Häpp!
Nee det är mest västkust väder..
//Janne
förmaksflimmer.se
Utskriftsvy
Igår var det 10 grader på morgonen och blå himmel hela dagen, synd att kortet är inte fixat, startade Dominator förra veckan och körde lite på min gata, hon bara väntar på mig.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Vi har guld väder idag i Sörmland. Kanske tar en sväng idag.
Nu får du se till att bli klar så du kan ut och njuta ;)
Hi Friends,
Det blev inget kort i året, I blew it again :( ... Högfarstbanan igen, pinsamt.
Hur svårt kan det vara att klara upp en uppkörning? För mig tydligen väldigt svårt.
I´m off for a while, nästa år kanske.
Tack för eran uppmuntran.
Lider. Men på ett igen i vår.
trist... men som sagt nästa år så...
Ajdå, inget kul. En från min uppkörningsgrupp i somras har också bommat två gånger på högfartsbanan, det är lät att komma i otakt. Jag upplevde att jag verkligen hade en sida som var lättare att köra in i konerna ifrån, tror det var vänstra sidan? Så att jag gjorde vändningen åt vänster. För annars blev det bara scheisse ;) Sen är det bara att träna själva undanmanöver från båda sidor. Men lider med dig. Har som sagt också kuggat ett år och fått vänta tills året därpå (i år) för att kunna prova igen. Är det slut med uppkörningstider nu? Kanske någonstans i Skåne har någon tid nu nästa veckan? Annats är det bara att ta det lugnt tills våren. Gör bort teorin tidigt, jag vet inte om man kan ta det igen innan den första går ut (jag bokade tid på min dagen efter förra gick ut), så då kan du bara fokusera på körningen. Och våga prova en annan skola om det inte har känts rätt med den du har nu, jag bytte också skola, fick åka längre till lektionerna (10 mil enkel väg) men det var guld värt.
Finns ju ett sätt att få körträning som heter duga. Men tyvärr kostar det ju en del. Det är ju att gå med i en klubb som kör enduro och köp en gammal endurohoj och kör på deras bana. Eller en som håller på med cross. Äldre cross eller endurohojar är relativt billiga.:):):)
Hej ! hur går det med kortet?
Vadå "Vi får se"?
Vad fan är det där för töntigt?! Du har ju för fan kämpat för att få ett mc-kort!
2016 är DITT år!
2016 är året DU tar mc-kort!
2016 ska DU vara ute på vägarna med motorcykeln med körkort i fickan!
Inget jävla "vi får se"! Ryck upp dig för fan!
Ut och träna eller kolla på Youtube och samla inspiration för i år SKA du också med och skriva dagligen när du är ute och njuter av att åka helt fritt! Vart du vill och när du vill!
Undanflykter är ej acceptabla!
Men idag har det jävlar i mig inte snöat så nu vill jag höra framsteg!
Jag tar min första lektion 3 april! Får hoppas att det inte snöar då! Kommer rapportera hur det går framöver. Skall övningsköra på en Triumph Bonneville och en Yamaha xs400e.
Nä, fast jag fick starta mc:n i lördags och tjuvkörde på min gata, nu blir det lite mer komplicerad eftersom sista dag för besiktning är de 31/03 och jag måste hyra en släp... Men men, vi löser det med. Igår var många mc åkare runt Mölndal-Kållered [emoji41]
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...a84880b0c4.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...5701576549.jpg
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Tror du inte behöver oroa dig ang. Besiktning.
Min ska också besiktigas senast men jag tror jag väntar till april istället...
Du kan inte få tag på någon vänlig själ/kompis/granne som kan köra dit den för dig? Tänkte så du slipper mecka med kärra? Det är ju lite pill med det.
Själva besiktningen tror jag inte du skall oroa dig något för alls... Jag besiktigade min förra året och då fråga en snäll dam som väntade på sin bil om man "var tvungen att besiktiga mopeder nu för tiden..." Jag höll på att ge en propp :P
Och visst är det härligt med alla hojar man börjar se överallt nu. Själv väntar jag på att min skall dyka upp efter vinterförvarningen :)
Kanske jag har fel, men får man inte köra raka vägen till besiktningen, om man bra har fixat försäkringen först.?? Även om hojen är avställd. Kolla med ditt försäkringsbolag.
Hur gör man annars med en avställd bil? Exvis en långtradare !!
Man måste väl ha körkort för att köra dit... Tror i alla fall att det är det som är Loquaz problem.
Ett avställt fordon får aldrig framföras på väg. Så man måste ställa på fordonet och sedan har man oftast en månad på sig att besiktiga det.
Körförbudsbelagt fordon får dock köras kortaste väg till verkstad om rep behövs för att få fordonet godkänt eller bilprovning vid besiktning.
Den är försäkrad och körklar, man får köra direkt till besiktning även efter sista dagens datum, men mitt problem som erikn sade är körkortet...
Ja e i samma sits som du. Traggla hela sommaren och hösten och körde på provet sent i höstas. Tappa sugen och tänkte f-n va segt detta va. Men nu är det vår och skall köra i morgon.
Min plan är att ja nu skall köra,köra,köra den sega teknikdelen minst 50 gånger till. Så att den sitter å sen går ju trafikdelen mycket lättare. Så för att citera "vadå vi får se" se till å kör på nu, du är ju snart klar.
DET ÄR JU SÅ LITE KVAR!!! Så kom igen NU! Du grejar det!!!
Bara kör gubbar!
Till slut så sitter det..
Som jag sagt tidigare, det bara att nöta på. Vi har ju väldigt olika fallenhet för att göra olika fysiska grejer En del kan ju gå balansgång på ett smalt rör utan problem medan andra aldrig kan få till det utan mycken övning. Samma med hojkörning.
Ett tips som varit nämnt tidigare är att se vägen man skall köra och inte glo på konerna. Man måste alltså memorera snabbt den väg man skall köra. Tänk på orienterare som springer i eländig terräng. De måsten ju hela tiden ligga före med blicken. Samma sak då man kör hoj. Speciellt på småvägarna. Där måst man ha bestämt sig för vägvalet innan men hinner fram till kurvan.
Det är ju bara att nöta på, så sitter det så småningom. Synd bara att inte alla kan köra mera med handledare privat, för att då kunna spara en del slantar. :):)
Lycka till nu Loquaz, och Patrik, i år blir ert år :) :cool: Som 2015 var för mej, efter allt h£lv£t£ som var 2014. :rolleyes: :)
Loquaz kom igen nu.
Tyvärr är jag ett år ifrån att vara handledare och bor i stockholm.
Men all din investerade tid och pengar bara MÅSTE du fullfölja detta.
Kom igen nu, det är värt det!
Thank you people! för all uppmuntran jag måste besikta mc:n och sedan ska jag köra lite. 😇
Men nu var det längesen det kom en uppdatering..
Hi Fish.
Thanks for asking, just nu är noll kronor budget så det betyder att de händer inte så mycket, en av mina handledare har inte mc, och den andra är ganska upptagen, olovlig körning är no-no.
Den andra problem är att jag har en mc som fyller inte kräven för kort A, så jag måste låna en mc från en körskola med allt det innebär (prismässigt och tidsbegränsning) alternativ 2 är att boka A2 och köra me Dominatorn...
Pretty hard to get a mc kort.
But I haven't given upp, teoriprovs tiden räcker tills sista Juli. I am Doing PUSH = Pray Until Something Happens
MVH. Loquaz
Humm that fucking sucks.
Vad har du för kW på din Honda?
men boka A2 tycker jag inte är någon bra idé, om/när du vill byta upp dig till större motorcykel så måste du skaffa A behörighet.
Trist att höra med budgeten, hoppas att du löser det här på något sätt.
Håller tummarna för dig!
//Fish!
Hang in there Loquaz, det kommer lösa sig till sist :) ;) :cool: