sprillans ny 1973 om jag minns rätt med 3300 mil pa mätaren och jag har försökt att köpa den vid olika tillfällen men han vägrar :p
0
Citat:
Ursprungligen postat av Knarr
träffade på en 500 i menthol-skick i Westerqwarn härförleden :)
En sån här Honda hade jag nyligen som jag sålde, i nästan samma fina skick. Klassiker men tråkig att köra (tyckte jag). :)
2013-08-30, 12:00
räven
Håller med. Dom första stora jappsen va inget kul att köra.
2013-08-30, 13:41
jrutgers
Citat:
Ursprungligen postat av Nina
En sån här Honda hade jag nyligen som jag sålde, i nästan samma fina skick. Klassiker men tråkig att köra (tyckte jag). :)
Krossa nu inte mina drömmar :-)
På vilket sätt var den tråkig att köra?
2013-08-30, 14:00
Ankan1
Det var därför Honda CB750 1968/1969 tog knäcken helt på engelsk mc industri när de var fyrcylindriga på 750cc samt pålitliga och stora enligt den tidens mc syn och en fröjd att köra.Precis därför de erövrade mc världen på ett sätt som tidigare aldrig upplevts förr.
Något de aldrig lyckats med om de upplevts som tråkiga rent körmässigt bland den stora kundkretsen.Däremot så ansåg en del att dessa Honda CB750 och deras ständiga förmåga att rulla på utan att gå sönder som annars var vanligt bland olika mc på denna tid gjorde att Honda CB750 ibland kunde upplevas som lite för välbyggd och perfekt.
2013-08-30, 14:24
räven
Engelsmännens motorer höll dåligt å läckte olja. I folkmun kallades engelska hojar " Hon dansar en sommar"
Jappsen kunde bygga motorer men chassit va inte lika kul. En ny stil skapades= man hängde i knävecket runt sadeln.
Knuttarna va trötta på motorer som inte höll. Så motorer med många cyl å höll va nog rätt i tiden.
2013-08-30, 15:14
magnusda
Citat:
Ursprungligen postat av jrutgers
Många fina hojar och många fina bilder
Men igen! Jag blir alldeles knäsvag när jag ser en sån Honda 750 Four. I mina ögon finns det ingen vackrare hoj. En sån skall jag ha när jag blir stor!
Fan.. det har jag sagt sen jag var 16. Snyggaste hojen som funnits! :) Tyckte jag då i alla fall. Har inte köpt någon än men det kommer! Ska fortfarande ha en sån! :)
2013-08-30, 15:24
Knarr
65 kusar eller nåt sånt var det väl, hiskeliga prestanda på den tiden! :)
Väghållningen var lite si och så för många Japanska hojar i början.
Kom i håg min kompis trimmade 2 takts Kawasaki 750, den hojen var ond, fruktansvärt brutal motor, ett ondsint ljud parat med värdelös väghållning, tekniken när den började vobbla i 140 var att slå av gasen försiktigt och lägga sig ned över tanken, det brukade hjälpa. :D
Honda 750, hade vad jag vet skaplig väghållning, 67 kusar tror jag att den officella siffran var, Kawa 900 hade hela 82 hästar! (vilket jag personligen tycker, räcker och blir över).
Hondas 6 cylindriga 1000 kubikare, som kom senare, hade svingen lagrad i nylonlager till en början vilket inte var populärt.