Hej,
När ni kör långturer eller rent av är ute och reser, hur många mil kör ni innan ni måste sträcka på benen?
Honda500
Utskriftsvy
Hej,
När ni kör långturer eller rent av är ute och reser, hur många mil kör ni innan ni måste sträcka på benen?
Honda500
Brukar väl bli så på lite längre turer, att varannat stopp är bensträckare och det andra tankning.:):)
Antal mil mellan stoppen är?
Jag räknar inga mil men knappt en timmeskörning är lagom tycker jag innan en bensträckare.
Jag kör flera olika modeller (se under min profilbild) men tycker det är en bra intervall med ca 50 min.
Antalet mil är ju helt beroende av storleken på väg.
Själv kör jag 10 mil mellan stoppen. Det vore kul att göra en jämförelse mellan landsvägshojar och glidare.
När vi kör längre sträckor som då vi skulle från rostock till Prag (Transportsträckor) så kör vi nonstopp tills vi behöver tanka dvs mellan 35-40 mil.Sen blir det tankning och lite käk för att sedan köra de sista ca 20 milen.Vi har då kört hyfsat lugnt,mellan 120-130 km/h.
Då jag kör båda sorter men går efter tiden på sadeln och då spelar ju typ av väg en stor roll hur långt jag hinner mellan stoppen. Kör jag på en 4 meter bred väg i en timme hinner jag ju av förståliga skäl inte inte lika många mil som på tex en motorväg. Förstår inte din fråga då vägvalet har en stor betydelse då man ska göra en jämförelse.
Det var inte illa. Så längre klarar jag tyvärr inte. Det beror ju också på vilken benvinkel man har, hur bra blod cirkulation man har, kondition samt hur avslappnat man sitter när man kör.
En sak som jag märkte i somras när jag var gjorde en kortare resa i Norge var hur mkt lyftkraften från luften gjorde för kroppen.
På grund av det lugnare tempot i Norge belastades min kropp mycket mera.
Anledning till att jag över huvudtaget ställer den här frågan är att jag funderar på att så småning om slå om till glidarcykel. Det jag funderar på är om jag kan köra längre mellan stoppen i och med att jag sitter bättre på en custom än en landsvägshoj.
//honda500
Visst gör bättre sittställning att du kan köra längre mellan stoppen. Men då gäller det sittställning som är fysiskt bättre under lång tid och i rätt fart. Med cirkulationsproblem i t ex böjda knän tror jag det är bättre att bita i det sura äpplet och ta korta bensträckare lite oftare.
Själv brukar jag ha ca 2 timmar mellan stoppen på längre turer, då är det lagom att vila den alltmer medelålders kroppen (där ett dubbelopererat knä stelnar till ganska snabbt numera) och stoppa nånting i magen för att väcka huvudet. Samtidigt passar man på att tanka för det brukar vara läge ungefär samtidigt.
Hur långt jag kommer beror på farten så det är ganska irrelevant, åtminstone så länge jag inte kör fortare än att fartvinden i sig blir en tröttande faktor.
Jag håller med dig och ska jag försöka låna hem en suzuki c800 eller xvs 1300 och testa och köra de vägar jag brukar köra och se hur det känns i kroppen samt att kolla om glidare är överhuvudtaget ngt för mig...tycker att det är vackra men jag har bara provkört dem vid provkörningsdagar.
10 mil och sedan blir det normalt en fem minuters bensträckare.Brukar gympa benen och vänsterarmen annars under färd om det blir för enformigt under längre sträckor.
Längsta nonstop sträckan i somras var ca 30 mil utan stop och jag gick som en djävla apa efter att ha klivit av, (ursäkta mig apan).Tanken var för övrigt nästan tom efter detta.
Hur villiga brukar handlare vara på att låna ut hojen över dagen eller helgen?
BMW brukar vara när det gäller provkörningar..har flera gånger fått låna över dagen och åkt till grann stan. Japanska märken är mkt sämre på denna front.
Nej, men jag har för mig engström67 skrev nånstans att han lånat hoj en längre period än bara 15 min provkörning. Bara som exempel på att det brukar gå. Men jag håller nog med dig att det generellt är lättare hos t.ex BMW som oftast är märkesförsäljare än hos hojkrängaren runt hörnet som säljer 4 olika märken med sämre tillverkarbackup...
När jag köpte min hoj så fick jag över huvudtaget inte provköra den. Jag gör ALDRIG mer om det misstaget.
Sånt är ganska korkat av säljaren egentligen. Ofta skriver man ju på ett ansvarspapper och förbinder sig betala en massa pengar om nåt händer, eller lämnar handpenning vilket betyder att de går skadefria. Så jag förstår dig.
Själv har jag köpt hälften av mina hojar utan minsta provkörning, men det funkar ju inte om man är beroende av körställningen.
Min cykel är liten och kanske inte så attraktiv på marknaden och dessutom var den en av de sista exemplaren på marknden innan modellen lades ner. Han hävdade att den skulle bli begagnade och måste då säljare den till ännu lägre pris och kanske rent av förlora på cykeln. Men jag tror att han innerst inne visste att jag skulle bli besviken på prestandan och avstå från hojen. Jag ägde en honda cb 400 n och cm 400 t innan min nuvarande honda. Hade jag provkört den så hade han fått rätt. Jag hade inte köp den.
man lär så länge man lever....
Han drog flera fula tricks. De hade öppet hus under mars månad 2008 så strax därefter så skrev de att hojen var reserverad och då ringde jag till honom och frågat om han hade fått sålt hojen och då säger han att han har reserverat hojen åt mig....då sa jag till honom...hörrudu om jag vill reservera en hoj så kan jag nog tala för min räkning och du behöver inte gissa till dig en reservation....Jag blev så förbannad att jag vill köpa samma hoj hos en handlare 8 mil ifrån min stad me jag ångrade i sista sekund...
Jag kommer att ALDRIG mer köpa hoj från den handlaren
Bmw handlaren i stan är den enda som har lånat ut hojar till mig vid flera tillfällen men tyvärr kommer jag inte över ens med bmw-hojar med det är en annan historia. De gör vackra hojar....men jag kommer inte överens med hojarna
När jag köpte Varaderon så valde jag mellen den och Vstrom 1000. Jag fick köra bägge en runda av varierande typ på en 8 till10 mil, och det var deras förslag. Vestromen gick bra lite för snabb för att vara hälsosamt för mig, så det Varaderons lite sävligare gång passade bättre. Jag har också problem med mina knän så det var även ett test om jag klarade det, och det funkade betydligt bättre än Dragstaren jag hade tidigare. Ryggen trivs bättre nu när jag sitter riktigt och inte ihop sjunken som en hösäck.
Kommer du alltså längre med varderon mellan stoppen än med dragstaren?
Ursäkta men(tänkte nu på honda500:as köp), var finns den firma som tar ut en sprillans ny hoj för att nån vill proköra den?
I bilbranchen lånas det ut bilar över helger och dygn. I mc-branchen gör man inte det normalt pga att en del fulingar behöver en hoj just för den kvällen, oftast för att man tex har sålt hojen och är lite körsugen med kompisarna som ska ut på en repa på kvällen.
Istället för att råka neka "fel person"(dvs, en seriös spekulant) så har dom flesta firmor tagit det beslutet att dom kör på en linje, dvs...lånar inte ut åt nån över natt eller helg.
Finns ju sen en del firmor som väljer sina kunder(typ Engströms) och lånar ut till vissa. Nu är ju motorcyklisten(i jämförelse med bilisten som i princip kör bara hem osv) sån att man träffas och möts, förr eller senare snackar man om sitt helglån.....till en som blivit tidigare nekad.
Sen, i princip alla handlare lånar väl ut hojen för en rejäl provtur dagtid om behovet finns.
Jag brukar inte hinna längre än ca 10mil, innan jag ser nått efter vägen som jag vill stanna o titta på
sådan e jag :)
Vs, jag både håller med dig och inte....det finns hojfirmor i min stad som låter provköra hojar som sprillans är nya och då ägaren backat ur. I fall enligt handlarens egen utsaga. Men då skall man vara nära affär.
VS, i värsta fall hyr jag en cykel. Det är inte värre än så....men förstår inte varför bmw har den inställning att man får provköra hoj men inte japanska hojar...
Längre tur på en japansk hoj dag tid har jag blivit nekad...det kunde ordnas dock bara vid ett köp kunde jag få en längre provtur.
Jag tror att dom flesta lånar ut en hoj för en rejäl provtur idag.Men sen vet jag att folk blivit nekad pga att dom hittat en spritt ny hoj i butiken som dom vill prova,men dom har ingen demo och det förstår jag.Den är ju beg sedan,men dom bör ju ha en demo av alla modeller.
Skall jag på långresa så skall första dags etappen vara kort (max 50 mil) och med många stopp. Började en resa med 86 mil första dagen, 4-5 stopp. Det fick jag lida för resten av resan då jag blev stel i nacke axlar och rygg (mellan skulderbladen)
Engström: Innebär att en handlare som har 3-4 märken ska ha kanske typ......50 demohojar?
:hmmmm2: Nu vet jag nog inte hur du menar för man kan nog inte generellt säga att customhojar är bekväma. Det kan nog vara så för några men annars får man nog söka bekväma maskiner bland touring- och äventyrshojarna.
Ska man köra långa pass bör man ha öppen vinkel i höft och knäleder. Vindskydd och position till styret är också viktigt. Bara att prova sog fram och köpa rätt maskin för det är ju inte lika lätt att justera körställning som i en bil. ;)
Bland annat hoppas jag genom att gå över till glidare ska kunna köra mer än 10 mil mellan stoppen.
Har ju flera gånget kört runt 80-100 mil på en dag och då har det inte varit motorväg utan största delen varit i Norge. Eftersom vägstandarden varit mycket omväxlande har ju turerna skett på offroadhojar, vilka är de bästa då det gäller den typen av körning.:banana::banana: