Bommar är bästa utmaningen, då vet jag att det inte är bilar ivägen för min framfart
Skämt o sido så kör jag lungt o städat
Nu när det är kallt så går hojen 10 km/h fortare
Utskriftsvy
Bommar är bästa utmaningen, då vet jag att det inte är bilar ivägen för min framfart
Skämt o sido så kör jag lungt o städat
Nu när det är kallt så går hojen 10 km/h fortare
:mad: Efter resultatlös jakt igår kommer älgen - den med hornkronan som alla vill ha på väggen - ett par timmar efter avslutad jakt och går över kyrkogården mitt i byn och fortsätter ned till den lilla skogsridån som ligger strax bakom mitt hus. :confused: :rolleyes: :thefinger: :D
Jo-Jo, älgarna vet i många fall. När en bekant till mig var ung jobbade han på en bondgård i Uppland. Han ville gärna få följa med ut i skogen på älgjakt, men de andra tyckte att han skulle vara hemma på gården och jobba i stället. Grabben brukade vara i skogen ganska ofta och sade att han visste var älgarna höll till. De andra skrattade åt honom. När de tre dagarna gått och ingen älg fällts, sade grabben att han visste var älgarna hade hållit hus under jakten. Han beskrev då en plats mellan några berg där det fanns vatten och där var alldeles rent från ätbart. Några karlar gick dit och kollade och grabben hade rätt.:eek::eek::eek:
:confused: Vad nytt under kj.... förlåt, solen? Snubblade över världens första fallskärmshopp.
André-Jaques Garnerin hoppade från 1000 meters höjd från em ballong och tog sig ner levande till marken med en mjuk fallskärm. Hans fru Jean Labrosse lånade skärmen och blev den första kvinnliga fallskärmshopparen. Detta skedde 22 oktober 1797.
Undrar hur mycket som egentligen har uppfunnits t,ex. de sista 100 åren. Inte så mycket som vi inbillar oss.... :confused:
Efter ihållande regn skingrades molnen å lilla solen titta fram. +15 i eftermiddags. Vem han hejda sig ? Kladdiga grusvägar å hala höstlöv. Underbar höstdag i fina färger.
Underbar hojdag i småland, +17 när solen kom fram
Nej nu har solen hittat fram här över vättern så nu får det va färdigpippat ;)
I dag ska jag vara
vägvisare å stigfinnare genom kronoberg å blekinge
Ooooo
Norr om E18 Väse, Ölme, Kungsskogen, de allra minsta avvarterna alltså ställen helt nära mig som jag aldrig sett förrut
Tjuvfiske, kopparstölder, veteranbilstölder, ödeläggelse, mm, är inte de grejer jag sysslar med men objekten har jag funnit, och det märkliga eller naturliga är att jag mår bra av se dessa grejer,
Total tystnad, bara jag o älgar/älgfluger/rådjur
Måtte vi få många fina fredagar till innan ritkiga vintern kommer
Hej grabbar
Ja vi får se till o lösa detta nån gång
I mitt jobb är det ett mycket starkt brus av kunder, leverantörer, tjat o gnat
Hemma har jag 2 tonåringar o en fru så det är faktiskt lugnare på jobbet för där är jag chefen
Att komma iväg själv är nått jag verkligen gillar
Dock så är jag även social med lust att se nya saker
Trevlig Lördag
:confused: Nu har höstuppehållet varat mer än en månad, men nu vet jag bara en aktivitet som kan hejda mig förutom vädret. Jag ska få en ny leverantör av TV-program.
Hjärtligt trött på Viasat, programmen har blivit sämre och sämre under den tiden jag haft det. Från början var det en kul engelsman som snodde ihop helikopter och flygplan, renoverade motorcyklar och hade en del kul grejer för sig. Dom serierna tog slut och numer är det amerikanska serier om idioter som skäller, bråkar och gör om gamla skrotbilar till nya skrotbilar. :mad:
Det enda jag saknar är MotoGP. Men det blir andra tävlingar som är minst lika intressanta och dessutom fler.
