IKEA hade en suverän arbetsstol innan som hette ALLAK. Tyvärr tror jag den har utgått nu. Min har väl hållit i 4 år nu tror jag, och jag brukar slita ut mina stolar på nåt år annars.
Utskriftsvy
IKEA hade en suverän arbetsstol innan som hette ALLAK. Tyvärr tror jag den har utgått nu. Min har väl hållit i 4 år nu tror jag, och jag brukar slita ut mina stolar på nåt år annars.
:D Jo,IKEA har bra grejer och deras ide att man monterar med ett absolut minimum av verktyg är bra. Tänk om motorfordonstillverkarna kunde tänka lika - med 2 verktyg kan man motera ner hojen i sina minsta beståndsdelar och bygga upp den igen och den fungerar! Bara en dröm men ändå...... :p
Precis som med Biltema är det många som fnyser redan när dom hör namnet IKEA men grejerna är faktiskt bra. :shakehands:
Kasserade min gamla stol efter ca fem år. Började se för jäklig ut med lagade armstöd osv, men var jäkligt skön. Köpte en ny på IKEA och monterade den. Men varför tror de att alla har skruvdragare? Monteringsverktyget var ju dåligt. Varför inte skicka med ett lite bättre, även om det kostar någon krona till? :mad::mad:
Letar fortfarande efter en hög ruta till min Translp. Hittar jag ingen snart , så blir det troligen en ny MRA.
:confused: När jag gick ut ur husent för en stund sen satt de en liten fågel i buskarna och skrek "Tvi! Tvi! Tvi! Tvi! Tvi! Tvi!" Förstod inte om det var om snön, fågelmaten eller bara allmänt missnöje.
Men i vilket fall - det låter trevligt och man får vara glad att man inte förstår vad fåglarna har att säga varandra. :D
:hmmmm2: Vi är nu i Mars och om en månad kommer de stora fåglarna flygande. I fjol blev Tranresan inställd pga snöstorm och ofarbara vägar.
Undrar - hur är intresset i år? Rätt datum bör bli lördag 6;e April. Ska jag lägga ut en tråd om Tranresan 2013?
Klart intressant, om jag är hemma, nytt jobb nya arbetsrutiner och det har inte riktigt landat än... men är jag på hemmaplan så åker jag gärna ( bort ) !
Vädret ja! Vi gjorde vår förhandstur en vecka före i perfekt vårväder men sen blev det ju omtag på vintern. :( Hoppas iallafall att fåren blev feta. (Aprilsnö ger fåragö - Ur bondepraktikan tror jag)
Jag kommer inte att kunna ha stenkoll p vare sig väder eller fåglar under en tid före men 6;e kan jag köra igen, och enligt statistiken ska det vara nära toppnotering i den vevan. Beträffande väder får vi väl rikta våra :adore::adore::adore: i riktning mot Linneryd och be Väderguden Jan att spänna musklerna. :adore::adore:
Helt rätt tänkt, be Jan boka väder.
För på den här sidan av sverige verkar det mest vara blåst, regn och dimma, så det vore helt klart en tabbe att be mig att ordna bra väder :D (jag som inte ens klarar av att flytta 80mil och bosätta mig där solen lyser)
Men som tröstpris så har vi iaf stabilt väder (det regnar alltid).
Har varit ute två dagar redan, 18 mil 26/2 och 20 mil 1/3 till Borås och MC-mässan i Åhaga. Den 26/2 hann det bli -3 innan jag var hemma igen - men, det var garanterat myggfritt :-)
Denna vintern har varit för jäklig beträffande väglaget. Både frugan och jag har fått sätta i skruvdubbar i våra stövlar för kunna ta oss fram mellan postlådan och huset och likaså stallet.
Att gå ut på dagliga promenader med hundarna hade utan dubbar varit uteslutet.:):)
Nu börjar ju marken titta fram här och var, så våren kanske är på gång, men det brukar ju alltid bli ett jäkla bakslag, så troligen även i år.:):mad:
Det som lakar på dagen fryser till knubblig is på natten. Min byväg ser för jäklig ut just nu.
:) Spara och släck ner.... Jag har just inte varit ute på hela dagen. Har suttit vid datorn och jobbat med gamla dagböcker skrivna av en finsnickare på orten. håller på med året 1940.
Han var vid landstormen, inryckt med kort varsel och var förlagd på väldigt provisoriska platser, skulle hindra tysken att invadera med hjälp av 5 skarpa skott, 2 handgranater och lite handkastade rök och brandgranater, ensam på en väg i Bohuslän. Officerare som gosade med och gav presenter till nassarna på andra sidan gränsen, folk som blev galna o.s.v. Han beskriver också hur den ena varan efter den andra blev ransonerad och hur livsvillkoren hårdnade för vanligt folk.
Det ger en insikt i hur det var att leva i ett land som var starkt påverkat av kriget utan att vara direkt drabbat, om all oro och funderingar på hur det skulle gå och ändå försöka leva ett "normalt" liv.
Jag var inte med förrän på slutet, född -44, så jag har inga minnen men fick väl höra fragment när jag var för mycket barn för att förstå. Väldigt intressant, långt bättre än tillrättlagda beskrivningar i historieböcker och dokumentärer.
Just nu tar jag några timmar på vedbacken medan solen skiner. Vet att det brukar bli segt med vedarbetet när hojäventyr lockar.
All veden hemma nu, kapning klyvning å stapling tar oxå lite tid. Men mycket ekonomiskt lönsamt.
:confused: Buster ringde. Påminde om att de 12 mars förra året var vi till Tysslingen och träffade på Håkan46. Solsken, varmt och skönt blev det framåt middagen. Vi stannade och tog en fika, kaffe och äggamacka i en sydslänt. trots att jackan åkte av blev det nästan äckligt varmt i solskenet.
I går och idag kallt som skam och det har snöat nu på förmiddagen. Men det är ju ett annat år....:p............
Inte här...
Påven har dock mer makt än vi tror fast kanske inte på det traditionella sättet..
Hedersknyffeln Josef Stalin lär på sin tid ha frågat; "Påven? Hur många divisioner har han?"
Påvedömet har funnit i tusentals år.. Stalins rike blev väl sådär 30-40 år??
Andra "Tusenåriga Riken" nådde inte ens upp dit..:rolleyes:
Finns många aspekter i ordet Makt..(förväntan, inflytande ...)
De flesta krigen och våldsdåden i värden har begåtts under den religiösa täckmanteln och är så även i dag. Oftast styrs de religiösa av en grupp fanatiker som i stället för att plocka det bästa ur respektive religion, förespråkar sin tro som den absolut rätta.:mad::mad:
När nu katolikerna fått en ny ledare, så kanske vi får konvertera för att han skall kunna fixa bra väder åt oss.:rolleyes::rolleyes:
Jag tänkte så oxå Olle. Den o ordning som är i bönemattans hemland borde man ge nya påven en chans att fixa vädret åt oss
:) Jag tror faktiskt att den nya påven är på vår sida. Han är långsam av sig, men han är ju gammal gubben. Solen skiner och tär långsamt på isen. fastän det är svinkallt om nätterna. +graderna på dan gör att det blir knocklig skridskois i skuggan.
Kan inte ta ut hoj än för jag vet hur det blir - ungefär som när jag försöker åka längdskidor, vurpa varannan meter.:p :rolleyes: Vägarna är i stort sett körbara, jag har provat värre, men det är biten ut till vägen som är hindret, ca 100 meter. men om 2 veckor SKA jag sitta i sadeln. :cool:
Pressmedelande från Vertikanen " Kallt hela mars"