Rätt tänkt
Utskriftsvy
HM HM
Får hälsa dig välkommen hit till mig så ska vi åka kurvigt o efersom jag är en van kurvtagare o haft en del bakom med breda däck o customhojar som inte hängt med.
Träffade en president i en Mc klubb i Litauen som hade en Hoss Boss och han hängde inte med oss utanför rakan. Hela hojen vibrerade på tomgång.
Visst finnt med motivlack m.m men ingen som kan kallas ren hoj i mitt tycke. Det är en karig sak o vad man nu kan kalla den. Kul att du tycker om den och önskar dig lycka till med din. Vill du ha bilder på mn kompis HB så maila mig gärna
Trevlig helg
FJR Håkan
tackar,bilder är alltid intressanta,du hittar mina uppgifter på min sida
Vill nog ha men vet inte om jag klarar av den :)
åkte till Tyskland för Europeiska Boss Hoss mötet vid månadsskiftet.
Här en sidovagnsbygge med dragkrok (för husvagn kanske)
här en dansk och en engelsk bygge
och här min egen under turen till Vansbrosimmet
observera det nya automatiska balanseringsringen på framhjulet, alltid rätt balanserat hjul, riktigt skönt att åka med
Smart grej!
Hade aldrig hört talas om det tidigare.
Hitta en demo av det på http://centramatic.com/Page.aspx?page=Demo
Vad kostade den?
Var kan man köpa den?
vet inte hur ofta du balanserar dina däck, men man får obalans allt eftersom däcken slits och då slits dom ännu snabbare. Normalt balanserar man däcken när dom är nya och sedan bryr man sig inte mer om det. Denna manick håller alltid hjulet rättbalanserat och ökar därmed livslängden på däcket, om det är värt pengarna är det upp till var och en men med tiden betalar den sig själv - hur lång tid det tar beror på hur ofta du byter däck.
Finns för närvarande 5 håls HD och 6 håls Guldwinge, om man har kompatibelt hjul så går dom att använda (alltså monteras bakom bromsskivan)
CLP systems i Arninge säljer, dom är mina sponsorer så bästa pris får ni troligen via mig.
ca 200€ kostade 2 ringar fram och en bak
håller på med detta 2004 Boss, bygger om och customiserar den med. Delar av elsystemet och bränslesystemet är klart, nya fälgar och framgaffel kommer längre fram.
Jag balanserar däcken när dom är nya,sedan åker jag 700-1000mil sedan är dom slut,får jag obalans så känns det ju och dessutom så syns det på slitaget.Har aldrig varit med om det.Näe jag köper inte detta att det blir obalans med tiden.Och jag kör rätt aktivt så man märker ju direkt om det skulle vara obalans:)
håller med dig, byter du däck så där ofta så är det ingen mening att satsa på något nytt.
Körde över 500 mil på tre dagar vid månadsskiftet. Mina däck håller i alla fall mellan 2500 mil och 3000 mil, skulle vara värdelöst om jag måste byta däck varje vecka
Det är ju klart att om man har bildäck på hojen, så håller dom ju länge. Som sagt att kosta på dessa balanseringsringar på en lättare hoj som förbrukar sina däck på 700-100 mil är ju inte realistiskt. som sagt balanserar man däcken vi nymonteringen, så håller det däcket ut. Verkar bara att vara ännu ett sätt att försöka tjäna pengar och sko sig på andra med sina argument. På bussar och lastbilar kan det ju verka logiskt att ha ringarna eftersom de har extremt dyra däck som även rulla många tusen mil.
2000-3000mil:eek: det var mycket.Då måste du då köra väldigt lungt.Har kompisar som åker V-max och rocket 3 och dom har väldigt breda bakdäck,inte lika breda däck som på din,men dom käkar ju däck.Och i tanke på din motor effekt så låter det ju helt otroligt.Sedan beror väl det var man sätter gränsen på slut.När mina däck är halvslitna ger jag ju aldrig mig aldrig iväg på någon längre resa utan att byta däck.Och 170mil på en dag är ju rätt skapligt,är du med i iron butt:)
har inga bildäck på min hoj, det är Avon mc däck,fram 130-90-16 och bak 330-30-17, byter när slitit ner till slitagemärket, och ibland kör jag bra hårt och burnar, har dina kompisar testat Avon? Jag är mycket nöjd med dom men tänkte ändå testa Metzeler nästa gång fram,intresserad av deras mönster, få se hur den upplevs.Bak finns bara Avon att välja,har inte sett nåt annat med den dimensionen.
Visst,lämnade två anmälan om Iron Butt, få se om dom blir godkända. Körde 225mil på 32 timmar och använde dom första 24 timmarna för Iron Butt.
Ja tycker man att det är kul att sitta på hojen dyngnet runt så är det ju klart att man kommer en bit:confused:men varför:).Ja att Avon skulle vara ett så bra däck,och går så långt med hård körning och burnisar låter ju helt otroligt.Det är ju konstigt i tanke på att Avon inte har så mycket att sätta emot i tester mot dom stora Michelin,Metzeler.Men jag vet att dom är rätt vanliga till stora glidare som körs lungt för det mesta.Och då är det ju klart att man får ut mil.Men har man en tung touringmaskin,som är gjord för höga farter och kurviga vägar och man kör aktivt,då slits det fort.Det är ju lika med sporthojarna som kör som tusan,dom sliter ju däck hårt,men dom är ju till för att åka fort med,därför har jag ingen.Är ju inte så kul att sitta och köra som en galning,inte så bra heller,men som sagt dom är ju till för det,men man ska väl vara på en bana då,tycker jag och inte utsätta andra.
jag var på väg till Boss Hoss mötet i Tyskland så då tyckte jag det passade utmärkt att göra en Iron Butt åt båda hållen när man nu ändå måste köra distansen, har inga problem med långkörningar, har gjort sådant med olika fordon och vet vad som krävs,säkerheten är viktigast även om man inte följer lagstadgade vilotider för yrkesfolk. Man sitter inte på hojen dygnet runt heller, i tiden räknas även pauser, matrast och vilotid, planerar man noga så kan man sova också.
Avon är enda fabriksgodkända däcket för Bossen, och hittills har jag inte träffat en enda Boss ägare som kör bara lugnt, man skaffar inte en sån hoj för att köra bara lugnt.
Har inte sett några tester med Avon heller, kanske säljer dom tillräckligt utan att behöva delta i massa reklamjippon, ja, inte vet jag, men är nöjd med däcken ändå.
Metzeler är enda alternativet fram om man vill prova annat,den måste ju klara av viss vikt som min hoj råkar ha. Såg dock en viss blandning av märken nere i Tyskland men det verkade ha mer att göra med ägarens oförstånd, vissa var till och med monterade bak och fram,då kan man inte ha så mycket kunskap.
Såg lite nya ideer om bakbroms, här ventilerad dubbelskiva med bilok. Själv har jag haft tankar om sexkolvsok - här en dansk variant, även snygg swing
Du får nog ursäkta mig, men jag tycker din Boss Hoss har lämnat mc-världen och hamnat bland egotrippade utställningsföremål. Visst har den på sitt sätt en massa snygga detaljer, men..........
Avon är enda fabriksgodkända däcket för Bossen, och hittills har jag inte träffat en enda Boss ägare som kör bara lugnt, man skaffar inte en sån hoj för att köra bara lugnt.
Nää det förstår jag,men är ialla fall förvånad över miltalen,och sedan hur det går till att köra 500mil på tre dagar med vila,rast,mat osv:confused: Har själv varit nere i europa och körde 430mil på 5dagar och då var det rätt högt tempo,väldigt högt ibland,det är ju fri fart på många ställen:)
Ha ha visst är det väl en hoj,en ovanlig så klart.Det är inget för mig heller,men frän är den,men vad menas med egotrippat utställningsföremål,(luktar svenska avudsjukan tycker jag).Det är ju en del av tjusningen med hoj,att få kosta på och göra som man själv vill ha den:).Så det är helt riktigt tycker jag,man lever bara en gång:)Jag brukar köpa en ny hoj varannat år i stället,tycker det är kul när det kommer en ny modell:)
jo,för Iron Butt så får man inte köra över hastighetsgränserna, för mig är 120 en alldeles utåmordentligt bra hastighet,man kör avslappat,har tid att kolla även omgivningen,motorn låter som musik,och soppaförbrukningen ligger mellan 0,8 - 0,9. Är man utvilad från början så tar jag en 90 milare med bara tankstopp och korta pauser för mellanmål,det brukar ta ca 10 timmar, sedan en timmes matrast och en 85milare till, då har du ca 4 timmar kvar av dygnet, om man sedan tar 4 timmar av nästa dygn så kan man ju sova nästan 8 timmar. Sedan får man försöka undvika morgonrusningsköer o sånt så gott det går, annars tappar man massa tid o får få mil. Visst,man orkar inte i den takten så värst många dagar, och det är viktigt att ha på minnet,tappar man säkerhetsmarginalerna på mc så ligger man illa till.
