Vad använder ni för att, förhoppningsvis, få behålla hojen ute på touring?
Kätting? Bra om man kan låsa runt något, men jobbigt att släpa på.
Skivbromslås, med eller utan larm?
Larm monterat på hojen?
Utskriftsvy
Vad använder ni för att, förhoppningsvis, få behålla hojen ute på touring?
Kätting? Bra om man kan låsa runt något, men jobbigt att släpa på.
Skivbromslås, med eller utan larm?
Larm monterat på hojen?
jag kör med ett Abus Granit X-Plus 8000, larmlås. Har funkat bra.
Har även ett Xena, larmlås till den andra hojen som även har en startspärr installerad.
Inte haft några problem när dom har stått ute över nätterna.
jag har också Abus skivlås med larm, och sedan brukar jag få en vaktstyrka runt hojen var jag än ställer den,så jag behöver inte vara orolig för någon åverkan :)
Kätting, men egentligen så vill jag nog ha ett skivlås men det går inte på. Kättingen är ganska lång och tung vilket resulterar i att jag slavar med den och ofta skiter i att ta med/använda den.
Köp med andra ord det lås du tror du kommer använda :)
Kör med larmlås,är även bra för den som är klumpig och glömmer ta bort det när denna ska åka:D
Lite avancerat att släpa på larmlås och dylikt när man är ute och tourar i närområdet(....om jag förstått tråden rätt)
Nu beror det ju på vad det är för hoj(passar, ryms etc)
Godkänt skivbromslås är behändigt att släpa på. Finns det ingen plast(tex under sadeln) så finns det montsatser så man kan sätta fast i tex nån ramdel.
För att inte glömma låset, så kan man ha en slangbit trädd på nyckeln. När man låser fast låset så flyttar man över slangbiten till startnyckeln.
Jag har glömt en gång och det kostade. Låset hade jag satt på den högra skivan där ABSen sitter, hela infästningen rök bromsoket hängde i slangarna, backspegel o sidoväskan med som tur var blev det självrisen som jag fick kosta försäkringen tog resten. Numer sätter jag låset på vänstra sidan som syns bättre samt en gul plast remsa som jag hänger ut och täcker tändlåset från väskan på fågelpinnen.
Detta lås har
http://www.knobby.se/se/art/las-kedj...12-7mm-gul.php
Som nämdes tidigare; Kätting blir väl så jobbigt att man inte orkar ta med den ändå, så det skippar jag nog..
Var mest nyfiken på vad som användes ute på lite längre touring, nere i Europa t.ex.
Det blir något slags skivbromslås, fråga är med larm eller utan och sen i så fall skaffa något separat larm.
Fördelen med skivbromslås utan larm är ju att det oftast är lite smidigare, och går att fästa på hojen som V Saarela skrev..
Jag är väl annars ingen försiktig typ men, ute i europa låser jag med styrlås, skrivbromslås fram och kätting bak. Kättingen ska helst vara förbunden med kompisens bakhjul, eller i en stolpe(om det är en lättburen hoj)
Plats för låsen skapar man i packningen om man funderar en stund på förlusten(långt borta osv)