Gomorn, inte kollat så mycket än, postlådan å smålandsposten var kvar. Men det blåser friskt, måste väl ut å kolla sen när det lugnat sig.
Utskriftsvy
Gomorn, inte kollat så mycket än, postlådan å smålandsposten var kvar. Men det blåser friskt, måste väl ut å kolla sen när det lugnat sig.
Inget har blåst sönder och bara lite snökorn. Solsken och fortfarande blåsigt men det har avtagit.
Motorsåg å griplastarvagn behövdes för att få byvägen farbar igen. Ska väl ut i skogen å kolla sen när det blåst färdigt.
Det var ju ingen lycka med staketet,annars ser det ut som du skulle kunna hålla garageloppis med vindens hjälp.Fick sicksacka mellan soptunnor,fick in bra kurvtecknik i slutet på vägen annars har vi klarat oss bra.Värre var det med grannens VINDMÄTARE för den lär han nog aldrig hitta igen[den var kanske köpt på epa,den tålde ingen vind i alla fall]
Ja,du ser ju vad jag kör för märke.
:) Faktiskt, det är llite vår i luften! En som känner av det är grannens hund som sitter i fönstret och övar på romantiska serenader. Det finns nämligen ett halvdussin löptikar i samhället som luktar gott. Om sången är vacker? Kanske, om man är löptik. :rolleyes:
Var ute lite norrut med bilen och passade på att kolla lite MC-väg. 26;an är isfri men simmar i saltlake. På mindre asfaltsvägar växlar det mellan fast is och ismos. Finns inga däckskombilationer som passar. Väntan fortsätter. :banghead:
Om man vill fresta på lite så kan man köra med crossdäck och dubb med ca 10 mm utstick. Nackdelen blir ju att man får ta det ganska lungt på asfalten:mad:
Värst är ju djupt snömos. Tyvärr får man då köra fort och sitta långt bak, ungefär som att köra i djup sand. Lika jäkla svårt att styra. Ofta kan det bli att hojen tar en egen väg. Då får man hoppas på att moset är djup när man landar.:aetsch:
Solen lyser över mig +-0. Solen värmer. Inte bli fjollig nu, vintern ska komma tillbaka.
:D Nähädu! Skridskor om väder och allt annat sammanfaller men då på fötterna och väldigt osynligt. Bara nödvändig räddningspersonal inom räckhåll. :aetsch:
:) Ingen idé att vinterrusta en av hojarna får dom stunderna jag har med bra vinterväder normalt. Dom 2 senaste vintrarna vill jag inte se som normala. Däremot nån gammal scooter kanske kunde få göra en avvikelse på sin väg till skroten och bli rustad med vinterdoningar. Där finns ytterligare ett om - En verkstad som jag kan svetsa, kröka rör, knacka plåt och dona i ett tag. Liksom mest för skojs skull :)
:hello: Hallå Småland! Olle Å har startat efter första anhalten på sin resa mot söder. Dags att börja tina älgen i Linneryd för snart är han där. :cool:
:eek: Men fy attan vilket väder att köra i! Snö på längden och tvären för det som redan landat tar sig en ny runda när det passar. Får väl rusta mig för arktiska förhållanden och röja snö bara det lugnar sig lite (och plogen täppt till alla grindhål). :rolleyes:
Citat:
Får väl rusta mig för arktiska förhållanden och röja snö bara det lugnar sig lite (och plogen täppt till alla grindhål).
Kanske läge för att investera i en snöskoter?
Har hamnat i Fränninge i Skåne nu. Tyvärr har jag åkt bil hit. Det hade varit en upplevelse att åkt min dubbade Transalp hit. Småvägarna är isbelagde fter sistsa söfallet så det vore perfekt. På motorvägarna har ju saltet gjort verkan så där kan ju fransnissarna börja åka.
Kul du hälsade på i småland Olle. Givande stunder lutande över kartorna. Nästan som en liten resa i sig. Hoppas resan hem blir trevligare i bättre väder. Kung Bore har verkligen inte givit upp , -15 i morse. Undrar om det är sista rycket?
