:hmmmm2: Har funderat lite på det där med bränsle och sånt.... Om ett tiotal år skall vi vara i stort sett fossilfria och det är ju bra - men vad är alternativen. El? Som det ser ut i dag så är det el som gäller när man talar om miljövänliga bilar, antingen laddningsbar eller olika grad av hybrid där elen levereras av en bensinmotor. Vad beträffar MC är det några märken som satsar på eldrift med de begränsningar som det innebär.
Men vad händer om hela transportsektorn elektrifieras? Elkapaciteten räcker helt enkelt inte till för det är ju även annat som förbrukar energi som industrier och hushåll.
Alltså - man måste se till att få fram energikällor som fungerar och dessutom finns nära.
Gas: Fordonsgas typ metan kan produceras i relativt små anläggningar och det görs faktiskt. Används väl mest i bussar och är nog ganska hopplöst till att driva MC med. Har för mig att jag sett prov med vätgas och bränslecell i MC-sammanhang - kanske något?
Etanol och metanol är gammalt och beprövat och fungerar ganska bra. Nackdelar finns - svårt att starta i kyla och förbrukningen i liter är större än med bensin. Tror att man får ta med sig 30% mera för att köra samma sträcka. Lite fix med förgasare/insprutning behövs + vissa material tål inte kontakt med etanol. Kan närproduceras men importeras långväga ifrån(pga skatter?).
Växtoljor av olika slag funkar bra i dieselmotorer. T.o.m. gammal frityrolja kan renas och fixas om till motorbränsle. PRoduktion kan ske lokalt i små anläggningar. Inte finns det många dieselhojar, men ändå.
Bara lite tankar utan några siffror att stötta mig emot. Jag vet bara att man måste vidga sitt tänkande om man ska ha någon möjlighet att nå miljömålen man pratar så mycket om. Tyvärr har våra beslutsfattare svårt att tänka på mer än en sak i taget och då blir det just enkelspårigt... :hmmmm2: