Hej jag skulle vilja ha tips på ny hoj. Har en Yamaha 750 custom -82 nu och skulle vilja ha ngt nyare. ca prisklass 30-40 tusen. Har funderat på maruder eller shadow men ingen bestämt. ca 750-900
Några tips??
Utskriftsvy
Hej jag skulle vilja ha tips på ny hoj. Har en Yamaha 750 custom -82 nu och skulle vilja ha ngt nyare. ca prisklass 30-40 tusen. Har funderat på maruder eller shadow men ingen bestämt. ca 750-900
Några tips??
Alltid kul med ny hoj.
Min förra hoj var en Shadow 750 -00 som jag var mycket nöjd med, enda nackdelen enligt mig var att den hade kedja. Jag tror den kom med kardan -04.
Nu har jag en Dragstar 650 classic -07 vilken jag också är mycket nöjd med och den har kardan vilket jag föredrar.
Bägge modellerna finns i din prisklass och är då bara att prova sig fram vilken som passar bäst.
ja ta till dej vad klippan skriver tyvär har han inga större krav , hi hi han e ju gladast för sin ural , eller fruns dragstar 1100,
Har du tittat på volusian?
Bra vrid för en hyfsad peng o kardan mm.
Kawa och Suzuki har ju prisvärda fina hojar i den prisklassen på ca 800 cc. Men en Dragstar 1100 är nog hojen jag rekommenderar. Har haft en sådan själv. Men tyvärr är dem en aning dyrare. Fast undrar om de får vad de begär för sina hojar. Man borde kunna pruta ner en gammal Dragstar 1100 till 40 tusen tycker jag.
Kolla den gamla Virago 1100. Den är både piggare och roligare att köra än Dragstar, jag har haft bägge. http://www.blocket.se/lund/Yamaha_XV....htm?ca=21&w=3
Tack. Dragstar 1100 har jag kört pappa har en. men jag känner att jag vill ha lite lättare innan jag ev ger mig på 1100. Kedja är ju som det är men kardan är väl dyrare att hålla? (inte så hemma på det området). Ska kolla upp volusian för den har jag inte kollat alls.
Någon åsikt om luft eller vattenkyld?
Luftelementet sitter ju så dumt till och kan lätt gå sönder= massa pengar?
Tack
Kedja är väl i längden dyrare att underhålla än kardan eller rem. På kardan får man byta olja med vissa långa intervall.
Jag föredrar lutfkylning på glidare eftersom det ger cleanare utseende.
Hojvalet kan ibland präglas av individuella egenskaper hos föraren. Exvis. om man är lite av en ensamvarg och inte behöver en massa andra omkring sig, så bör man väl ha en hoj som kan befara olika sorters vägar. Det gör ju också att du kan åka på 90% av svenska vägnätet och få se otroligt mycket jämfört med de som bara glider runt på asfalten. det typen av hoj kan man kalla , allroad eller äventyrshoj.
Några hojar i detta fallet är ju Hondas Transalp eller BMW 650 GS. Dessa är ju gansaka lätta att hantera överallt.
Vill man helst åka kring i en grupp på asfalten, så får det väl bli någon glidare. Där finns det ju ett stort urval, men de har ju sin begränsning i tyngden och ofta olämpliga att framföras på dåliga vägar.
:) Kan bara instämma i att om man mest far omkring själv bör man ha hanterlig hoj. Sverige är otroligt glesbefolkat om man hamnat så att man behöver få hjälp med att få upp eller få loss hojen ur "vägen". J -ar vad tung den blir! :eek:
Om man mest kör i grupp eller kan ringa på assistans finns inte det problemet. :)
Det är en glidare jag är ute efter så mycket är bestämt :)
Ja, av japan-glidarna är det väl Yamaha som kör med luftkylning. Kör HD nu och dom är också luftkylda förutom Vrod-modellerna.
Har aldrig upplevt några problem att de hojar jag ägt Dragstar 1100, Yamaha XVS950 och nu HD Sporster 1200 gått för varma på somrarna. Men kör ju inte så mycket i stadstrafik där man står stilla i köer eller nåt sånt.
vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/malmo/Suzuki_V...m?ca=23_11&w=0
Alternativa hojar med luftkylning är Triumphs Bonnevillemodeller: Speedmaster och America. Billiga i inköp, med en härlig hojkänsla parad med lättkördhet och låg sitthöjd. Skulle säga att det är en alldeles utmärkt hoj att börja sin bana som glidaråkare med.
Vid normal körning har du aldrig några som helst problem med en luftkyld hoj, dessutom är det mycket snyggare med en hoj utan kylare, anser i varje fall jag.
Den är på 865 cc.
http://www.motorcycle-usa.com/26510/...h-America.aspx
Här kan du läsa mer om Triumphs modeller!
Efterföljaren som heter M800 intruder tycker jag är trevligare den har dessutom kardan, men den är kanske för dyr kolla i alla fall.
http://www.blocket.se/skaraborg/Suzu...m?ca=23_11&w=3
Ett exempel bara.
Luftkylning kontra vatten. Har bara haft problem med luftkylning en gång och det räcker. Körde genom Oslo på E 18 en mycket het sommardag. Krypkörnig i tunnlar och ibland 4 filer. Fick motorstopp flera gånger mitt i smeten. Konstigt nog så avlöpte det hela bra. När jag kom ut i bussfilerna funkade det lite bättre. Som tidigare skrivet så är det nog bara i extrema situationer som luften inte räcker till. Men å andra sidan kan ju vattnet ta slut av olika anledningar.
Hej
Marudern har en ganska medioker sadel som gör att rumpan domnar snabbt, dom jag känner som åker Maruder skaffar en Airhawk dyna som komplement.
Äker själv en 1100 Dragstar som jag är helt nöjd med.
mvh//Texas
jag tycker att köpa ny hoj e som att ingå ett nytt förhållande , man ska prova några stycken och slåtill på den man faller för , jag har kört och haft många hojar , men nu blev det en ny FJR men jag har min ZRX1200 kvar med då det var kärlek vid första ögonkasstet
Det lutar åt en maruder eller kawasaki VN900 men jag tror inte jag köper förrän nästa höst. Min gamla trotjänare får gå en sommar till så jag kan spara ihop lite mer pengar, det finns lite mer att välja på då :)
hittade bla denna http://www.blocket.se/malmo/Kawasaki...m?ca=23_11&w=0
Den såg snygg och välvårdad ut.
jag har en marauder som "åk hoj" och den är ju förvisso rätt snygg orginal. men jag tycker att den är lite själlös om man inte bygger om den lite. men den är lättkörd och trevlig annars. Sambon har en vn 800 och byter man avgassystem så låter dom riktigt gött och går fin fint! sen är det ju lite vilket stuk man gillar.