DRL (Daytime Running Lights)
Efter att ha sett ett antal nya bilar (och en hoj) med bara varselljus i fronten igång men inga bakljus tända så blev jag konfunderad. Det visar det sig att ljus typ de vita julgranskulorna som Audi har i fronten eller någon annan form av ljus (ej parkeringsljus) dagtid räcker och inget bakljus behöver lysa.
Sedan den 7 feb 2011 är det en lag i hela Europa och nya bilar levereras med tekniken där dessa DRL-ljus går igång när motorn startas. Vi i Sverige har haft halvljuslag sedan mitten av 70-talet och 99,9% av alla bilar har ju ordinarie halvljus igång (i många fall aningen reducerat) inkl bakljus. I och med att denna lagen infördes så får vi helt plötsligt nya bilar med sämre ljus igång dagtid om man inte manuellt slår på halvljuset.
Läste också att anledningen till att lagen blev bara ljus fram var för att alla länder aldrig gått med på en lag annars då de som aldrig haft ljus tänt dagtid inte kunde svälja att även bakljus skulle behöva vara tända.
En skribent skrev att hans nya VW Sharon har just ovanstående DRL och med tillägget att om vädret blir regnigt så ser regnsensorn till att även tända bakljusen. Även om han kör in i en tunnel så tänds bakljusen.
Det ser egendomligt ut att se ett fordon utan bakljusen tända...
http://europa.eu/rapid/press-release....htm?locale=en
Sv: DRL (Daytime Running Lights)
Olika åsikter om bakljus dagtid. Vad jag menar är dåligt med de senaste ljusreglerna är att det totalt sett är en försämring vad gäller att vara synlig.
Det är ju bra att halvljus tänds automatiskt när det behövs på vissa bilar men det finns ingen regel om just det. Vilket innebär att det är många som i skymning kommer att glömma att slå på halvljuset som då även tänder bakljuset. Ett aber är ju om instrumentbelysningen alltid är tänd och inte bara med all belysning igång. Då kan du köra länge i skymningen utan att du tycker dig behöva slå på halvljuset och bakljuset lyser inte för bakomvarande.
Att ha andra ljus igång dagtid har alltid varit tillåtet men bakljus och sidomarkeringsljus har alltid varit igång samtidigt. Separata gula ljus var ju populärt när jag var ung.
De monterade man på själv för att man skulle ha ett annorlunda utseende på bilen. En del satte starkare glödlampor i parkeringsljuset och vad jag vet så var det godkänt som varselljus dagtid.
EU-regler är ofta bra men i detta fallet för de länder som haft all belysning igång dygnet runt blir detta ett steg tillbaka. Men det är kanske bara vad jag tycker.