:rolleyes: Nämen Jan! Klart att du får ha den hängande ute för att växa och få liv i vårregnet, men västar ska så klart luftas igenom ordentligt av fartvind. :rolleyes::)
Utskriftsvy
Nya dofter i västen när björklöven är som musöron
som musöron. här dröjer det nog ännu ett tag tills dess. när man var liten hade man björklöven som tecken. när dom var som lite större musöron börja fisken nappa på mete.då var det dax att meta abborre årets höjdpunkt. då hade man inga tv spel å datorer att leka med.
Konstigt att 40 och 50-talisterna överlevde med alla faror runt om. Oskummad mjölk, inga tv-spel eller datorer. Vi fick ju använda huvudet till mycket mer än att ha kepsen på. Och så fick vi ju klättra i trän och slå oss ordentligt när vi lekte. Cyklade och åkte mc utan hjälm vilket tyvärr renderade i lite skador då och då, men vi hade jäkligt kul.
Tänk när man åkte på Rödmyran första gången och lyckades att köra på trean. Det var tider det.
Några kompisar försökte att slå lekande gäddor med gamla sparkmedar. Jag kommer ihåg att jag brukade äta små björklöv och senare knapra på små granskott. Det var nog väldigt nyttigt.
Årets första åska resulterade i en blixt och mitt modem pajat.
Tjälskadorna på våra småvägar blev inta alls så svåra som vi trodde i vintras så det verkar kunna bli en fin Vårtur i mitten på Maj. Han me kepsen var ju med förra året och verkade ju trivas förträffligt på våra småvägar här i Värmland.
:) Kanske inte så konstigt ändå att så många av oss överlevt alla risker som vi utsatt oss för. Vi lärde oss helt enkelt att bär man sig för dumt åt så gör det ont. Vi skaffade oss säkerhetstänkande.
Numera kommer det en vilt skrikande mamma och räddar barnet om det klättrat upp på en liten grästuva och leka vid vatten kommer inte på fråga. :eek: Nu ÄR det bara så att den unge som inte fått leka vid vattnet kommer med absolut säkerhet att ramla i och måste räddas och det kommer nog igen i många andra situationer. :rolleyes:
:confused: Kanske det färgat mitt förhållande till t.ex. vajerräcken: Man var väldigt försiktig och vaken vid cykling utefter taggtrådsstängsel, klädd mest i bara skinnet även fastän det mest bara gav ordentliga rivsår. :eek:
Ställde in gräsklipparen i skjulet i september och glömde bort den. Det är en gammal lurver till åkklippare som inte är särskillt vacker att skåda, men vaddå, den har ju gått ganska bra. Lite haverier under åren men den är ju gammal som sagt och den har levt ett hårt liv.
Tittar in till den för det är dags att klippa. Ser inte hoppfullt ut men får väl kolla. Olja? Ser den ut på det viset? Tror ändå att den bytts detta seklet. Nåja den smorde ju förra året så det får gå. Bensin? Tom tank, tom dunk? Letaroch hittar en gammal bortglömd dunk. Räknar på fingrarna för det vet ju alla att bensin är färkvara och kass efter att ha stått en vinter. Den här är minst 5 år så den är nog inte ens brännbar men jag provar att hälla i. Den rinner iallafall. Men startgasen som ska till finns en dryg promenad bort. Muttrar lite elakheter till mig själv och har synpunkter på minnesfunktionerna! Provar att dra lite lojt i snöret för att se så att motorn inte har fastnat och den smäller igång utan choke och startgas. Misständer lite sömnigt ett par gånger men sen går den perfekt! Ett halvt drag i snöret! :eek:
Sätter mig på och kör ett varv runt gräsmattan och sen stannar maskinen med full snurr på motorn. Drivrem som gått av men det kan inte skyllas på motorn. :rolleyes:
Amrikanerna gör en kvalitetsmotor att räkna med i alla väder, Briggs & Stratton. Man skulle kunna tro den är japansk! :D
Vi har inte funderat på gräsklippning ännu utan väntar på att alla vitsippor och vårlökar får blomma ut först.
Var och kollade på musöronen förra helgen, men fick punktering på hojen. naturligtvis var reparationsutrustningen kvar i garaget, men hade tur eftersom det fanns alla tillbehör i det huset jag stannade vid. Lagade hålet och upptäckte att det fanns två till. Lagade dem och fyllde slangen med luft utan att återmontera denna gången. Två hål till!!!!!!!!!!!. Orsaken var ju att vid punkan så stack den gamla rostiga spiken in ganska långt. Däcket hade ju släppt från fälgen så det hade roterat lite innan jag fick stopp på det hela. Hade väl ca 90 när det blev platt. Men hur får man upp en TA på centralstödet utan hjälp då det är bakhjulspunka ?
Min tyska granne har en Honda gräsklippare, tack för det då det gett mig några Bier när jag hjälpt honom starta den på våren.
Svar till Olle: Du tycks ha oturen att råka ut för punka,mins inte när jag fick punka sist. Centralstöden brukar funka med rätt tecknik om hojen står i våg. Tappar man några cm i bakändan funkar inte vågtänkandet längre. Hoppas du såg några musöron innan punkabekymren tog vid.
Ska försöka göra lite Tv program om att vägverket inte har fattat att fordonsparken består av 300000 Mc. Vi får se om jag lyckas.