Detta är exakt vad jag skrev tidigare och jag är helt enig med dig.
Utskriftsvy
Jag tycker det är aningen märkligt hur många olika åsikter det finns om rondellkörning.
Själv förstår jag inte hur jag ska hålla reda på vilka regler mina medtrafikanter själva bestämt sig för, borde gälla i en rondell.
För att det ska fungera borde rimligen alla följa det som gäller. Detta oavasett vad man tycker.
Man behöver inte blinka in, men SKA blinka ut.
http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Om alla följer de regler som faktiskt finns, oavsett vad man tycker om dessa regler så fungerar det rätt bra! :)
Mystiken tätnar! :)
I din länk står det i fetstil att det är rekommenderat att blinka vänster för tydlighetens skull. I min länk från Transportstyrelsen står det "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" och inte ett ord om någon rekommendation.
Jag undrar vad den rätta och exakta ordalydelsen är för det finns en sådan men den går tydligen inte att hitta. Tills vi vet exakt vad regeln säger så är diskussionen rätt meningslös vad gäller om man måste eller inte måste och om rekommendationen att använda vänsterblinkersen finns.
Jag hävdar med bestämdhet att korkortonline har fel när de skriver att det finns en rekommendation (kanske är de dåligt uppdaterade/inte håller koll). Jag tror på Transportstyrelsen.
Har nu sänt iväg ett mejl till Transportstyrelsen med en vädjan om att bli informerad om de exakta reglerna. Kanske att ordalydelsen är fel i pdf:n. Jag vill helt enkelt vara 110% på vad som gäller.
Fast det står ju: "Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska"
Har även noterat att våra polisstuderande i Växjö gör så. Iofs ingen garanti för att det är rätt! :-)
Det är rekommendationen som är den springande punkten. De som blinkar anser sig då göra rätt eftersom det är en rekommendation. Om nio bilar blinkar vänster och den tionde inte gör det när du ska in i rondellen och ska väja för bilarna så blir det gärna så att den siste är en nonchalant jävel vilket han ju inte är om han följer gällande regel och om den inte innehåller rekommendationen om vänsterblinkers.
Jag vill veta den exakta ordalydelsen på samma sätt som jag vet att det finns en regel som säger att man stannar för rött ljus. Det finns inte varianter på den regeln där det är en rekommendation på något ställe på nätet. Det måste finnas en exakt ordalydelse och då är det ju den som gäller.
Det finns blå fyrkantiga 30-skyltar, de är bara en rekommendation på hastighet men inget tvång. Däremot om man krockar och haft högre fart än 30 så blir det tråkigt. Den skylten är bara en rekommendation. Hade den varit tvingande skulle färgen vara gul med röd bård och rund i formen. :)
Sen finns förstås de svarta fyrkantiga skyltarna med siffran 30 i, hittas vid vägbyggen. Inget tvång men rekommenderad fart förbi. Jag håller alltid 30 oavsett blå, svart eller gul rund skylt. :)
Med tråkigt menar du att smällen blir värre (jag vet att den blir det) eller att det anses att körningen i hastigheten över den rekommenderade, 30 men max den gällande, 50 resulterar i ett allvarligare sätt att se på olyckan?
Om nu inte rekommendationen om vänsterblinkers finns i en rondell så faller din jämförelse hur som helst.
Det blir dyrt för plånkan om man krockar vid rekommenderad hastighet 30 och man har hållit en högre hastighet i de områdena. Mitt svar var ett svar på vad du undrade med rekommenderad.
I rondell är det rekommenderat att man blinkar vänster om man ska ut 3:e utfart eller vända. Inget tvång men bra att visa vart man ska. Tillhör grundregeln: att visa omdöme, hänsyn och ansvar. Är väl ingen som minns grundregeln i trafik än jag förstås...
Du tror stenhårt på att det är en rekommendation om vänsterblinkers skriven i de gällande reglerna eller argumenterar du efter vad du tycker.
