Vilken dag kör du?
Utskriftsvy
Å fy tusan, nu blev jag nervös.....;)
Torsdag 9/10, kl 8.30....... å sen var den dan förstörd.
Eller kanske, hem som en galning å ut och köra, köra, köra..... ja, om vädret tillåter vill säga :confused:
Idag gick det absolut inget bra på lågfarten, tror att det blev får många tankar som krockade - upp med blicken, räta upp kroppen, håll hojen "rak", häng ut med överkroppen... puh !
Tack så mycket !
Skall försöka behålla någon form av lugn.....
Är vanligtvis (om jag får säga det själv) en lugn å sansad person. Men vete f-n vad som händer när man hamnar på hojen å uppkörning närmar sej. Måste vara nå´t med mc-kläderna, tror att det är där dom sitter - nerverna !...... :rolleyes:
Tänk inte för mycket, gör som du lärt så blir det nog bra.
Lycka till.
David
Antar det betyder att du kör upp... typ nu? Då håller jag de tummar jag har att det går vägen för dig :)
Det går tydligen att lära gamla hundar att sitta !
Eller - gamla gubbar kan också lära sej köra hoj... ;-)
Yeees, idag - där satt det, kortet är på väg :-))
Nu blir det att ta till vara varje helg som har "hojväder".
Det är nu det börjar, på riktigt. Att lära sej köra mc så bra som möjligt (hur fint kan hunden sitta...) ;-))
Grattis BeSt. :)
Woo woo! Grattis :) Kul!
Japp, man lär sig massor när man väl börjar köra själv!
Kör försiktigt :)
Grattis! Trist att hösten är här... men stort grattis iallafall fall
Tack så mycket för era Grattis !
Det värmer.
Ja, det blev som jag hade hoppats igår, beträffande vädret. Efter lunch klarnade det upp och framåt em så var det riktigt bra, tempen var uppe å sniffade runt 18 grader ! Hoppas å tror att det kommer fler fina höstdagar, med kanske lite lägre temp, dock.
Blev nog omkring 12-13 mil, på min egen "jungfrutur" ..... !
Stort grattis BeSt!! Kör försiktigt! :)
Stort grattis BeSt!!!
Jag hänger nog inte med i hur du vill att det skall tolkas, i denna tråden ......? :confused:
Efter att precis nyligen klarat kortet och därmed "fullproppad" av info och lärdom
om vikten att just köra med marginaler och stor portion fantasi, så hoppas jag ju innerligt att min hjärnkapacitet rymmer trafiksäkerhet.
Körkortet är ju bara inträdesbiljetten att få köra själv.
Mitt stora mål framöver är att bli en bra och säker mc-förare, med allt vad det innebär ! :)
Ha en trevlig helg !
Så var jag uppe kl 0400 imorse och som belöning fick jag godkänt A-kort! En helt ok deal, men oj vad jag ska sova inatt. Det kan vara så att jag drömmer om att köpa hoj men ekonomin säger till våren. Dessa lyxproblem!
Det var för övrigt fina förhållanden men lite kallt i Göteborg idag. Känslan att få köra själv tillbaka till trafikskolan, oj oj oj. Man säger om att det är en frihet att köra hoj. Nu kändes det på riktigt!
Fick reda på att de kommer hålla förarprov i 2 veckor till här. Jag hörde att de kommer hålla på fram till i början på november nere i Malmö om det är hyfsat väder en stund till. Vet ej hur det står till med tillgången på tider, men chansen finns än i år.
Hämtade nya körkortet på posten igår kväll.
Ja, vad hände, har inte hunnit sjunka in riktigt ännu - kan knappt fatta att nu är det i hamn. På riktigt !..... :-)
Jag kör upp på tisdag :-) Supernervös.. Men taggad!!
Ja, visst är det på säve jag kör upp :-) Ska intensivköra koner i frihamnen i helgen, och så får det bli ett "genrep" på måndag. Vill såååå gärna klara kortet, men försöker tänka att det är okej att missa - jag har ju hela våren på mej att köra mer och sen köra upp igen. Och dessutom har jag gott om tid att smälta ett misslyckande nu :-P Alternativt: bli rejält frustrerad över att ha kortet men inte kunna köra ;-) Föredrar såklart det sistnämnda!! :-)
Önskar dej Lycka till !
Fundera inte så mycket i manöverproven, visa vilja.
Körningen ute i trafiken - visa bestämdhet (vilja) och var gärna "övertydlig".
Inspektören vi hade var kanon ! Lugn som en filbunke, berättade klart å tydligt vad han ville se och hur han gjorde sin bedömning. Flera gånger sa han att det är helheten som avgör. Någon riven kon där, någon liten dutt med foten här...... fortsätt å gör manövern klar. Visa vilja !
