Ungefär som Gunde Johansson skrev i "Torparvisan"; :eek: Råken te hugg någon meter med ve kommer det bara någon å eldar upp ett. :thefinger:
Utskriftsvy
Inte har jag då märkt att någom vill ta mina surt ihopskottade snöhögar. Funderar docK på om grannen har huggit veden. Hmmmm:mad:
Det var en gubbe i Uppland för ganska länge sedan som märkte att någon jäkel hade stulit lite av hans uppstaplade spisved. Gubben fann ju på råd och borrade ett hål i några vedträn stoppade i en bit av en dynamitpatron med tillhörande tänhatt och pluggade igen hålen. :DSedan behövde han bara vänta till den misstänkte grannen kom utrusande strax efter att det hade hörts en dov smäll som fick hela järnspisen att bokstavligen gå upp i rök.:thefinger:
Antar att en del gubbar sitter och matar spisen eller kaminen i dag. Temperaturen här i södra Värmland (hahaha) var 20-.
Måste dock ut i garaget för att göra i ordning ett isolerat vattenkar till våra tjurar. Har en liten vedkamin där som värmekälla, så det skall nog gå bra.
Hade tänkt mig en liten vintertur i deg, men jag väntar nog till lite mildare väder. Jag är ju ingen norrländsk skoterförare som tycker att frysrumstemperatur börjar likn våren.
:rolleyes: Här är en av dom! :rolleyes:
Gick och tittade på termometern vid 3-tiden, - 17 grader. Vi har ett elelement som pajat så jag tände i köksspisen för det började bli lite kulet inne också. Element är som snöslungor - strular aldrig på sommare - bara när dom behövs. :mad: Gick i sängen en stund till innan hustrun kom och väckte mig. Hon skulle skjutsas till bussen för att komma iväg och tjäna lite slantar. Hon har ju en gubbe att försörja. ;)
Ska ägna mig åt långkok och ev. baka lite idag så jag har en god förevändning att vara inne och elda om jag nu inte ska fara omkring och leta element.
Elementärt! Släcker ned datorn och ska slänga in en pinne i brasan istället med ved som höggs för tjugo år sedan så den är torr nu! ;)
Offroad finns det visst något som kallas. Till den kategorin torde väl detta höra! :eek:
http://www.youtube.com/watch?v=gsYNFhO6c8g
:eek: Ujujujuj!! :eek:
:confused: Dålig timing!!!
Spanska flygledare massjukskriver sig nu! Dom kunde väl passat på medan vi var i Spanien så att vi fått en extravecka i värmen. :rolleyes:
Nåja, att plumsa omkring i snön gör att man längtar mot våren. Om några veckor vänder det å går mot ljusare tider. Planeringar om mc sesångens körturer. Årsmöten med Mc klubben mm. Brukar använda mina gamla Mc stövlar när jag plumsar i snön. Just nu litta trist, men när jul å nyårhegen varit så bara är det lite snö som ska smälta av. De ordnar sig säkert.
Jo dä årner säj! Det verkar som vintern har kommit för att stanna till i Mars. Isen lägger sig på sjön när det inte blåser och när den frusit till så kommer kylan att hålla i sig tills vårsolen värmer igen.
Har plockat undan MC kläderna för det blir nog några månader nu utan att köra. Vi har inte många cm snö och det är att vara tacksam för. Bara några mil söderut är det dryga halvmetern. Undrar hur det ser ut omkring Trollhättan? Vad jag har hört har dom fått mest i riket. :confused:
;) Det ordnar sig alltid om ett tar ett som det kommer som det är skrivet i visan!
Har tyvärr inte hunnit med något mc-åka i helgen, men det blir nästa vecka. Är i Skåne nu , väntar på snöväder i morgon, lagom till en 50-mila färd med bilen om jag kör E6. Annars en liten sväng på 20 mil extra genom Småland för att kolla om Jan sitter på hojen och matar pannan.
Jaha, Olle valde att försöka ta sig mellan skåne å värmland under måndagen. Förstår honom, snöröjningen är inte så bra längre här nere i sydsverige. Synd men det går väl fler tåg. Han kunde ju suttit i mitt +15 garage å brummat en stund på världens bästa äventyrshoj. Hihi. kollandes när jag puttar in mer ved i pannan.
Snöplogningen är mycket eftersatt här nere denna vinter. Förmodligen har TrafikV. slutat upphandla snöplogning av lokala åkare. Därför har åkarna sålt sin snöplogar till högstbjudande (baltikum). Därför är resusser å pengar borta. Bra att få någon krona mer efter skatt, men vi är beroende av våra vägar är framkomliga även vintertid. Känner att sverige är på väg att spara sönder vår infrastruktur. Dessa tankar kom efter gårdagens samtal med Olle, då jag va tvungen att varna för svårframkomliga vägar när man kommer över 100 i vägnummer.
:hmmmm2: Jodu, det är nog så att man har målat in sig i ett hörn när det gäller snöhanteringen. Det var många är sen det plogades ordentligt. Istället strör man salt i snön som leder till att det blir såphalt i spåren. Varenda herrgårdspiga förr visste att salt och is i kombination ger en kyla som fryser glass i sommarvärme, men inte vägverket.(?) :rolleyes:
Får väl en rapport om vägarnas kondition om ett par timmar för Olle ska göra en paus i resandet. Får fixa lite käk åt den hungrige mannen när han kommer. Janssons med ägg och rödbetor? Kanske, får titta i skåpet. :)
Förstår att Olle kör rätt mot ditt kök. Första gången vi varit eniga om att det va bäst att välja stora vägarna.