Svaret på mitt mejl från Transportstyrelse om det är en rekommendation eller inte om vänsterblinkersen blev:
"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart i cirkulationsplats." och länkar till sina egna sidor och pdf:n jag länkat till där det står just det. Inget om rekommendation i svaret så jag utgår faktiskt från att det inte finns en skriven rekommendation. Det är ju faktiskt Transportstyrelsen jag mejlat med som är en statlig myndighet så de borde ju veta.
Edit: Till detta lägger jag till att ingen kan hålla stenhårt på en regel för det finns som Nina skriver en grundregel som innehåller, hänsyn, sunt förnuft och att försöka undvika olyckor i möjligaste mån.
Nja, det står antagligen ingenting alls vilket betyder att båda är rätt. Den ena är bara lite mer upplysande än den andra. Det blir ungefär som med fartsänkande åtgärder där de smalnar av gatan. Finns inget rätt eller fel över vem som har företräde.
Är man osäker åker man väl inte in i rondellen hur som haver, vilket jag är lite tacksam över nu när jag övningskör med mc och glömmer blinken på hela tiden :)
/Freddo
Lustigt det som jag hela tiden sagt men blivit idiot förklarad för,diskuteras utan mig:)Vänsterblink när jag rundar rondell dock ej krav påhittad av nån korkad men underlättar för andra,höger blink om jag tar första höger men dock ej blink vid körning rakt fram,alltså in i rondell och ut i 2,a där brakade tugget igång men rätt logiskt att jag ska dit eftersom jag inte blinkar vänster.Tydligen fler som är inne på min linje:).Alltså allt för flyt i trafiken.Om inte kör fram till rondell stanna och gissa vad folk ska:rolleyes::rolleyes:
Saken är ju den att förr blev man ju utbildad på det viset. Körskolan jag går på nu tycker det är bra om man gör så men säger att det inte är krav. Enda kravet är blink ut.
/Freddo
Det resonemanget kan jag köpa för det överensstämmer med de skriva reglerna eftersom det inte uttryckligen står att vänsterblinkersen inte får användas.
Jag köper det som sagt men tycker att regeln i dess enklaste användning inte inkluderar vänsterblinkersen överhuvudtaget. Högerblink räcker anser jag (och de som författat regeln) om nu alla hade använt den alla gånger de lämnar en rondell.
De som fortsatt efter alla framlagda bevis ändå vill köra efter gamla regler kan ju inte jag göra någonting åt.
Efter vad jag förstått, är rondell inte att betrakta som en svängd väg.
Så länge du är följer rondellen, kör du rakt fram. Inte förrän du lämnar den "svänger" du och skall visa med tecken att du vill svänga.
Alltså inget "krav" på blink vänster, men kuggad om man missar höger.
Så fick jag det förklarat när jag tog kortet förra sommaren.
Häromdagen blev jag sugen att köra rakt fram i en rondell. Då lägger man i offroadläget på ESAn, ettans växel, Rätt över kullen så penseer å annat nyplanterat flyger i luften. Det är rakt fram i rondellen.
Enda problemet är att du har fel om jag förstår dig rätt. Du blinkar altså inte ut ur rondell när du ska rakt fram?
Detta gäller oavsett vad du tycker om det!
Blinka gärna in i rondell men inte krav.
Blinka ALLTID ut ur rondell, även om du ska rakt fram.
Lägger med länken igen: http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Ganska ointressant vad man har för egen åsikt. Jag som medtrafikant har rätt svårt att veta vilka regler just du kör efter.
App ap," tagande av olovlig väg"
Penningböter 400 SEK
Hoppas nu att det anses klargjort hur man ska ge tecken vid körnings cirkulationsplats, och att även "engströmare" har förstått hur reglerna/lagen fungerar...
Blinka höger när ni lämnar cirkulationsplatsen, oavsett vilken avfart ni ska ut.
Så enkelt att tom jag klarar av att förstå det trots några kalla öl efter en vecka i lastbilen.