Vädret just nu är mulnande och det ska börja regna och senare blåsa ordentligt. Tänt i spisen och tagit fram en god bok. Rester finns i kylen och en del god dricka i skåpet - jag är rustad! :p
:) Jag hann faktiskt med en liten sväng med lilla scootern. Inte långt men hann iallafall registrera att hösten är här med såphalka på vita streck och nära kanten på asfalten som det blir när det är kallt och blött. Ska ta ut dom andra också när det passar så att dom är rel. nykörda inför vintern så kan jag köra min vanliga variant - släcka lyset och slå av tändningen så klarar dom sig några månader. :)
När jag funderar på vädret de sista tio åren, så slås jag av att vi här i Värmland har varit förskonade från de stora ovädren som kommer från väster. Det beror ju på att södra Norge tar emot eländet.
Visst kan det väl blåsa, men något av Gudruns dignitet har vi inter haft vad jag kan minnas.
Bara att hoppas att ni i södern inte får det alltför jäkligt de kommande dygnen.:)
Det var ju en rejäl översvämning i Arvika för ca 13 år sedan. Den berodde på att ingen kunde besluta om att slussarna i Säffle skulle öppnas i tid. Numera är det hela åtgärdat .
Klarälvsdalen kan ju drabbas om det har snöat väldigt mycket i Trysiltrakten i Norge eller regnat väldigt mycket där. Har för mig att Klarälven har en sträcka på ca 40 mil norröver. Den byter namn till Trysilelva på norska sidan.
Dalsland har ju en jäkla massa sjöar som skall rinna ut i Vänern på bara några ställen, så det svämmar ju lätt över där.
Härligt med förberedelse, radio, ljus, kokmöjlighet mm
Vänern behöver fyllas på det är ju nästan tomt på vatten, stryper man utloppet för mycket så får Göteborgarna saltvatten i sitt dricksvatten så det är inget bra alternativ, de dricker ju redan vårat avloppsvatten
:hmmmm2: Jaha, var blev blåsten av? Här var det väl kuling som mest. Räven i Linneryd är ute och banar väg med motorsåg så där kom vinden som annonserat... Hoppas att det finns kvar lite villande mo så att Flickorna i Småland har något att tralla i.
Nu är det sånt där riktigt kalasväder så jag kommer nog att ta ut en hoj om det står sig några timmar. :)
:) Och så blev det av - mellan två molnbankar stack jag ut med Greta på en 10-milatur. Rullade iväg ner mot Kinnekullehållet men på väg dit stannade jag och snackade med en trevlig älgko som stod bredvid vägen. Körde först förbi men vände och passerade en gång till innan jag stannade bredvid henne på ca 20 m. avstånd. Jag hade ettan i och puttrade med indragen koppling. Jag har en rätt hälsosam respekt för djur jag inte känner, men den här kossan stod bara och tittade lojt tillbaka och idisslade lugnt, ungefär som en tonårstjej med tuggummi.
Om någon snackar om attt djuren skräms av MC - glöm det. man behöver verkligen inte smyga för att komma nära. Man får kliva av och stå bredvid hojen innan dom fattar att man är en sån där som kan skjuta. :rolleyes:
Vände hemåt vid Österäng för det andra molnsjoket gjorde att det blev svalt. Får nog försöka få fodret i jackan(har jag sagt det förut?).
:) Jo du har lyckats bra för det är väl så det har varit senaste veckan. Ömsom mulet - ömsom klar, någon regnskvätt när som helst.
Just nu skiner solen men Sigrid är hos hojdoktorn - olja, filter och allmän puts och tillsyn. Ja jag vet - skulle jag väl kunna men jag vill inte beröva fok deras levebröd..... :cool:
Så nu är jag tillbaka till internet när telia skarvat ihop kabeln igen.