Åkte från ett vårlikt Skåne upp till Värmland i dag. Praktiskt taget snöfritt upp till Vännersborg. Här hemma ligger snön på vägarna mest i form av väl tillkörd is, så nu blir det några turer så länge som den finns kvar.
Som Räven säger, att planera resrutt och kartor är ju att göra en resa i sinnet.
:) Våren kommer nog snart nu. Fortfarande jämnkallt, -10 på mornarna och lite varmare på dagen. Men hackspettarna är igång för fullt med att trumma in sina revir. Jag har hört dom bli ivrigare de senaste dagarna. Väntar bara på att småfåglarna ska börja sjunga också för då vet vi att det är vår på gång. :)
Fy fanken, -5 iskall vind. Sitta å stoppa pinnar i brasan.
Förklara för mig varför alltid kattjäkeln alltid håller svansen rakt bakåt och dessutom brukar stanna, så att man nästan klipper av svansen när man skall stänga ytterdörren. Får kanske göra som gubben Otto gjorde. Han kapade kattsvansen för att det tog för lång tid att komma ut genom dörren.
Hoppar in med en kommentar ang. katter. :hello:
Så gör våra två katter också. Elförbrukningen stiger snabbt när man ska släppa in och ut dem hela tiden. De är hyfsat snabba in men står och sölar med svansen i dörren när de ska ut....jag tror det beror på att de vill säga att det är dom som bestämmer när dörrren ska stängas. Någon klok (?) person har sagt att det är egentligen vi som bor hos katterna och inte tvärtom.......
De va därför Manx katter (svanslösa)va så poppis i småland (snåla om värmen)
Nu ligger kattsvansarna risigt till. 23 grader - i dag på morgonen. Förhoppningsvis avtager ju kylan framåt veckan. Hoppas bara att detta är sista riktiga köldknäppen för denna vinter. Får nog vänta med åkning några dagar. Visserligen har jag både sockor och handskar som jag kan koppla in på elsystmet + värmehandtag, men det blir kallt ändå. Man kanske skulle prova att ta ett par katter innanför jackan.
:D Gammal beprövad metod att använda kattskinn mot röggmatisten(= reumatismen) förr i tiden, men jag har för mig att dom plockade ur själva katten ur det först. :hmmmm2:
Ni får stå ut en vecka till med extremkyla, sen kommer det mildare väder enligt prognosmakare. Mina vedprojekt får väl ligga på is lite till.
:) En orolig väntan är över - jag blev FARFAR igår! :love:
Fi fanken -20, hoppas det är slut på kylan snart
Usch ja...
Har planerat en tur i helgen för då har Claessons Motor Fest dagar.
Samtidigt har Oves motor samma öppningstider.
De brukar ha samarbete. Den ene har annons och den andre hänger på.
Ligger ju bara två mil från varandra.
Det har ju utlovats mildare väder och jag hoppas att det blir plusgrader
så det blir torra vägar att åka på.
http://www.claessonsmotor.se/
http://www.ovesmotor.se/
:) Tog mig en runda till Hornborgasjön i det fina vädret för att se om sjön finns kvar. Bil gällde pga av kyla och väglag. :o
Väglaget var synnerligen varierande från torr asfalt till blöt blankis och ismos. Inget problem om man är försiktig men inget man lurar ut folk på precis. Stannade vid Trandansen och konstaterade att det fanns inte ett fjäderfä av något slag inom synhåll. Inte ens en talgoxe. :confused:
Kul grej - vi, två äldre herrar, blir fikasugna i höjd med Skara. Parkerar och får syn på en skylt - SOCKERBAGAREN -. Sen när vi kommer dit ser vi massor med afficher med Seniorkafé. Då tyckte vi att det var som ett tecken från ovan, gick in och fick kaffe med bulle, havrekaka och muffin för 20 kr / pers. Smakade jättebra och billigaste fikastället på bra länge. Som så ofta på liknande ställen kul och lättpratade människor. :)