Tack
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Utskriftsvy
Tack
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Woo woo! Grattis :)
Nyligen reggat mig på forumet och är väl lite sent ute, klarade A-kortet 2015-08-20, en av de bästa dagarna i hela mitt liv :banana::banana:
Grattis till alla andra här som tagit kortet i år :knuddel: :banana:
Haha bara en månad mer är dig, ;) men visst, säsongen har bara rusat förbi, man börjar få ångest nu inför vintern :thumpdown:
For ut en snabb sväng igår faktiskt och hoppas kunna köra nu till helgen också, alltså så länge det är isfritt måste man passa på ju :banana:
Roade mig i vintras att läsa alla inlägg under "Vilka tar MC-kort nu?". Var intressant, både peppande och gav en del intressanta tips! Nu är det dags för mig att ta kortet! Har haft B-kort för bil mer än 30-år, så jag hoppas jag har lite gratis av det! Har dessutom pendlat med Moppe till jobbet till och från i 20 år. Tycker att jag borde ha fått en viss känsla för att köra tvåhjuling! I alla fall fyndade jag en Triumph Bonneville i vintras, årsmodell -05. Har alltid haft en förkärlek för klassiska MC! Sonen har också tänkt att ta MC-kort i september, så jag har även tänkt att låna hans 400-kubiks Yamaha XS400. Känns skönare att träna teknikkörning med en billigare hoj! Har ingen lust att lägga omkull min Bonneville! Idag bokade jag också 4 st körlektioner på Tibble Trafikskola under april. Hoppas klara mig med ett mindre antal lektioner på körskolan och sedan komplettera med privat körning. Har testat att få tag på någon att övningsköra med här på forumet, får se om jag får någon napp? Tror att min första körlektion är 3 april. Hoppas hinna med någon privatkörning innan dess. Det jag är mest osäker på är bankörning mellan konerna, för det har jag inte testat ännu med MC. Teorin har jag tränat mycket på under vintern, mest iKörkort appen när jag har haft ledig tid, t ex på väg till jobbet. Känner mig ganska bekväm med teorin, men kommer lägga in en slutspurt veckorna innan teoriprovet och nöta det sista. Har också hunnit göra Risk 1 på körskolan. Återkommer när jag har något nytt att informera om! Mvh Jonas
Igår hade jag första lektionen! Var på Gillinge banan och tränade tillsammans med två andra elever. Först fick vi känna på hojarna, sedan testa inbromsning och även konbana. Var riktigt roligt, hade kunnat hållit på mycket längre! Nästa vecka skall jag dit igen och köra en lektion till med Alex, som är riktigt bra! Nästa vecka har jag även bokat in Risk 2 och ytterligare en vecka fram, skall jag skriva teoriprovet! Hoppas på att kunna köra upp under maj månad! Skall träna lite på det jag fick lära mig igår hemma på egen hoj. Det som jag måste träna in inför höghastighetsbanan är motstyrning!
Lycka till Ernst :hello: :) Kul att det går bra för dig :)
Har nu haft Risk 2 på Gillinge! 5 timmars genomgång, blandat med teori och praktisk körning. Kul att få köra andra hojar än den på körskolan. Här fick vi köra Honda CB650 som hade gått ca 135 mil. Lättkörda! Nu blir det att plugga teori inför nästa veckas teoriprov!
Jag anmälde mig ifjol höst till en intensivutbildning här på orten. Jag var lite sent ute så han hade slutat köra för året (sommaren är inte jättelång här uppe..) men jag var först i kön för i år.
Jag skaffade tillstånd och några bekanta ställde upp som handledare så jag hann köra en del ifjol.
Min arbetsplats är ett inhägnat område med dels en stor plan att öva manöverprov och även flera vägar för att öva diverse start, stopp och korsningsliknande moment. Här kan jag öva hur mycket som helst efter arbetstid och när mina kompisar har möjlighet övar vi i trafiken.
Det är inte riktigt mc-väder än (det snöade senast igår) men vägarna är torra och snön som kom igår har snart tinat bort. Jag vill öva så mycket som möjligt innan jag börjar utbildningen v.18 och avslutas med risk 1 och 2.
Teorin försöker jag plugga en stund varje dag, det ingick ett teoripaket i utbildningen.
Den 12:e Maj ska jag skriva teoriprovet..
Igår skrev jag teoriprovet! Lyckades få ihop 57 av 65, gränsen går vid 52 rätt. Skönt att kunna släppa teorin och nu koncentrera sig enbart på körningen. Har bokat in två lektioner till, landsväg och trafik (dessutom krav att man tar dessa innan uppkörning på körskolan). Kommer nog även lägga in en lektiontill innan uppkörningstiden, som jag har fått 14 maj på Gillinge! Har ännu inte kört privat, men har en på mitt jobb och en granne som jag har tillstånd att köra med. Skall försöka köra 3-4 ggr privat innan uppkörningen. Jag tycker att krypkörningen går relativt bra, men känner mig mer osäker på inbromsning och vändningen på höghastighetsbanan, men det är bara att öva!
Stort grattis Ernst!
På de 3 senaste testerna jag gjort har jag haft 66, 68 och nu sist 69 av 70 möjliga..
Surt, jag vill ju ha alla rätt :-)
Jag har även mellan snöfallen hunnit köra kanske 4-5 timmar hittills i veckan, det mesta krypkörning, undanmanöver och inbromsningar.
Det är bara 1,5 vecka till min utbildning börjar och 2,5 vecka till teoriprovet.
Jag börjar vara lite nervös... :-)
Bra Con! Om du ligger så högt på testerna borde du inte ha något problem att klara teoriprovet! Jag har legat på godkänt när jag har övat men inte så många rätt som du hade! Jag tror på dig, du kommer klara det galant!
