Bra exempel Bosse, men fins massvis med exempel varför det är en fördel att visa vart man är på väg.
Utskriftsvy
Bra exempel Bosse, men fins massvis med exempel varför det är en fördel att visa vart man är på väg.
Vet inte om värmlänningar är speciella, men de verkar resonera så här: jag vet vart jag ska, men det har ingen annan med att göra.:eek::eek::eek:
-Börjar få tics, kan inte sluta följa den här helt "galna" tråden. Men den visar glasklart hur tänket kring blinkers och körning ser ut hos övriga befolkningen även utanför det här forumet I guess!
Underbart kunde inte låta bli och tur nu tråden inte handlar om cyklister
Inbyggd blinkers som man aktiverar med en Bluetoothkontroll på styret
http://youtu.be/ZIiLKjXO5hQ
Har läst hela tråden och fastnat mest för det som du som yrkeschaufför av lastbil skriver. Du verkar köra egna race mest hela tiden. Hade du betett sig som du gör under en uppkörning hade du aldrig någonsin fått körkort för B ens.
Att inte blinka vänster i en fil för endast vänstersvängande eller inte blinka ur en rondell alltid hade resulterat i att du efter avslutat förarprov inte fått körkort. Du har körkort redan, jag skriver bara vad som hänt om du inte haft det.
Du verkar inte heller ta till dig av andras högst intelligenta och sansade inlägg utan bara kör på med att du vet bäst och ingen ska tala om för dig hur du ska göra.
Du är faktiskt en skam för er som kör de stora fordonen. Vi andra i privatbilar beundrar er att ni kan framföra dessa stora fordonen och sen läser vi vad du skriver...
Du tillhör ju faktiskt de få och skönt är ju det för den absoluta majoriteten av lastbilsförarna vet hur man gör och föregår med gott exempel.
Darwinpriset går till...Citat:
Ursprungligen postat av engström67
Har gått på körskola och fått lärt mig det som jag gör,och rätt logiskt.Sedan kom Eu in i bilden och det vart ändringar.MEN du ska veta att nu börjar dom lära ut på Trafikskolorna igen som det en gång va.Du är välkommen att följa med mig en dag så skulle du nog få se och lära dig nått som du inte har en aning om.Och efter snart 30 år som yrkeschaufför så är jag van att dom små i trafiken alltid vet hur det ska vara.Jag vet vad jag håller på med och som vanligt aldrig fått en prick för nått så kanske jag drömmer ändå pga att andra vet bäst.:cool:Fel av mig att ens kommentera i denna tråd från första början då garnnystanet från syjuntan är hur långt som helst.
Jag har faktiskt kollat en stund hur man blinkar i rondell. Köerna i rondell skulle minska till hälften om folk visade vart dom va på väg. Att försvara ett felaktigt sätt att framföra sitt fordon ber man väl nästan om en skopa ?
Möjligen har det ändrats sen september 2013 när jag tog körkort senast men då var det väldigt tydligt att man ska blinka ut ur rondellen, ALLTID. Inte heller hade några lärare någon annan uppfattning. Det enda som man kunde göra trots att man inte måste är att blinka VÄNSTER om man nu skulle vänster. Men man var fortfarande tvungen att blinka ut.
Ibland önskar man att polisen ställde sig och bara plockade idioter som inte fattat vad blinkers är bra till. Som omväxling till hastighetskontroller...
/F
Fick själv reda på att man blir kuggad om man inte blinkar vänster vid vänstersväng. Kände dock inte att den luddiga hänvisningen till "tydlighetsprincipen" var helt övertygande.
Tycka vad man vill om hur det borde vara. Helt klart är att reglerna kring detta är otydliga. Jag kan inte förstå varför. Hur svårt kan det vara att fastslå tydliga regler om hur man kör och blinkar i en cirkulationsplats? Nuvarande situation där vissa inte har en aning och andra är helt säkra på sins emellan motsatta versioner, kan det inte finnas några fördelar med.
Vid cirkulationsplaster finns det egentligen inga regler för hur man ska blinka, mer rekommendationer som kan ses som regler men ändå inte är det.
Själv blinkar jag både och, då jag lämnar cirkulationsplatsen och då jag kör in om jag ska vänster eller höger. Alltså precis som vid en vanlig korsning. Sen vet jag att jag gör rätt i perioder om ca fyra år för att sen göra fel de kommande fyra åren. Det viktiga för mig är att medtrafikanterna ser vart jag ska och inte att följa EU direktiv.
Det har ingentig med EU-direktiv att göra. Tyvärr vet jag inte vad för regler som gäller i andra länder, skulle vara kul att veta och jämföra. Ursprunget till det här eländet (ja, jag tycker elände (B-kort 1982)) är en olycka i en stor rondell 1989. Den här rondellen lär vara gigantisk, och högsta domstolen tog 5 år på sig att komma med ett domslut där man jämför rondellen som en enkelriktad väg där man ska blinka vid filbyte och ut ur rondellen (jämför högersväng i en vanlig korsning).