:) Får tacka! :)
Jo, det fanns till en Jansson och den står i ugnen nu, behöver 1,5 tim i svag värme för att bli bra. Tror att det står 30 -40 minuter i kokboken. Undrar ibland vad det är för ena som skriver böckerna? Stekta ägg och rödbetor blir det till.
Fåglarna får min special, gjord på margarin, vetemjöl och lite havregryn. När jag tittade ut nyss var det talgoxe, blåmes, domherre och mina favoriter stjärtmesarna som var i farten. Kajorna gör bara sporadiska besök men när dom hittar fram blir det åtgång på godiset. :rolleyes:
Attans kyla, -22 grader i morse.
Hoppas bara att denna vinter inte blir lika lång som den förra. Visserligen bor vi ganska långt söderut i vårt avlånga land. Har för mig att sverige är 200 mil långt. Vi bor ju bara ca 50 mil från sydänden så att vi har en bit kvar norrut.
Kom att täka på en skåning som efter ett besök i Markaryd kunde berätta för sina kompisar att uppe i Norrland hade de allt en jäkla vinter.
Det blir nog ingen hojtur idag heller, för jag måste köldsäkra både stallet och pumphuset lite bättre.
Hårda bud sa han som fick stentavlor i huvet. Å andra sidan blir det gott om tid för planeringar. Synd vi inte hann träffas en stund för kartgloning, Olle.
:) Helt klart rätt tid att glo i kartor för det hinns inte med när man väl kommit ut på vägarna, Då gäller det att man memorerat ordentligt under vintern. ;)
:hmmmm2: Undrar över en annan sak - har någon farsot drabbat ostkusten? Det är så mystiskt tyst därifrån. :hmmmm2:
GPS i all ära. Den kan vara bra i vissa fall om man har et bestämt mål och verkligen vill komma rätt. Laddade ner koordinaterna en gång till en bekant och hamnade på ahans garageuppfart. Hade ingen karta som täckte det område jag var i, vid en tripp i Norge. Tryckte bara på "hem" och sedan var det ju bara att köra. Även om man ger sig av från spåret så finner man ju vägen på nytt igen. Det är faktiskt ganska kul att köra vilse och sedan så småningom trycka på exvis hem. Om jag skall göra en tripp över många dagar så kör jag ju för det mesta efter kartan, men lägger in kvällsstoppet utifall att....
:) Ett sånt där ordstäv som dyker upp daå och då: den soom aldrig är vilse fär inte se något nytt. :rolleyes:
Stämmer bra för det var en del lador och liknande i änden på vägen som jag såg på min irrfärd från Småland i somras. :p
Kom och tänka på en episod som hände en kompis i vår ungdoms Silverpilsdagar. Det kom några åkande på Siloverpilar på vägen mellan Hallstavik och Elmsta. Det var ju på sin tid en sådan där perfekt hojväg med skarpa kurvor och tvärbranta backar och naturligtvis grus. I en tvärkurva körde Kleve lite för fort och kanade ut i lösgruset och in smeten alldeles nedanför en gödselstack. Där ligger både Kleve och hojen halvdränkta i dyngvattnet och uppe på gödselstacken står en bonde och gapskrattar över Kleves försök att få upp hojen på fast mark igen. Som tur var så startade hojen igen och en vattenslang fick ta hand om ekipaget i Elmsta.
När jag va riktigt ung va de 50årsfest i byn. Frampå natten råkade fel par komma upp på höskullen. Drängen å pigan såg detta å skvallrade för kvinnans man. Varpå jakten på hö donjuan startade. Den enda höluckan som kunde öppnas inifrån va luckan över gödselhögen. Hö donjuan såg inte detta,utan hoppade rätt ut i gödselhögen. Där va fullt med kletgödsel, Hö don juan sjönk ned till skrevet i skiten å kunde inte komma loss. Lagom straff tyckte festgästerna.
:eek: Äääcklit! :rolleyes:
:o Hoppas jag klarar mig bättre för jag hade lite vänstertankar idag. En jätteärtig Teneré stod i affären i Tibro. Nöp henne lite i sitsen som verkade fast och fin. Klättrade upp och konstaterade att jag nådde ner med båda tåspetsarna - samtidigt. :) Sigrid fyller den funktionen som en sån skulle ha men går inte att åka 2 på. Men Sigrid är ju min favvo. :o
Det blir att fundera lite till för det är ju en ryss som ska komma till först. ;)
:hello: Gonatt alla! Nu har jag legat i som en bäver i dagarna tre. Brassat käk till julen, röjt snö, skjutsat, luciafest och gud vet allt. Sovmorgon i morgon hoppas jag. Natti! :)
:) Perfekt hojväder när man tittar ut. Sol och vindstilla. Bara det att det är -12 och saltat snömos eller isigt på vägarna. Lika bra att ta det lugnt tills det blir varmare och man ser lite torr asfalt. :)
Va? Har ni inte bäver hos er? Jo dom ligger i. Under dagen ligger dom mest i hyddan för dom jobbar nattskift. Sen ligger dom mest i vatten och simmar när dom inte ligger i med skogsavverkning och dammbygge. Om du upptäcker att det du trott var skogsmark har blivit sjö så är det säkert ett gäng bävrar som varit framme.
Bävern är för övrigt det ena av 2 djurarter som kan förändra klimatet - du och jag tillhör den andra.
Jomen! Bäver ligger verkligen i. ;)