Hej på er!
Jag får ont i knäna, underlåten och skinkorna när jag långt med min cbf 500 som är en landsvägshoj, ni står långt custom och offroad, vart får ni ont?
Mvh
Hondamannen
Utskriftsvy
Hej på er!
Jag får ont i knäna, underlåten och skinkorna när jag långt med min cbf 500 som är en landsvägshoj, ni står långt custom och offroad, vart får ni ont?
Mvh
Hondamannen
Öronsnibbens bakpå hälsporrens undersida...
Får inte direkt ont alls faktiskt.
Visst man kan vara lite stel i kroppen efter en långkörning men det tror jag att jag skulle bli oavsett hoj.
Eventyrhoj har nog bäst körställning :)
Det kan vara att du ska köra mer så kroppen vänjer sig. Jag fick när jag började köra min hoj (Kawasaki LTD -81) ont i låren, händerna domnade (speciellt höger hand) och höfterna låste sig på ett egendomligt sätt så jag ibland fick gå av hojen för att det skulle släppa. Kroppen visste väl inte vad hojåkning var för något då jag började med detta först vid 45 års ålder. Men nu 4 år senare har jag inga större problem förutom lite träsmak i baken efter en längre körning.
Skriv gärna vad ni kör för typ av hoj.
I mitt fall beror det på att cykeln har för aggressiv benställning för mig iaf.
Jag hade ont i knän på min BMW f800st pga lite jobbig benvinkel. När jag bytte till custom hade jag ont i ryggkotan de första dagarna och hade ont redan efter 5-6 mil. Men det försvann. Jag var lite trött i ryggen sedan men har nu hittat rätt sittställning och kör nu 20 mil utan att känna något.
På söndag åker jag till Sthlm och då får jag mitt första test på långtur, blir ca 60 mil rakt av. Med tanke på hur OK det har känts sedan jag kom undrfund om hur jag ska sitta så tror jag att det kommer att funka fint.
Långt å långt...
Kör jag LÄNGE med mina mått mätt, får jag träsmak i baken och låsning i höger knä. Det senare förmodligen för att det är opererat två ggr och inte klarar flera timmar i samma position utan att stelna till.
I början på säsongen lite träningsvärk i nacken, men det är övergående. Efter en hel dag på bana har jag träningsvärk i översida låren oftast, men det är nog mest för att jag inte rör mig alls resten av året.
Vet inte om det är speciellt hjälpsamt svar, men det är iaf svar på frågorna. Hojen jag kör är väl närmast en streetfighter. Sporthoj fast med vanligt styre och väldigt lite kåpor... Jag skulle dock kalla det bushoj, och jag misstänker att körställningen är lite lik din CBF, fast argare. ;)
När jag kör för långa sträckor så får jag mest ont i plånboken vid macken även om hojen går så snålt den kan.
Är det fler än jag som drabbas av detta ... !?.
Skulle vilja höra lite mer åsikter från customfolket.
:) Vill bara meddela att när det känns stelt, ont, motigt och jävligt i rygg, höfter och ben brukar jag ta en tur som smärtlindring. Då är det min gamla DR 650 som gäller för där sitter jag allra bäst. 10 - 20 mil på krokiga vägar gör oftast underverk :cool:
Min första hoj var en custom, jag fick en domnande rumpa efter 2 mil och domnande händer. Det mesta jag körde med den var ca 16 mil och det skulle jag aldrig göra om. Den såldes för det var dels inte min körstil och dels dessa domningar.
Som vanligt glömmer ju de flesta att hojen är byggd för att passa ungefär så och så många. Vi förare är ju inte alls likadana i kroppsbyggnad och vikt. En del dras ju med komplikationer efter olyckor eller sjukdom. Vi måst inse att det är bara att anpassa hojen efter de förutsättingar vi har och inte skylla på hojen om den inte passar.
Fick själv ont i ryggen, men de besvären försvann då jag monterade styrhöjare.
