Härligt att komma ut och träna förstår jag, men att sitta på hojen uppe på flaket under körning låter helt galet. Farbror Blå hade nog ryckt både körkort och lämp om de sett den framfärden. :eek:
Utskriftsvy
Det borde gå bra att spänna i pasagerarhandtagen på sidan.
ett litet tips e köp ett litet last nät på biltema och spnn det över sadel eller köp en packethållare jag ska kolla vad en sån kostar återkommer med detta
på touringbutiken kostar detta mellan 1200kr och upp till 2000 beroende på vilken sort du vill ha
Om du fixerar framhjulet i sidled närmast golvet på släpet ( så det inte "vandrar" i sidled ) så kan du med fördel använda detta spännband från Biltema.
Har själv denna och de få gånger jag har behövt använda det har det fungerat bra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...and-for-styre/7
Fixeringen kan med fördel göras med detta stöd från Jula som även går att använda i garaget.
http://www.jula.se/motorcykelstod-139211
För den som transporterar hojar på släp ibland finns även detta alternativ. Har köpt ett själv men ännu inte packat upp det.
Finns många sätt att spänna fast en cykel.
Själv brukar jag alltid rulla fram så långt som går så framhjulet står mot kärran, sen är de bara att dra spännband runt dämparna och ut i hörnen, sedan tar man ett band över bakhjulet så att inte de börjar stutsa.
kan dock vara knepigt att spänna över bakdäcket på en sporthoj då de är ganska slätt då får man ta över svingen istället.
Har inte testat det själv ännu, men tror att den står mycket stadigt. Skulle dock för skerhets skull spänna fast den baktill med ett band åt varje håll, fästade framåt i färdriktningen. En fördel är att du slipper dra ihop framgaffeln. Kan sätta packboxarna under hårt tryck med påföljd att dom ger med sig. Har hört att det kan bli ganska oljigt...;)
Fast riktigt sååå hårt spänner man inte och man låter den aldrig stå fastspänd över natten heller. Om man inte kan lossa hojen direkt menar jag, så kan man släppa på alla band så dämparna kan få vila under natten. Men så hårt spänner man inte fram att boxarna sticker, i så fall kan de vara dåliga från början om det är en gammal hoj. Man spänner så den står stadigt utan att flexa för mycket och inte får chans att studsa medan man kör bilen. Så brukar jag göra och det funkar bra för mig. :)
Har funkat bra för mig också. Inga missöden av något slag för min del. Har lärt av andras..
Nu menar jag inte riktigt att du ska dra åt bakhjulet för kung och fosterland, utan bara slå ett band över däcket så att cykeln inte hoppar runt :banana:
Man ska självklart inte ha dämparna i spänn över en natt men för frakt är de inga problem.
Har kört ganska mycket enduro och alltid spännt på detta sätt. jag har även missat att sätta fast cykeln i bak och då har den legat på flaket när jag kommit hem :hmmmm2:
Dock så får man spänna mycket mer på en enduro/cross cykel då fjädringsvägen är bra mycket mer än en t.ex sporthoj
Fast alla sätt är ju bra utom dom dåliga, och dessa brukar man ofta lära sig ganska snabbt :rock:
Att sätta gaffeln i spänn? Nu blir jag fundersam när det påstås att nerspänd gaffel skulle kunna skada packningarna.
Är inte funktionen den i de flesta gafflar att själva dämpningen av fjädringsvägen sker genom att olja i princip passerar hål i en bricka? Fjädern är ju till för att hålla hojen i ett mellanläge. Då blir ju själva systemet trycklöst så fort fjädringen stannar upp.
Rätt eller fel????