Jag skulle ha blivit en grym trafikpolis :D
:) Den här tråden har säkert givit information om rondellkörning så att alla förstår hur man ska blinka. Ja nästan alla iallafall. :rolleyes:
:) Det är oftast minst 1/4 varv men åt andra hållet finns ingen begränsning. Mina peronliga rekord är när vag visade väg på mc med ett gäng efter mig och nån byggt om stan - 2 1/2 varv innan vi var på fel spår men ändå ute ur karusellen. Med bil blev det typ >3 varv innan kartläsaren kom med en idé om vart vi skulle. Men det var lugnt, jag fortsatte bara i samma fil så jag behövde inte blinka. ;)
Sorry, men det här är en fråga som jag brinner för då jag drabbas av "engströmare" varje dag i jobbet , och när så kallade yrkesmän/kollegor ifrågasätter mig , trots att dom själva inte ens kan ta till sig lagar och regler, så jag kan låta "lite" tvär.
Inte gjorde jag det lättare för mig när jag missade dina smilies, f-låt
I verkligheten är jag rätt trevlig trots att jag både är lite tjock och rätt ful ;)
Stefan
:beer:
Min buss för kvällen. Vänsterblinkersen fungerar inte i cirkulationsplatser... :)
Duktig du,skapa förvirring men som jag sa tidigare,va beredd på att tvärnita:banghead:Skönt att se att 9 av 10 yrkeschaufförer här uppe vet vad som är smidigt vid rondellkörning.Till och med elever jag haft med hela veckan håller med och får lära sig lika,mycket konstigt.Äh vi är väl idioter allihop,OCH vem bryr sig.
Proffsen???veckans skratt men håller med ,det räcker nu.Och visst andvänder den lilla spaken mer än andra tydligen bara för att vara tydlig för mina medtrafikanter.Men ej RAKT fram för det hjälper ju ingen.:D.Är ju lika korkat att stå vid ett trafikljus och blinka vänster trots att den filen bara leder till vänster:cool:
Nä nu kan ni fortsätta tugga utan mig.Detta tidsfördriv har jag ej tid med för nu är mc säsongen igång,kör så det ryker.Och ni..kom ihåg ATT slå av blinkersen när ni är ute och åker hoj.Allt för vanligt att många glömmer..och pang.
Engström: En seriös fråga. Om det finns regler vilket det uppenbarligen gör och som dessutom lärs ut på körskolor, varför är du så ovillig att rätta dig efter det?
Om du tyckte att det var vansinnigt dumt (vilket jag inte hoppas) att stanna för rött, hade du då gjort som du tyckte var bäst, altså köra mot rött.
Jag kan tycka vad jag vill om regler i trafiken, men följer dem av det enkla skälet att det då fungerar. Tycker jag det är fel får jag försöka bilda opinion mot lagstiftarna, inte skapa mina egna regler.
Jag är inte yrkeschauför, men har många mil på vägarna i jobbet. När jag "hör" hur du resonerar blir jag orolig. Är det fler yrkeschauförer som resonerar som du? Vilket du faktiskt vittnar om.
För inte kan väl din ovilja att följa regler gälla enbart rondellkörning?
Jag och många andra ser ju er yrkeschaufförer som föredömmen i trafiken. Om ni gör på ett visst sätt är det lätt att ta efter eftersom ni ju borde veta. Ni är ju faktiskt proffsen på våra vägar.
När det gäller rondellen undrar jag hur du gör i en större cirkulationsplats? Det kanske inte finns ett tydligt "rakt fram". Avgör du då själv när du ska blinka eller inte och forutsätter du att jag som medtrafikant, om än amatör, begriper vad du tänkt dig då?
Någon som håller koll på reglerna kan ju faktiskt få för sig att gå över på ett övergångsställe vid en utfart men har ändå vett att se sig för litegrann och inte bara spatsera ut så där bara.
Långtradaren kommer visserligen där borta men blinkar ju inte höger och då ska den ju inte av på denna avfarten var jag ämnar nyttja det obevakade övergångsstället. Jag går...
Kanske skulle personen liggandes på intensiven hållit koll på var långtradaren kom ifrån och veta att vid avfart i andra avfarten så räknas det som "rakt fram" och blinkers användas inte.
Även bilister kan vara ute och promenera väl medvetna om gällande trafikregler.