Kan rada upp några exempel som kan göras utan alltför stora kostnader.
Om man sätter på en styrhöjare, så får man styret närmare kroppen eller byter det mot ett annat.
Det går oftast att ta ur flera cm av sittdynans skumgummi och ersätta en del av det med en tunn gelpad. Att anpassa broms och växelspakar är inte heller svårt. Om exvis en koppling är för trög kan man förlänga armen några cm. Man kan sänka ner hojen några cm på gaffelbenen för att få den lite lägre. Kan släppa lite på fjäderförspänningen bak oxå.:):):)
När sadlar säljes inom ridsporten är det ju viktigt att den passar både häst och ryttare. De provas och i viss mån anpassas. Varför inte detta görs inom mc-världen är ju egentligen obegripligt. Här borde ju handlarna ta sitt ansvar och ta chansen att verkligen sälja in sin produkt. Kanske beror det även på köparen att han inte vill krångla. Den som krånglar lite kommer nog att ha igen det i ökad komfort.
Olle.
Helt korrekt och sakligt.
Vill man ha en viss typ av hoj så är det bara att ta reda på vad det är som behöver modifieras för att det ska bli bekvämt för just dig med dina förutsättningar.
Behöver inte kosta en förmögenhet heller.
Och som vanligt brukar du ha bra svar.Fick själv värk i armarna men detta försvann helt och hållet med hjälp av styrhöjare.Kör jag långt,vi snackar om uppåt 30 mil i sträck känns det lite jobbigt i högerknät pga benvinkeln,men detta hade jag tänkt avhjälpa med highwaypegs så att man kan ändra benvinkel.Det gäller som sagt att anpassa hojen vilket ibland är nödvändigt eftersom vi som kör är så olika.Känner en person som aldrig blir nöjd med sin hoj och han byter hoj som en annan byter kallingar.Fördelen är att han har testat mååånga hojar men nackdelen är att han ALDRIG kommer att bli nöjd hur ofta han än byter.
Jag får ont i rygg, ända, höfter, armar, handleder, fötter, ljumskarna och nacke.
Masochist? :D
De finns väl en glidande standardmall för körställning på hojar? Jämför supersporthoj med styret långt ner i höjd med knäna och fotpinnarna långt bak och en renodlad custom med styret i brösthöjd och fotpinnarna långt fram.
Provsitter jag en custom och sen en hoj i den andra änden av den glidande skalan känns det som att gå från en skön soffa till att ligga på magen och köra. Jag själv har en hoj med körställning i mitten på skalan. Jag satte fotpegs på motorbågarna för att flytta fram fötterna vid långfärder men det känns bara fel att bara flytta fram benen men ha styret i samma läge som innan.
Om du är sanningsenlig och det är så illa, så kommer en undring, Varför i helsike kör du den hojen alls. Du passar verkligen inte på den som den är. Antingen byt hoj eller modifiera den om det går.
Med alla dina besvär borde du nog prova en Honda Varadero. Styrka och snabbhet så det räcker finns där och en otroligt avslappnad körställning. Eller varför inte en BMW 1200 GS.:D:D:D
Ja tyvärr är det sant. Spelar nog ingen roll vad jag kör så sett. Har haft problem med min rygg hela livet, och höfterna är det fel på sen några år tillbaka, och ändan går inte göra mycket åt.
Jag skulle inte kunna tänka mig att äga någon annan hoj.....eller jo, det skulle vara en Kawa 750 isf, alla andra hojar är så fula, förutom sporthojar då.....men det är alldeles för dyrt och farligt för min smak.
Jag har ju ute annons på hojen, men ingen som har hört av sig.....mer än någon som prutade 20.000:- via mail :-/
Hämtade hem hojen för 4 månader sedan. Har sen dess betalat 7-8000:- i försäkring och kört 5 mil med den vid ett tillfälle. Katastrof!
Nu är du i samma läge som många andra. Den och den hojen är ful!!!!! Tycker alla andra det????
Varför finns det då så många exemplar av fula hojar??? Fulhet sitter nog bara i betraktarens ögon.
Tänk praktiskt i stället. Vill du verkligen köra HOJ, SÅ FÖRSÖK ATT ANPASSA EN HOJ EFTER DINA FÖRUTSÄTTNINGAR, och strunta i vad ev. andra tycker. Strunta i att försöka imponera med en värstinghoj bara. :):):)
Spelar väl ingen roll vad andra tycker! JAG vill ha en hoj som jag tycker är snygg. På samma sätt som jag vill ha en bil som är snygg, eller en TV,mobil, kläder, kaffebryggare....ja precis allt. Varför i allsin dar skulle jag vilja köpa något som jag tycker är fult? :-/
I mitt tycke tycker så jag att customhojarna är snyggast men när inte kroppen är med så får man köpa det som funkar så det är till att prova tills man hittar något som fungerar. Min Varadero provade jag ut och den har jag anpassat, den är sänkt 4 cm styret är höjt och tillbakaflyttat så nu är jag nöjd, den är inte särskilt snygg men vad tusan gör det för det är funktionen som räknas, är det bara utseendet man är ut efter så köp en bild och rama in.
Vassego Cubalibre i din värld av problem ... och trevlig midsommar. :D
http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ
Nu tycker nog många att jag är ute och reser,men hur i all världen kan man köpa en hoj enbart för utseendet när kroppen får lida så in i h...? Gör man så är det i mina ögon inte hojåkandet man tycker är skoj och längtar efter utan det är att impa på andra.Om jag tycker att en mc är ful men jag fungerar bra på den,ja,då väljer jag den hojen eftersom jag inte vill vara utan hojåkande.Hellre en "ful" hoj jag klarar att köra än en "snygg"hoj som jag enbart får ont av.
På vilket sätt är en sporthoj farligare än en glidare eller tourer? Det är väl ändå föraren som bestämmer hastigheten och smäller det ja då spelar det ju ingen roll om det är en Fireblade eller en Fat Boy under förutsättning att omständigheterna i övrigt ät desamma.
Nu är det ju en stor sannolikhet för att omständigheterna inte är desamma för du kör gärna fortare med en sporthoj och med ökad fart ökar riskerna. Hela grejen med en sporthoj är ju att den är gjord för att kunna köras extra fort. Kraften finns i överflöd och nog används den emellanåt. Till sporthojarens fördel är ju då ordentliga mc-kläder från topp till tå som väl oftare sitter på dem än på fatboyåkaren... :)
De gånger jag råkat illa ut/ställt till det så har det varit låga farter på grusväg eller inom tättbebyggt område...
Jag åker på nåt som gör dryga 270 eller ngt mer om man är vågad nog...
Senaste gången gick det i knappa 25 kmh ...när det gick illa.
Det har knappast med hojen att göra eller?
Not sent from an IThing?
Jag kör på samma linje. jag har en inte så speciellt snygg hoj, men den fyller sin funktion till mina 100% och det är ju det viktigaste. Gillar man verkligen att KÖRA hoj, så bryr man sig inte vad andra tycker. jag kör i allafall inte på andras premisser vad gäller utseendet eller för att vara någon Wannabe:):):)
Den funkar för mig med lite anpassning för att få en bättre sittställning.
Undra varför det kostar 40.000:- att försäkra en sporthoj, och endast ett par tusen att försäkra en custom.
Och jag skiter fortfarande i vad andra tycker. Det enda som är viktigt är vad jag tycker. Och för mig är det en självklarhet att att jag köper något som jag tycker är snyggt. Och det finns garanterat massor som tycker att min hoj är ful.
Tacksam om ni håller till ämnet :-)
Jag har de hojar jag sitter bra på, möjligen blir ena knät lite stelt på Streeten om jag kör långa sträckor utan pauser.