Pga av oförförutsedda omsändigheter blev min tur hem från Gbg igår försenad vilket medförde att jag körde närmare 20 mil i mörker med MC, mestadels på landsvägar utan viltstängsel. Det var ganska mulet så det var riktigt mörkt.
Då jag är en rookie på motorcykel med nytaget kort och det var första gången jag körde i mörker så hann man fundera en hel del på mörkerkörning och vilt.
Vid 70 km/h kändes det någorlunda säkert. Kändes som man hade chans att hinna reagera om något sprang upp.
Vid 80 km/h så kändes det inte bekvämt.
Vid 90 km/h så kändes det lite som ryskroulette
M a o så blev det en ganska moderat hastighet hem…
Andra tankar.
Jag låg och strök mittlinjen förutom när jag fick möte. Mer utrymme att väja på.
Vilket är att föredra. Hålla bromsberedskap eller hålla ordentligt i styret. Dvs om något springer upp framför cykeln. Skall man främst vara förberedd på att bromsa eller väja. Personligt valde jag att hålla ordentligt i styret och släppa bromsberedskapen.
Om man låg närmare framförvarande bil än normalt, Då ca 1 – 1,5 sek fick man god hjälp av bilens belysning. Vid 3 sekundersregeln så blev väggrenen betydligt mörkare igen och det kändes som risken ökade att man observerade eventuellt uppspringande vilt för sent. Jag valde att ligga lite närmare med beredskap att väja om bil skulle tvärnita. Lite pest eller kolera val.
När jag kom hem så med facit i hand så hade jag valt helt annan väg. Hade väl varit kanske en 4-5 mil längre män då hade jag legat på motorväg/led större delen av sträckan och det hade känts betydligt säkrare samt förmodligen gått snabbare att köra.
Så en liten fundering hur ni andra mörkerkör och är det något ni drar er för?
Kunde inte heller låta bli och fundera på vad som händer om man klipper ett djur.
Tex ett rådjur, Brukar man hålla sig på hjul med en MC på 220-240 kg eller får man räkna med att syna asfalten.
En älg. Vilken hastighet fungerar älgen som airbag och vilken hastighet är den som en vägg. Jag har hört historia om en MC åkare som skulle ha fastnat med huvudet i en älgs mage och kvävts… låter i o f lite som en skröna.