Den här veckan har jag haft en lektion på bana (Gillinge) och en Landsvägslektion. Landsvägskörningen var kul! Vi körde ut mot Brottby och testade mindre landsväg ute på landet med 70 som hastighetsgräns. Provade även att köra på grusväg. Märkte att jag kunde bli ännu bättre på att läsa av vägen så långt fram man ser. T ex för att hitta rätt spår inför svängar, ev mötande trafik som närmar sig långt bort mm. Riktigt roligt att köra på slingrande vägar i fint solväder! På måndag har jag en Trafiklektion, sedan skall jag köra privat med en granne två ggr. Känner att jag behöver träna mer på högfartsbanan för att bli säkrare och även lite krypkörning kan vara bra. Har ännu inte fått tid för en sista lektion innan uppkörningen, men hoppas på att körskolan lyckas hitta någon tid till mig! Igår körde jag från Täby till Gillinge på en 125:a i snöfall, det var inte så skönt! Visiret fylldes snabbt med blötsnö, så jag fick dra bort det med handen hela tiden. På plats på Gillinge hade snöandet gått över till regn. Jag kände mig lite osäkrare när jag skulle köra högfartsbanan, så det gick inte alls bra! Riktigt besviken på mig själv! Nej idag var det betydligt skönare med ca 13 grader och sol på Landsvägskörningen! Att hålla upp blicken är viktigt både vid körning på väg för att läsa av vad som kommer härnäst och vid krypkörning för att lättare hålla balansen.
Kommer gå bra, vill man så kan man ;) vi tror på dig Ernst
Jag håller en tumme för dig Ernst!
Själv har jag fått köra mycket de senaste dagarna, 2-3 timmar per dag.
Jag har en bekant som handledare och han tycker det är lika skoj som jag. Dessutom tar han handledargrejen på allvar och säger till vad jag ska öva mer på.
På onsdag börjar min "riktiga" utbildning, det ska bli riktigt kul :-)
Lycka till Con och Ernst, det kommer säkert gå bra för er båda! :)
(Jag var också intresserad av att gå intensivkurs upp i Arvidsjaur för 2 år sedan men han svarade aldrig på mejlet (eller så kanske det hamnade i spammappen) så det blev inget utav det, men det sägs vara riktigt bra!)
Härligt Con med egen handledare! Du kommer kunna spara mycket pengar på det! Jag vill inte ligga på min granne för mycket, då jag vet att han har mycket själv att stå i. Då jag känner mig lite osäker på höghastighetsbanan, har jag hittat en avspärrad raksträcka på Täby Galopp där jag kan träna. Har köpt 20 st låga koner som jag ställer ut. Igår körde jag med moppen för att memorera hur man kör. Förstår inte varför jag har så fruktansvärt svårt att komma ihåg hur jag skall köra. I alla fall tänker jag nöta den på moppen först, sedan skall jag åka dit med grannen på riktiga hojen och träna. Jag har varit där och mätt upp och målat markeringar på asfalten, så det går fort att ställa ut konerna och att få dem exakt på rätt plats. Vägen är lite för smal så vändningen blir inte helt optimal, men det funkar ändå att träna på! Jag smiter också ut och tränar på krypkörning på gatan utanför där jag bor. Vi har en gata med lite trafik, så det funkar att träna där.
Tack för tipset Olle! Skall försöka släppa tankarna på konerna nästa gång och bara njuta! Skall nöta in hur banan går så att jag inte behöver tänka utan bara kan köra och njuta!
Idag hade jag sista lektionen innan uppkörningen (14 maj). Idag satt allt och det kändes bra. Höghastighetsbanan gick bra och inbromsningar också. Nu är det bara att ladda inför uppkörningen. Skall trycka in en körning med grannen i nästa vecka sedan blir det nog lite krypkörning på gatan också.
Jag tog det igår. Så idag blir det motobike till jobbet. Ser ut att blir en skaplig dag
- FAN VA SKÖNT DE VA
Kör på nu alla andra gubbs, själv är jag (46) De går, bara öva, öva, öva.
Grattis till lappen! Ett jäkla lyckorus när man fixat det...?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack!!!
Ja vart mest stum. Det kom mer när ja kom hem å tänkte. Nice, va bra nu kan ja dra ut själv, å slippa strula med handledare, körtider etc. Bara å gasa till jobbet utan köer å annat strul. Och vilken skillnad mot att sitta i en bil å traggla. E lite som att åka utför faktiskt, samma känsla. Nu kan man typ göra det på sommaren åxå
Grattis Patrik! Måste vara en härlig känsla att kunna köra själv! Jag hoppas på att få uppleve samma sak nästa lördag!
Jättestort grattis Patrik!!
Vilken skön känsla det måste vara.
Ernst, jag tror på dig! Du fixar det.
Min intensivkurs började idag så jag har kört mina första timmar med en riktig mc-lärare.
Jättekul, intressant och lärorikt. Han ger små tips och råd som säkert är självklara för dom som kört länge, men för mig är mycket nyheter.
Han säger dock att jag är "duktig, väl förberedd och har bra känsla för att köra mc".
Jag hoppas han har rätt och det är alltid kul att få beröm..
Jag skriver teoriprov den 12:e maj och om jag klarar det så får jag nog köra upp 2:a juni.
Oj vad jag längtar..
Grattis Patrik.
Till er andra, vi tror på er och det kommer går bra ska ni se. Även förarprövare är människor och förstår man är nervös.
Kul Con att vara igång med utbildningen! Man märker när man har kört ett par lektioner att man lär sig mycket nytt som man inte kunde från början. En sak att förstå hur man gör, man måste kunna göra det också i praktiken och att det kommer instinktivt, som inbromsning på rätt sätt. Du får fortsätta berätta Con hyr det går för dig!