Dom gjorde något liknande för ett antal år sedan då de hällde glykol i vinet. Det gjorde ju att vinet fick en sötare smak och kanske för att inte folk skulle frysa så mycket:eek::eek::eek:
Utskriftsvy
En fundering.....
Varför har man "bäst-före-datum" på Surströmmingsburkar? det datumet har ju redan passerat när den packas....
Følg med på Travel Channel framover:
Worlds Greatest Motorcycle Rides in Scandinavia.
http://www.travelchanneltv.no/series...7#.UM6042_K58E
--------------------------
ja nu hittar jag också hit !
men jag känner mig ta mig F-n INTE en dag över 40 och jag har kul för det är nu livet börjar när ungarna ha flygit ut ur boet.
Tror Ni att jag skulle klara av och åka hoj när jag blir 80 eller är det bara en önske-dröm:)
ha en goo jul allesammans.
ben
:thefinger: Den som kommer och vill ha mig till att göra mera köttbullar i år kan känna sig blåst alltså! Sista omgången inför julen blev till igår och nu är jag hjärtligt trött på rullandet. :rofl:
Julfirandet är inbokat till max - tron på en lugn julhelg utan åkande är skjuten i sank, det blir mycket på vägen som vanligt. Men jag är van sen bortåt 50 år att det ska vara på det viset. :rolleyes:
Julklapparna är fixade - jag var och köpte dom i uttagsautomaten. Köpa prylar som bara är fel är ingen bra idé så jag avstår den biten. Själv önskar jag inget som inte kan passera svalget. :cool:
Julgran hämtad i brorsans skog. Han tyckte att det var ett märkligt exemplar men hustrun blev glad - eftersom det fattas en sida på den så passar den perfekt utefter en vägg....
Nu kom fönsterputsarn så nu får jag flytta på mig - Go Jul :santaclaus:
Tja, varför skulle du inte kunna åka hoj vid 80 fyllda.
Om du bara tänker på att anpassa din hoj efter kroppen. Då tänker jag på hur många gubbar som bara för att imponera åker kring med alldeles för stora och tunga hojar.
Själv är jag gubbe och en Honda Transalp orkar jag ju fortfarande att resa upp om den lagt sig på sidan.
Lev väl och GOD HJUL på er alla:santaclaus::santaclaus:
Du är så välkommen på tråden! :shakehands:
:confused: Varför skulle du inte klara det om bara hälsan är envis. Den älste aktive i mina trakter närmar sig väl mitten av 90-talet och jag såg honom igång för ca ett halvår sen, på en scooter som han använder för att han bytt ut de flesta lederna i benen. När jag hade tillfälle att prata med honom för ett par år sen var jag imponerad av hans dagsetapper när andan föll på, ca 50 mil. Jodå visst kan du. :cool:Citat:
Tror Ni att jag skulle klara av och åka hoj när jag blir 80 eller är det bara en önske-dröm:)
ben
Säger som Olle - se bara till att ha en lätt och smidig hoj!
Skall vi ha förhoppningar om framtiden eller inte? Enligt en gammal mayakalender, så skall ju vår planet gå under den 21/12.
När inte ens SMHI kan spå väder längre än några timma, hur skall då en gammal kalender kunna sia om Armageddon?:D
Resonemanget är ju fullt av stora hål vilket gör att en del försöker utnyttja folks oro till att tjäna pengar. Om nu Armageddon kommer, varför försöka tjäna pengar på den?:confused:
Det roligaste blir nog att få läsa om alla bortförklaringar till att det inte hände.:):)
:santaclaus:Det blir nog en vit jul i år igen, åtminstone utomhus
:hmmmm2: I dessa våra yttersta dagar kanske det som omväxling kunde vara vettigt att köpa på avbetalning.......
Funderat lite på MC-priser i förhållande till vad ATV;er kostar. MC;n är en ganska enkel konstruktion i jämförelse. ATV med vinch och snöblad för 40.000;- och en jämförbar hoj kostar minst det dubbla och då följer inte ett smul extrautrustning med.
En timmervagn kostar ungefär som ett par dyra packväskor. Joda, jag funderar på att köpa en ATV för att fixa med ved och sånt. Lite opraktiskt på Mc;n även om det är en offroad. :rolleyes:
En riktig ATV har ju en helt annan transmission med hög och lågväxel, fördelningslåda, diffar och diffspärrar, 4 hjulupphängningar och fan och hans mormor. MC;n är en synnerligen enkel konstruktion, 2 hjul, enkel transmission, ram som förbinder fram och bak och lite pickel för ögats och komfortens skull.
Visst jämför jag bananer med kylskåp - men ändå. Jag tycker att rimligt pris på hojarna skulle vara ung. hälften mot vad det är idag. :cool:
Visst är prisbilden helt skev. Man får ju en liten bil med 4WD till samma pris som en sporthoj för ca 120.000.
Det är ju helt sjukt av mctillverkarna att producera nya modeller vart år med de små volymer de har.
Honda Transalp som kom 1988 och hängde med nästan utan att göra om utgångsreceptet förrän 1207 tror jag då 700 modellen kom och hojen tappade sin image. Transalpen borde ju varit en kassako.
Samtidigt kan man ju undra varför tillverkaren slutat tillverka en annan pålitlig maskin, Africa Twin.:):)
:) Jo nu är det över, firandet av julen. Hustrun och jag har åkt omkring i snö på tvären och på höjden för att ha julafton 23;e, julafton, juldagen och annandagen. Dessemellan har vi landat i eget hem och gnagt på egen skinka så gott vi kunnat.
Nu väntar några vardagar och sen är det nyår men det blir nog aningen lugnare.
Är det någon som märkt att det vänt och vi är på väg mot ljusare tider? Ännu har jag inte hört att tranorna är på väg men snart.... ! ( För eventuella nytillkomna kan jag meddela att tranorna markerar den officiella invigningen av den nya säsongen. :cool:) Kanske snart dags att öppna den nya tråden?
Märkt har man väl inte, men av lång erfarenhet vet man ju att det blir så. Som sagt så inleder ju tranornas ankomst sommar säsongen och man kan ju nästan säga att de avslutar den. Visserligen är det ju beroende på var man bor, men nere på slätterna i södra Sverige är det nog så.:):)
Visst har man ju halkat både hit och dit, men det har gått bra.:)
Såg en episod som gjorde mig jävligt förbannad i kväll. Vi var på väg på E18 då vi blev omkörda av en ambulans. Vägen övergick till enfilig. Då slog ambulansen på blåljus för att få ett par bilar framför att sakta farten och gå åt sidan. ICKE, de fortsatte i samma fart. Vägbanan var bara lite blöt och det hade funnits god plats om vederbörande hade haft vett att hålla åt sidan. Dessutom passerades en upplogad ficka.:mad::mad::mad::mad:
Hej alla.
Nu går vi mot ljusare tider som Ove nämnde. Har undrat ibland varför vi inte firar Midvintersolståndet (som det hette förr). Det vore väl inte fel att fira att dagarna så smått börjar bli längre.
Jag har börjat se framåt så smått, har beställt ett nytt drivpaket, det befintliga har hängt med i 4400 mil.
Nu känns inte Tysslingen så långt borta, vilket känns bra.
Min 10 år gamla dator har lagt av. Som sonen: Farsan, datorn har ju inte ens seriella anslutningar... köp en ny.
Idag har jag beställt en ny med en mängd nya möjligheter. Får se om jag har den före nyår så kan räkningarna betalas i tid.
Ove, jag får tacka för julhälsningen och önska detsamma samt ett Gott Nytt År, från en lånad dator.
Gott Nytt År! Till alla som ser detta.
//Håkan
:cool: Visst firar vi Midvinterblot, precis som i heden tid. Lucia t.ex. var då en kviga med brinnande halmkrans fästad i hornen och själva julen är bara ett omdöpt midvinterblot - en orgie i äta och dricka och mycket oknytt som var igång under årets mörkaste natt.
Mot ljusare tider går vi och Tysslingeturen är genrepet som förlänger säsongen med några veckor. Vi har aldrig varit fler än två som kommit på tvåhjuling. Dock, årets tur fylldes på med en bilburen, som också får räknas in, så då vart vi tre. Spelar ingen roll bara vi träffas. :cool:
Tysslingeturen i Mars är en av årets bästa på sitt sätt - tjälskottsvägar, snövallar och inte ett löv på träden. Snöbyar har förekommit, men som regel fint väder och frisk luft. Rekommenderas för alla som äger långkallingar - annars går det bra att ta bilen. ;)
Gott Nytt År säger jag också, om 2,5 månader är vi som inte kör på vintern ute på vägarna igen. :)
Gott Nytt År alla snälla
vänliga hälsningar
ben
Tack ben! Jag vill gärna ha ett nytt. Begagnat medför alltid en viss risk och åtföljs sällan av bra garantier.
Högst 3mån om man har tur.
Ta du dig ett nytt du med!
Ove o Räven kan gott slita på det gamla ett tag till :)
:confused: Jaha? Om man nu ska ha ett gammalt så kanske man kan få välja. Funderar på något på 70-talet för då var det friare seder än idag. Eller kanske före -67 när det var fri fart ute på vägarna. Klart att begagnatgarantin inte är så lång men lite risk får man ta. ;)
Det är något visst med att köpa begagnat. Spännande om varan lever upp till säljarens argument eller köparens förhoppningar. Själv har jag köpt 5 begagnade hojar utan några som helst garantier. Ingen av dem har förorsakat mig några problem trots att de varit ganska billiga.:):)
Roligast ang detta var just min fråga till mannen i butiken: Hur hittar jag ut till Stora Vägen och sen till Grenaa?
- Ut på gatan, tag vänster och sen på 1:a till höger ut på motorvägen. Sen är det bara rakt fram..
Och det var det - i nära 80 mil..:D
Hade en GPS i fickan jag kollade vid varje tankning, 14liters tank kräver en del stopp.....
"Bara rakt fram...":D
;) Lugna gatan Olle. Vi (= ca 25 jägare) har varit till skogs idag och röjt undan 2 st trafikhinder = vildsvin tills du kommer på nya och nypyntade hojen.
Hujedamig vad det var halt att ta sig fram idag överallt utom på dom stora vägarna. Stanna kvar inomhus till isen antingen smält bort eller blivit kärvare av kyla. :eek:
Enligt prognoserna så verkar de bli hojvägar snart, iallafall på de större vägarna. Har hojen i startberedskap och väntar lite otåligt på att få provköra den. Kanske det blir en tripp ner till Sjötorpom värmen håller i sig. Kunde ju inte provköra vid köpet eftersom det val ishalka överallt. 2013 börjar ju i så fall mycket bra och jag misstänker det är flera som tar sig en liten sväng för att kunna säga att säsongen är inledd. Förresten, vem säger att vi får någon mer kyla eller snö denna vinter.
har börjat installerat lite på den nya. GPS på plats, 12 v uttaget samt förberett kablar för värmehandtag.
12v uttaget är kopplat direkt till batteriet så ev. batteriladdning kan ske med en cigarettkontakt. Med en kabel med cigarettkontakter i båda ändarna, så kan man ju ta starthjälp från en bil.
GOD FORTSÄTTING MED DET NYA ÅRET:):)