Såg i nya allt om mc att offroadarna är den typ av hoj som såldes mest förra året.:deal:
Glidarna har trillat ner på tredje plats :aetsch:
Känner mig otroooligt moderiktig just nu:D
Utskriftsvy
Såg i nya allt om mc att offroadarna är den typ av hoj som såldes mest förra året.:deal:
Glidarna har trillat ner på tredje plats :aetsch:
Känner mig otroooligt moderiktig just nu:D
Själv tillhör jag skaran : "Ratbiker " (i.a.f snart :rock: )
Ska bli skoj o se om vi blir ännu fler, hoppas det :cool:
Har endast med de usla vägarna att göra:aetsch:
Jaha då kanske man snart kan skaffa sig en glidare då.
//Motfalls Käring
Ja det är ju en helt subjektiv värdering från min sida, men nog är det mycket lagningar och potthål och förslitningar (hjulspår) på vägarna. Dessutom finns det ju ny asfalt som ju är farlig, exempelvis i stort sett hela sträckan mellan Söderköping och Kalmar. Men visst finns det säkert en hel del fina raka vägar med bra beläggning, exempelvis de man får köra 120 km/h på. Tror dock inte de utgör så många procent av vägnätet totalt sett.
[QUOTE=Mavve65;59297]Ja det är ju en helt subjektiv värdering från min sida, men nog är det mycket lagningar och potthål och förslitningar (hjulspår) på vägarna. Dessutom finns det ju ny asfalt som ju är farlig, exempelvis i stort sett hela sträckan mellan Söderköping och Kalmar. Men visst finns det säkert en hel del fina raka vägar med bra beläggning, exempelvis de man får köra 120 km/h på. Tror dock inte de utgör så många procent av vägnätet totalt sett.
Kör du E 22,skyll dig själv.
Jag tror också faktiskt de flesta skulle ha mycket trevligare med sina hojar om de hade typ allroadhojar.:)
Då behöver man ju inte bry sig så mycket om ifall det är grus på asfalten eller fullt med potthål.
Körde en väg här i Värmland för ett par år sedan i sällskap med glidare. De skällde sedan på mig för att jag lett dem ut på en jäkla undermålig väg. Jag var helt oförstående till deras kritik eftersom min dåvarande Dominator bara rullade på.:eek::eek:
:hello::hello: Kör allroadhojar så blir ni gladare.:hello::hello:
Jag måste hålla med dom lite,när jag åkte sporttouring så vände jag när det vart grus,dels för att jag inte ville råka ut för stenskott och andra skador i lacken och sedan vill man ju kunna utnyttja hojens potentional och det funkar icke på grus med sådan maskin.Men nu åker jag allround maskin och trivs med detta,behöver ej vända om vägen blir grus:).Men jag letar ju inte grusvägar,går ju att köra mera aktivt på asfalt:)
Tycker det här med "offroad" är en lite luddig definition. En KTM 400 EXC är offroad, en BMW 1200 GS är det inte. Bara för att man kan ta sig fram på grusväg kör man inte offroad. Jag kör själv allroad, och alla som har en sån hoj måste väl inse att det är en kompromiss? Man är sämst både i endurospåret och på asfaltsslingan, men man har iaf möjligheten att köra på båda. Jag tror inte att det säljs mer offroad än glidare, däremot tror jag det säljs mer äventyrshojar än glidare. Den enda dual sporten som går att köpa idag och inte är renodlad enduro heter 660R vad jag vet, resten är allroad (dvs man kan köra bäde på dålig asfaltsväg och grusväg).
Sen att vissa tar en 1200 GS på grusbus, visst. Jag känner en som släpade sin K1200 LT genom en enduroslinga. Gör det LT'n till en offroad?
Tycker också att beteckningen offroad på en del hojar är helt fel. Att ta ut en Honda Varadero på en tur på en endurobana är ju bara löjligt.
Då borde de hojarna betecknas allroad i stället, vilket bättre motsvarar dess användningspotential.
Då borde väl R1an heta ""snabb" istället för "sport"" ?
Man kör ju bara fort med dem. får inte Köra sport på våra vägar...?
Lite småaktigt att haka upp sig på namnet när det är klassen som säljer.
Det har jag ju sagt hela tiden.Men det blir ju så bara att man säger offroad.Precis som alla som säger jeep så fort det är 4x4.Jeep är ett eget märke så står det jeep på bilen då är det en jeep,(typ wrangler).:)
Man ser ju vem som märker ord:rolleyes:Är det inte lite så,damerna har syjunta och herrarna har sådana här forum;)
jisses.
Till ämnet, jag kör ingen offroad, jag kör en GS. Betyder nog= Gelende Strasse
Woxikon föreslog följande ......:
galamiddag, galant, galanteri, glimt, glimta, glindra, glänta, glömd och förlåten, glömma totalt, gällande, gå i land, gå i land med
... och en del uttryck tycker jag passar bra. Gå iland med glömda och förlåtna vägar tillhör mina favoriter. ;)
G/S stod från början för Gelände und Stra§e = terräng och väg/gata. Detta var på den tiden när BMW gjorde den "riktiga" GS'n, d.v.s R80G/S som också fanns i en R80ST variant där ST stod för Strasse Touring. Sedan blev det GS i betydelsen GeländeSport. Idag kan det väl mera tolkas som GanzeStrasse som på hemmagjord tyska blir alla vägar och översatt till swenglish blir allroadCitat:
Vad betyder Gelende Strasse?
Fast för mig betyder GS idag Gut mit Snee och på sommaren GrusSmisk.
Ps. läste f.ö. i Hämeen Sanomat (Tavastehus Nyheter) att det bor rävar även i London, somliga har dem bakom örat ;)
Pps. f.ö. tar jag inte illa vid mig att ni med stora GS'er förtrycker oss som kör BMW's små Gastarbeiter GS'ar
Har för mig det står jeep på jeeparna;)
Problemet med många så kallade offroad hojar att de är inte egentligen offroadhojar utan på sin höjd halvoffroad eller? Vad tycker ni?
Så är det ju.Ibland när man pratar hoj med någon och dom frågar vad man har för hoj,vad är det för typ av hoj säger dom,då blir det att man säger offroad fast det inte är det,men för att underlätta för den som inte vet så säger man så.