Grattis till lappen [emoji106]
Skickat från min iPad med Tapatalk
Utskriftsvy
Måste bara få in här och sträcka lite extra på mig :)
Jag har tyckt det har gått lite trögt med det här med krypkörning, så i helgen satte vi upp banan för lågfartsprovet för att testa hur den skulle kännas. Sambon har redan varit och kört den på körskola men själv har jag inte testat den än, så han har kommit med en hel del tips och "bra-att-tänka-på".
Jag började lite trevande när jag skulle känna av banan lite och då gick det inget vidare. Fick se att det såg lite klent ut med luften i framdäcket och fick i nästan 2 kg(!) som tydligen hade smitit ut, och sen blev det skillnad kan jag lova!
Döm om min förvåning (och sambon och handledarens också) när jag satte den på typ andra försöket!! :D
Där kom jag med min lite truliga gamla Fazer som vill ha mycket varv i motorn och är lite bångstyrig i långsamt tempo och så bara funkar allt. Det kändes så grymt skönt eftersom det är det här momentet jag har gruvat mig för.
Nötte på i 3 timmar i solen och körde banan från båda hållen, så att jag får in svängarna från både höger och vänster. Så nu känner jag mig mer taggad än någonsin att bärga hem kortet :)
(Efter en nerläggning och en liten kullerbytta i diket förra turen så kändes det rätt motigt och surt ett tag. Som tur var så stod hojen stilla när jag tippade så det blev bara en liten spricka i kåpan och en törn i självförtroendet.)
Var bara tvungen att få dela med mig av min glädje och lättnad :) Nu gäller det bara att sätta det lika snyggt den dag det gäller också.
Härligt att höra Marie! Krypkörning är det svåra och fixar du det så bra nu - då är kortet nära :) vi gillar höra om framgångar här så fortsätt att dela med dig
Tog kortet idag.. så jäkla skönt efter den resa man gått igenom nu som gjort att man inte kunnat köra upp förens nu på sensommaren (kapade ett finger rakt av på jobb för snart 2mån sedan som gjort att man inte kunnat använda vänsterhanden iom flertal operationer osv)
men nu är det dags.. typiskt nog hade mitt batteri dött under tiden den stått still.. så stack iväg och köpte nytt som nu står på laddning för att sedan få ta min första lagliga tur på tu-man-hand :D
grattis till mig :D
Yes!! Idag fick jag äntligen lappen :D
Var så nervös i morse så jag trodde jag skulle spy. Satte alla momenten med tummen upp!
Oh vad roligt! Stort grattis! :-)
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Grattis :)
Mitt mål är att hinna med allt innan septembers slut ;)
Grattis!
Hej!
Har uppkörning på Gillinge imorgon bitti, hoppas det går vägen! Fick in till Lelles och köpa nya handskar, hade ett par Halvarssons som är ordentligt fodrade och dels är det varmt nu, dels är dom inte så smidiga. Spidi STR-4 blev det!
Grattis marie! Lycka till axelsioland.
Det ville sig inte!
Manöverbanan och det gick finfint, det var i trafiken, och mer specifikt små landsvägar och framförallt grusväg inspektören klagade på tempot, han tyckte jag körde för långsamt där det var fri sikt, och han hade väl en poäng. Ny uppkörning bokad 24:e september, så det är bara att vänta :/
Tror inte du skall fundera så mycket på vad du tror Inspektören vill se.
Kör som du kan ok gör det du ska som om du var själv.. (Inte själv på vägen men utan inspekt. På släp)
Vill tro att när man tror på dig själv, då går det som bäst..
Ingen idé att gräma sig över det nu, utan blicka framåt med samma positivitet som i sista raderna i ditt inlägg [emoji5]
//Janne
Du sätter det nästa gång. Lycka till !
Risk 1 och 2 klarade idag. Teori kl 15 på tisdag. Klarar man den bokar jag uppkörning om det finns lediga tider detta år kvar. Mitt mål är att jag ska ha en bokstav till innan septembers slut. Men vad jag och världen vill stämmer oftast inte överens
Nu är det dags för teoriprov om 35 min. Uppdaterar sen hur det gick ;)
Teorin avklarad
Tack så mycket. Det känns fint, uppkörning bokad ;)
Härligt, grattis!
Är det någon som vet hur dom resonerar när man inte låter mc-körkortstagare boka uppkörning förrän teorin är klar, medan man låter bil-körkortstagare boka båda samtidigt, och dessutom göra uppkörningen även om man misslyckas på teorin?:confused:
Ännu konstigare tycker jag är att man kan inte göra teoriprovet innan risktvåan... Why? Skulle underlätta för folk att planera sin utbildning.
Tex. Att göra teoriprovet först, boka uppkörningen direkt, och risktvåan emellan, vad är problemet?
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Förstår inte heller hur dom tänker. Gör risk1 och få boka teori. Klara dom och sedan boka risk2 och uppkörning. Och varför inte dela uppkörningen och manöverbanorna och själva trafik delen? Kuggar man på manöverdon så är det ju kört, dom kunde ju ha ett lägre pris bara på manöverdelen, är ju trotts allt där flest kuggar tydligen.
Såja, då var det dags för andra gången, blev ju kuggad på avsaknad av tempoväxling på grusväg/liten landsväg sist, så det blir till att vrida på lite mer på rakorna. Tror jag fortfarande är skadad av bilkörkortet jag tog för fem år sedan, då det högsta mantrat var "jämnt och fint, inga onödiga inbromsningar eller accelerationer". Börjar inse att Eco-driving kanske inte står högst upp på listan när det gäller MC, i alla lägen.
Ska du köra upp idag( fredag 25/9)?
Du ska se att det kommer gå bra.
Mvh Marcus
för oss som kör ganska mycket och då på småvägar, så brukar vi köra så här. Säg att du ligger på 80 på rakorna och kommer till en kurva där sikten är skymd, sakta ner och öka sakta genom kurvan så du har 80 igen vid utgången. Du skall alltid köra med lite drag genom böjen för då går hojen stadigast.
Vid uppkörning skall du sakta av mjukt, kanske räcker med motorbroms före kurvan. Undvik för sen bromsning då kurvan har börjat, farligt nu på hösten då det kan ligga blötan löv och annan skit på vägen.
Lycka till:):):)
Jag klarade mitt nyss så du kommer klara ditt galant :)
Klart du gör. Våga bara tro på dig själv så går det vägen. Ska hålla tummarna för dig.