I högfarts manövern så fick jag kommentaren " det är ingen moppe-körning jag vill se", han var juste och på 3:e satt den. Vilja och "jobba" med hojen, så gick det hem. Resten var det bättre flyt i....
Vi fick tipset av körläraren innan det var dags, att fråga gärna inspektören om det är något man funderar på. Blir lite mer avslappnat om man kan diskutera dagens övningar på ett avslappnat sätt. Nervositeten släpper lite.
Det kommer gå galant på tisdag ! :)
Åh, tack snälla för ett utförligt svar, och all pepp! Jag är motiverad och taggad, och jag vet att jag kommer fixa det - om jag lyckas hålla nerverna i styr. Min körlärare tycker inte att jag behöver köra mer på skolan - tar det som ett bra betyg! Och en kompis körde upp för ett tag sen och klarade det på första försöket. Vilja har jag - och köra kan jag - så jag har gott hopp! :-)
Tack för lyckönskningarna :-) 👍
De är sköna lirare ute i Säve, antar att du ska köra upp där. Jag var mest nervös över lågfart 1, men fick köra 2an så då kändes det mer eller mindre klart. Trafiken gick jättebra, har du ett bra grundbeteende så klarar du det!
Som BeSt sa, de säger vad de vill se och trycker ganska mycket på att det är en helhetsbedömning.
Lycka till, vi var två från vår skola på min uppkörningsdag som klarade det på första försöket. Det löser du!
Låter grymt :-) Vi är fyra från min skola, så det blir ett gott gäng att hänga med på tisdag. Nu när jag läst era kommentarer så känner jag mig lite lugnare :-) Tack!!!
ÄNTLIGEN!
Sist ut o få kortet i Borås (som det ser ut nu) för i år... Så skönt!
& man dör inte av att misslyckas... tredje gången gillt.. bara nerver & plånbok som blivit lidande ;)
Grattis!!! :-)
Hej igen,
Jo, jag körde med upp i Säve och han jag hade var KANON! Lugn och trevlig. Gick igenom allt han tittade efter och ville se. När det var dags för krypkörningen (jag hade ångest!) så pratade vi lite kring det och trots att man vinglade och hade foten nere så fick man fortsätta med bromsa och de andra momenten och sen sa han att helheten var godkänd. Så ge aldrig upp!
Sen när vi körde snackade han lite och "tipsade" vad han ville se... Känslan i efterhand var att de verkligen ville se folk lyckas. Det fanns inte ett uns av att "vilja sätt dit någon", i alla fall inte vad jag märkte av. Den andra killen som körde i samma körskola som också körde upp fixade det med och sa samma sak.
De som kuggade när jag körde upp var i trafiken (inte manöver biten) och det var för att de inte visade bromsberedskap och tittade i korsningar, vid högerregeln etc. De var lite trafikosäkra.
Så förutom att ta det lugnt, kör som du har lärt dig så kan jag tipsa om att man kör ju en och en så det är en del väntetid. Man sitter ju och hänger medans andra är ute och kör. Ta med en dricka och kanske en banan/macka/kex för att hålla blodsocker och hunger stången.
Håller de tummar jag har för dig på tisdag! Det kommer gå bra :)
/Pin
tackar!
Framför allt, kör hoj i trafiken! Jag blev nervös så jag började göra saker jag aldrig gjort innan! dumt..som sagt, gick ju lite lättare när jag faktiskt körde som jag skulle. Ett tips är att kanske ta en lektion precis innan så du kommer igång! Lycka till!
Tack Pin och Lindzan!! Nu känns det liiiite mindre nervöst :) Det är så skönt att höra att förarprövarna är mänskliga och trevliga - en kompis till mej sa samma sak (han körde oxå upp i Säve). Det är ju mc-folk som vill att vi ska fixa våra körkort - men samtidigt så vill de såklart ha säkra förare ute i trafiken. Man kan inte godkänna vad som helst, och det ska de inte heller, men det är underbart att de förstår att man är nervös och kan göra lite småmisstag i konbanorna.
Va gulliga ni är som ger mej tips och pepp! Mycket uppskattat! Återkommer på tisdagkväll och berättar hur det gick :) Nu ska jag fokusera på att tro på mej själv - jag kan ju det här ju! :)
Lycka till imorgon, håller alla tummar ! Även dom mitt i ...... ;-)
Kommer att gå som en dans !
JAAAAAAAAAAA - jag har mc-kort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Underbart skönt - jag är strålande GLAAAD nu :) :) :) :)
Fan va gött *pustar ut*