Grattis till de uppnådda åren och som sagt: Välkommen i gänget! :)
Utskriftsvy
Välkommen till 60+ gänget. Hmmmm......... att kalla oss gamlingar är väl att ta i. Visst kan det var lite kärvt att komma igång ibland, men det behöver man inte vara 60+ för.:adore:
Skämt åsido. Hoppas du kan vara med och träffa oss så småningom när vintern har gett sig och tranorna dansar igen. Vi går ju mot ljusare tider nu , så det är faktiskt inte så långt kvar till våren utan det är bara lite jäkelskap att stå ut med. Vi får väl ta det hela med ro eller skotta oss fram så länge.:cool:
:mad: Om inte det blåst och snöat och dessemellan varit svinkallt så hade vi haft ett bra klimat! Trött på skiten men som Olle säger - snart är det vår. :rolleyes:
Bara vi fått bläddra förbi Januari och Februari så är det dags igen. Får väl börja med försiktiga turer som vanligt i Mars med tanke på isfläck och morgonfrost som ligger kvar. När sångsvanarna kommer är det dags att börja med dagsturer. Lite svalt kan det vara men det finns ju långkalsonger att ta till om det är för bistert. :)
Kan inte hjälpas att tankarna på en låååååång vintersemester dyker upp då och då. Men vart? Kanarieholm? Dom öarna drar man väl runt alltför snabbt. Då finns naturligtvis medelhavet men där kan det ju faktiskt snöa. Blir nog inte av, men man kan alltid fundera. :rolleyes:
Fasiken oxå -22 i morse. Måste tänka på den ljusnande vår som snart är i antågande. Funderar och undrar lite över 60+-turen i Maj. Hoppas verkligen att det finns många som vill åka på en vad vi tror kan bli en kalashelg. Sedan väntar en sväng till Norge. Funderar oxå på att delta i FIM-rallyt 2011. Samlingsplatsen är i år förlagd till Österrike.
Att fundera kostar ju inget men värmer väl lite i allafall.
:) Jo fundera är bra i dessa tider. Skall bli lite mildare men ser inget hopp om att vägarna ska visa sig utan is på ett bra tag. :(
Som vanligt inget speciellt att göra utom att mata spisen med ved, fixa lite käk osv. Hustrun för tillfället i affären och hjälper till med inventering. Saknade en flaska vinäger så jag fick göra en tur dit också och eftersom jag vet att dom jobbar mer än heldag och jag ändå skulle dit, så snodde jag ihop några crepes med köttfärsfyllning så slipper dom iallafall att brassa käk när dom kommer hem. :eating:
Har fått en ritning på "viltkyckling" som jag ska göra till kvällens bjudning. Sitter nu och funderar på hur man ska kunna reta upp djupfryska kycklingdelar så att dom blir alldeles vilda(?). Annars inget problem. :cool:
:shakehands: Jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året. :knuddel:
:) Firade aftonen i trevligt sällskap med gott att äta och dricka. Gick hem i i blött väglag för det hade regnat och blåsten var också igång. Efter att ha sovit bra länge går jag nedför yttertrappan och går nästan i spagat! :eek: Regnet har frusit till glansis. Tat´försiktigt där ute! ;)
Nja, har inte tänkt så mycket på det ännu, men man kanske skulle ta och dubba stövlarna för säkerhets skull. Det gjorde jag första gången 1967 då vi skulle resa takstolar till ett bygge och det snöade. Den gången fanns det ju bara bildubb att få, men idag finns det ju korta skruvdubb att sätta i.
Verkar som om Värmland har klarat sig från ytterligare ett oväder. Har bara varit lite kallt hittills i vinter, men annars fint.
Skönt, helgerna över. Nu börjar det väl bli som vanligt. Måste väl rycka upp sig å känna att det nya året ska bli bra, bara kyla å snö lämnar oss. Min närmaste plan är att komma ut i skogen å hugga ved. Man har lärt att vedförådet behöver vara välfyllt. Jaha, ha det bra nu när vi skriver 2011 (glöm inte det)
:banana: Ja skynda dig med veden för ändring kommer! Fick höra en vädrspådom idag: Skall bli den varmaste sommaren på 15 år!! Dä ni!
:hmmmm2: Brukar för min del gnälla lika mycket över värmen som över kylan. äsch skit samma - får väl bära ner sängen i källaren, sova på dagen och köra på nätterna. :aetsch:
:hmmmm2: Jäkla åkande med bil! Har varit till Mariestad 3 ggr idag och måste dit en gång till innan det är kvällen. Det har kommit en decimeter snö under dagen så det är att ta det lugnt. Konstigt nog så håller alla avstånd och det är man inte van. Normalt är att det ligger någon alldeles för nära bakom men värst är det när det ligger bilar alldeles för nära framför. (:mad:!)
I morgon blir det att köra igen, men då med snöslunga. Plogen har lagt igen alla öppningar och det får inte ligga kvar för länge för då finns det kvar till våren.
Gått ganska bra ändå idag, Tand lagad och bilen besiktigad första gången - spindelled ska bytas. Baggis på en bra verkstad. :cool:
Grrrr. fick en ny dm. snö att plumsa i . Tror att snöplogningsbudgeten har tagit slut.
Ännu är det väl ingen fara på (taken) taket, men fortsätter snöfallen så kan ju de tak som klarade sig förra vinern, men blev försvagade, rasa ner.
Själva fick vi förstärka logen i somras, så nu tror vi att den håller.
Annars så är det väl skidåkare och barnen samt entreprenörerna son gläds åt den vita varan. även möss och sork som har en skyddad tillvaro under snön gillar väl oxå läget.
Har ett mystisk elfel på lillhojen som jag letar efter, men det är lugt eftersom vintern nog blir ganska lång.