Dåvarande Vägverket lär ha sagt vid tillfälle att man ska kunna betrakta cirkulationsplatser ur två perspektiv, som enkelriktad väg (stor rondell) och som korsning (liten rondell) och det köper jag. Det är löjligt att blinka höger när man åker rakt fram i en liten cirkulationsplats, men helt befogat om den är stor, för då lämnar man filen.
Samma sak med att blinka vänster i en stor är meningslöst, men en liten som betraktas som en korsning är det befogat.
Tyvärr har de aldrig svarat på frågor om hur stora de ska vara för att skilja dem åt.
Nuvarande regler tror jag dock enbart definierar dem som enkelriktade vägar vilket blir absurt när de är så små där det bara är målat en prick i gatan. Nuvarande regler tycker jag fungerar skit i cirkulationsplatser som har en radie under 50 meter.
Meningslöst att blinka vänster i en stor säger du..Vi stora som fraktar din mat,medicin och kanska 30 ton andra livsviktiga saker,och som kommer från andra hållet ska stanna och spela fia och gissa vart ni ska.Ska du rakt fram och blinkar höger ur ser man ju inte ändå.Vad är problemet att visa att man ska till vänster.:hmmmm2:.Men,men man är ju van vid eländet nu så ser man ingen blink så åker man.:)
http://i57.tinypic.com/2ptxyzq.jpg
:D:confused::D:confused::D:confused::D
Man blir inte kuggad för att inte ha blinkat vänster, eller man ska inte bli det i alla fall. Jag blev det inte när jag körde upp heller.
Här finns en folder som många verkar behöva läsa...
http://transportstyrelsen.se/Publika...ulationsplats/
/Freddo
Problemet är att folk som vill in i rondellen inte vet om 60tonnaren ska köra runtirunt i rondellen eller svänga ut. Därför bli köerna onödigt långa. När tio bilar svängt ut utan att blinka börjar det chansas. Kraaaccchhh.
Nej, jag tycker inte att det är relevant att blinka vänster när man kör in i den här cirkulationsplatsen när man ska ut borta vid pilen. Det bara förvirrar. Jag menar alltså STORA cirkulationsplatser, de som har en radie med minst 50 meter.
Jag tycker att dagens regler är helt fel (bara blinka vid filbyte och ut från rondell) när det är mindre cirkulationsplatser än det. De cirkulationsplatserna borde betraktas som korsningar och man blinkar höger när man ska höger, och vänster när man ska vänster.
http://www.abc.se/~eny/hojen/140228_Rondell.jpg
Det vore löjligt, om man kunde lita på att alla som ska svänga vänster, blinkar vänster. Men det kan man inte. Så när man ska in i en rondell, och det kommer någon från andra hållet som inte blinkar, har du ingen aning om ifall de ska vänster eller rakt fram.
Tydligast är därför att blinka höger/vänster när du kör in i rondellen, och alltid blinka höger när du ska köra ut ur den. Risken för missförstånd är minst, och tycker du det är svårt att blinka en extra gång, så prova att lägga undan telefonen.
Ja, och därför säger jag att REGLERNA för körning i cirkulationsplatser är idiotiska som de är utformade nu. Det är därför som det blir knas, för en del kör efter inga regler alls, en del kör efter gamla regler (korsning, blinka vänster/höger inget rakt fram) och en del efter de gällande reglerna där man bara ska blinka vid utfart eller filbyte.
Jag hävdar fortfarande att det borde vara olika regler beroende på storlek.
Jag läste på ett annat forum där han testade polisen på de nya reglerna genom att åka vänster i högerfilen utan att blinka, polisbilen bredvid i vänsterfil som hade tänkt åka rakt fram. De följde efter honom en bra bit, men stoppade honom aldrig. De hade väl en diskussion i polisbilen om reglerna gissade vi.
Ja, det är helt klart ett problem. Jag ser det dessutom som ett helt onödigt problem. Löses enkelt genom att fastslå tydliga regler, utan "bör" och "kan". Informera, och låt polisen se till att de efterföljs.
Visst, bara det är tydligt i varje enskilt fall vad som gäller.Citat:
Jag hävdar fortfarande att det borde vara olika regler beroende på storlek.
.................................................. ...................................
Vem har pratat om stora fordon?
Många i denna tråd som inte skulle klara uppkörningen i dag.
Ha ha diskuterade med Farsan om just alla trådar på detta forum,han åker med hoj sedan 50 år tillbaka och har inte hört talas om Hojen.se.Han sa..hur örkä du holl på o tugga...du vet väl va Stenmark sa...så sant,så sant.Ja man kan ju undra.;)