fick en fin bild igår av mig o hojen, så här en uppdaterad version av både mig o hojen, så ser det ut idagens läge
Hojen är bara såå grym!!!
ja du, det var en mäktig syn o en överraskning att springa på klaus med sin gigantiska motorcykel i Nyköping här om dagen. De beundrar nu "the handy work" på min bobber.
visst ser den liten ut bredvid?
Den ser ju riktigt bekväm ut på bilden där du sitter på.
jotack,man sitter verkligen bekvämt, annars hade jag aldrig klarat av att köra 225 mil på ett bräde.
Annars fortsättning på inlägg 214,bytte framgaffel på den hojen,nu ser den lite mer som min
Det beror väl på vilken natt. En svart höstnatt är ju ingen höjdare. Jag och en kompis körde från Årdal i Norge. Det var i juli. Vi startade vid 7- tiden på kvällen och ställde kosan mot Karlstad.
Det var en spännande resa med skumma möten med diverse lösgående kor och får på småvägarna. Vi var hemma vid 3-tiden. Det var faktiskt en mycket trevlig tur, om man inte kör en custom förstås, med tanke på de vägar som våra GPS visade oss.
Jodå kanske är trevligt,men jag menade att ska man köra 225mil på ett bräde,då lär man man ju köra konstant dag och natt.Jag planerade att köra till Narvik,135 mil,skulle ta 18timmar tycker det är för mycket,men 100mil till,25timmar på hojen i sträck känns lite overkill.
På en semestertur tycker jag nog att 50 mil per dag räcker bra om man ska vara iväg ca 10 dagar. Jag är ju 60+are å gillar att ha gott om tid utmed vägen. Stanna å fika å kolla på olika grejor. Sen när det blir hemresa är det lätt att komma in i en andra andning å bara köra. Hemvägen med Olle i Norge i år blev sådan. 120 mil i regn på 1,5 dygn. Sånna turer ligger liksom utanför mina planeringar.
Nattkörning är inget problem,gör ju inget annat än kör natt på vanliga jobbet.
Den här specifika körningen var i månadskiftet juni-juli, då är det ljust i stort sett dygnet runt här i Norden. Började köra 20.30 så första natten var här i Sverige, vackert som fasiken,riktigt fin upplevelse. Andra natten i Tyskland söder om Hannover var svart som attan, såg inget utanför strålkastarskenet - körde vilse ett par gånger när missade liten skylt på dom slingriga småvägarna och serpentinvägarna i bergen , men kul var det med på sitt sätt. Är man rädd för serpentiner så kan säga att det går bra på mörka natten när man inget ser att vara rädd för :)
Sedan kan man ju alltid diskutera nyttan och nöjen med sådana här körningar - testade detta och det fungerade för min del, kanske provar igen nästa år ifall jag åker ner till Tyskland igen
Ja det är ju upp till var och en när man kör.Själv kör jag inte när det är mörkt eller skumt på kvällar och nätter om jag inte är tvungen.Kör mycket på nätterna med tradare och jag vet vad som rör sig över vägen på småtimmarna och tycker att det är onödigt och dumt att utsätta sig för detta om man inte behöver,men där nere är det väl mest råttor men här finns det större varelser:).
håller med att man inte vill möta varken renar eller älgar på vägarna.
Såg dock inga djur alls i närheten av vägarna under varken resan ner eller upp, om man nu inte räknar kossor ,hästar o får i inhägnader. Kanske skrämmer mitt V8 vrål bort alla :)
Försöker hålla marginalerna på min sida,när jag kör mc, men kan inte heller vara rädd varje gång jag kör,det skulle ta bort njutningen och då kan jag lika gärna lägga ner verksamheten. Man skall inte heller utmana ödet, alla får lägga sin egen ribba så att det känns rätt.
Monterade tryckluftsdämpare bak på den andra hojen,riktigt snygga saker,ska testa lite till men tror att skaffar sådana till min också. Bekvämt att bara med knapptryckning ändra på fjädring
Det finns alltid något att förbättra, skönt nog. Inget kul när allt är gjort...;)