Den längsta vintern jag upplevt på den här breddgraden var nog 1968 i Uppland. Då kom de första snöflingorna samma dag som älgjakten började och den första mildvädersdagen var inte förrän i veckan före påsk.
:eek: Uschamejen! Hoppas på en tidig vår istället! Jag har kört av snön och vädergudarna reagerade direkt med att leverera mera av varan.
:confused: Fick en fråga som jag fått svara på femtioelva gånger. Ytterligare en dam frågade "Tycker du att det är roligt nu när du får köra snöslunga?". Vad svarar man på sånt? Lika kul som att köra dammsugare. Tänker inte fruntimmren på annat än nöjen? :flute:
Väder Gudarna har vi väl inte haft tumme med sedan vi konverterade till kristendomen verkar det som!
Kanske dags att tänka om? :D
Vadå???????????? Vill du hellre ha sandstorm !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:adore:
:eek: Sandstorm var inte riktigt meningen och det blir knappast aktuellt här i gamla Sverige där det råder sandbrist.
Men lite mer normalt väder så man slipper vara så förbaskat insnöad som man är i mina trakter, där vi kan ståta med största snödjupet i Sverige bara någon km därifrån jag bor. Lika som ifjol! Utfrusen känner man sig också då det varit kallt som satan ett längre tag vilket skapar problem för oss med lite klena luftrör. Skönt nu med lite paus ifrån den värsta kylan.
Fel tänkt Olle!
Jaha, så har snötäcket fått ytterligare påspädning. Tempen stigit till -2. Smhi varnar för mera snö, men mildare. Dagarna tickar på i almenackan, 13 dagar sen jul, snart kommer Knut. Min vedhuggning är just nu lagd på is, eller på snö kanske. Vill ha mildväder som sätter ihop snötäcket till hälvten. De senaste vintrarna har lärt mig att vedförådet bör vara välfyllt innan hojvädret kommer.
Röd dag i almanackan men tittar man ut så är det blott vitt. Blir väl på sin höjd rosa?
Det har kommit till några cm under natten med vind som placerar snön där jag inte vill ha den så det blir väl att flytta på den igen. Verkar som meningslöst jobb när den ändå kommer att smälta bort om några veckor.
Veden är beställd och kommer på vagn när säsongen har börjat men det får bli som det blir. Ska bara finklyvas och stuvas. Ska ev. köpa ett partytält för att ställa över högen för det brukar vara värmebölja när det är ved på gång här. Solsting mitt i vintervärmen är ingen bra grej. :rolleyes:
Funderar på om jag ska skotta mig fram till hojarna och göra en midvinterstart och låta dom få lite nytt i batterierna och kanske samtidigt sitta en liten stund på dom. Köra ut är inte att tänka på. :(
Montera en snöfräs i stället för framhjul på hojen så kan du ju förena nytta med nöje. Dessutom riskerar du att inte drabbas av abstinensbesvär.
Vi får tacka för denna gång över lite mildväder. Vaknade 05oo av att huset skakade då all snö for av taket. Så nu kan det ju fortsätta att snöa ett tag till.
:confused: Eftersom jag ska ställa kursen mot Askersund idag så kunde blidvädret väntat en dag. Hade varit kalas att köra över Tiveden på på frostiga snövägar. Töar det så blir det nog riktigt halt. Vet att hustrun kommer att lägga in veto mot vägvalet så det får väl bli den tråkiga via Laxå. :mad:
:p Hihi! Höll hårt i ratten och styrde mot Töreboda. Fantastiskt fint omkring vägen över Tiveden. Själva vägbanan var av packad snö och smågropig så det dunsade och sjöng i karossen större delen av vägen men det blev bättre mär vi kom upp en bit på skogen. Stannade vid Tiveds handel och köpte liten "blomma" i form av rökt fläskfile som jag vet gillas av värdarna i Askersund. Hemvägen i mörkret gick via E20, E-vägarna gör sig bäst i mörker. :rolleyes:
:) En trevlig afton hos paret GeCe... :eating: bjöds på det godaste lamm jag någonsin smakat :rock: :love: :adore: !! Tackar och får försöka bjuda tillbaka senare i vår. ;)
Her i Bohuslän så har det börjat snöa igjen. Hojen står hos Bike i Trollhätan med nya däck nyservad och väntar på mig, :):dancing:
Tack själv för besöket och några timmars trevligt umgänge. Omdömet om lammet har vidarebefodrats till kvällens hushållerska som stod för matlagningen som blev mycket glad för berömmet. Lammstek hör till en våra favoriter här och lamm överhuvudtaget med sitt möra fina kött.
Man börjar ju se fram mot trandansen i början av April. Sedan blir det väl full fart hela sommaren kan jag tänka, åtminstone för en del. Det är ju så med planer att de revideras ju under resans gång.
Mina planer för 2011 är ju Trandansen i början av April, 60+ Turen i Värmland i mitten av Maj, Norgeturen början av Juni, FIMrally början av Juli. Hoppas bara att man hinner jobba ihop lite bensinpengar under tiden.
Vi skall inte klaga över mycket snö. Kollade idag på ett ställe jag tänkt vi skall besöka på Norgeturen, där har de fått mellan 160-190 cm hittills.
Ove har bevakningsuppdraget om när fåglarna är som mest. Vill minnas att vi prickade in 18000 för något år seda. Mäktig syn med så många stora pippisar på en gång som hoppar å trumpetar. Sen brukar det bli lite hojkörning å snack å mat å kaffe, nja normal hojsamvaro helt enkelt.
Här http://na.se/nyheter/orebro/1.106065...-fagelskadning kan man prata om fågelskådare!