Jag körde igår, men är svårt att få loss mina handledare, man är utlämnad åt dem.
Glad Påsk!
Utskriftsvy
Jag körde igår, men är svårt att få loss mina handledare, man är utlämnad åt dem.
Glad Påsk!
Erfarenheter från uppkörning i Sandviken skulle uppskattas. Uppkörning inom kort...
Jag ska börja på kortet nu...
Risk 1A den 30/5 sen bär det av med övningskörning.
Tjena!
Har precis börjat jobba mot att ta A-kortet i sommar, va ute och körde lite lågfart på en kompis Kawa ZR-7. Fy fasike va svårt det va! :D
Jag tänkte lite kaxigt att det skulle gå helt okej eftersom jag kört massa moppe och lite cross innan men icke. Det största problemet är helt klart 180 graders vändningen där jag har stora problem att motluta för att hålla balansen vid fullt styrutslag.
Tips mottages tacksamt, ska ut och nöta på måndag kväll igen. :fight:
- Testa medluta och inte motluta :) om du lutar åt samma håll du tenderar att tippa, så vrids höften åt motsatt håll och håller mc-n upprätt.
- När du styr och svänger tex vänster....tryck med högerhanden istället för att dra med vänsterhand. Och vice versa.
- Konbana...håll blicken 2 koner framför....
- Använd fotbromsen när det behövs...
Jag föreslår att du testar att sitta så långt fram du bara kan, och håll åt lite med knäna. Det ökar kontakten mellan höfterna och mc och ger bättre kontroll.
Sen är det olika hur man själv upplever det men det är ju bara att testa varje tips några gånger, tills man hittar det som funkar bäst för en själv.
Och egentligen är väl det enda vettiga tipset att nöta, nöta ännu mer och sen nöta lite extra. Till slut sitter det :-D
Just det, blicken i skyn, inte bara långt fram utan verkligen uppåt, tills man slappnar av och börjar lita på sitt perifera seende. Kanske inte ska börja bland konerna med det :-P
Övning och åter övning. Till slut kommer det som en blixt från klar himmel. Skitlätt när man väl förstått tekniken. Jag hade jätteproblem med just lågfarten/manöver , men klarade högfarten direkt på första försöket. Andra hade problem med högfartsprovet och fick nöta på det. Det där kommer av sig själv om du bara kör på. Regel nr 1 vid lågfartsprovet: Håll blicken dit du skall!
Tänk på att det är lågfart och inte parkering. Med det avses att det förvisso ska sakta men du ska ju inte stå still.
/Freddo
Tack så mycket för alla tipsen, ska ta till mig dem och testa nästa gång jag övar. :)
Är själv i uppstart att ta A-kort i Täby i dagarna.
Har precis köpt MC.
Måste handledaren (privat) ha tillstånd när man övningskör, eller är det bara att bränna på tillsammans?
Du måste ha körkortsbehörighet för A-kort, och handledaren måste ha handledartillstånd (personen måste ha fyllt 24 och ska ha haft körkort i minst 5 år totalt.
http://www.korkortsportalen.se
Lycka till, jag har "bara" uppkörningen kvar....
Tog kortet i morse:) trots totalt misslyckat första försök på krypkörningen, för låg hastighet första försöket på undanmanövern, diverse blinkmissar i trafiken och en kille på kickbike vid övergångsställe som jag såg alldeles försent o drog förbi istället:)
Tackar, ja lite tabbar släpper dom nog oftast igenom, men en kille rev samma kon två gånger på undanmanövern o fick snällt sätta sig i bilen o åka hem.
Jag var nervös så armarna skakade på krypkörningen, hur sakta det ska gå kan jag inte svara på men gångfart brukar dom vilja se. Har bara kört privat så har inte fått så mycket tips.
Låt någon gå bredvid en gång. Får dom småspringa går det för fort. Hastighetsmätaren går inte alltid att lita på i så låga hastigheter så gå på känsla. Körskolans mc som jag hade visade aldrig mindre än 6-7 km/h och innan jag kom på det så gick det nästan bara åt pipan.
/Freddo
Beror nog på vilket intryck man ger totalt sett. Jag rev först konan på undanmanövern. Sedan andra försöket rev jag sista innan inbromsningen. Men jag fick ett tredje försök, då sista konan var en skitrivning. Också sjukt nervös, men det gick bra. Nu har jag haft hoj i ung. ett år, passerade 1000 mil för ca en månad sedan.
Då är uppkörningen bokad om ca 1 månad, känner redan pirret i magen. ;)
Klarade uppkörningen tidigare idag :)
Oerhört skön känsla att få ta sin första helt egna tur :D
Jag håller på med mitt också men det är ju väldigt ont om tider, men det kanske inte är så konstigt.
Har det nog i augusti så jag får förmodligen hålla mig med åkningen till 2015 =/
Grattis till er med nya kort. Tänk bara på att det inte krävs någon större hjärna för att köra fort, men säkert kräver det.:):):)
Som jag skrev tidigare så håller jag också på med mitt mc kort och jag tänkte höra här om någon har gjort risk 2 och om det är något speciellt att tänka på? Vet knappt ens vad man ska göra.
Risktvåan var guld för mig. Hade bara två körlektioner innan den, så det blev lite som övningskörning. Men som ovanstående säger, man ska kunna hantera hojen bra för det är mycket bromsövningar och kurvtagning. En kör en övning och de andra tittar på, sedan diskuterar man vad som hände och varför.
Ni som har problem att få tider för uppkörning kolla på lediga tider på trafikverkets sida efter lediga tider som kan passa. Jag körde upp två gånger. Första gången 26 mil och andra 16 mil hemifrån. Väldigt enkelt att bara hyra en kärra och dra iväg.
Man behöver ju inte köra upp i hemkommunen.
Sen kanske inte alla är lika hetsiga som jag var när jag tog mitt kort;)
Gjorde Risk2:an igår, fruktansvärt kul och lärorikt.
Ja, man måste vara hyfsat bekväm på hojen så man får ut så mycket som möjligt, kan bli svårt om man håller igen för mycket.
Kan varmt rekommendera Ingvars trafikskola i Vetlanda.
Mycket bra och trevliga.
David
Jag tog körkortet den 18 Juni i Ljusdal. Innan det hade jag kuggat i Tullinge för någonting fullständigt bisarrt. Jag upplever det som att vissa gubbar får för sig någonting, och letar sedan efter saker som bekräftar deras skumma tes.
Jag hoppas att alla lyckas med sina uppkörningar, och kan rekommendera att höra av er till ljusdals körskola om ni vill få en snabbare tid. Gäller särskilt folk i Stockholmsområdet. Körskolan har övernattningsmöjligheter i bästa fall. Kan vara värt ett försök. Det var det för mig!
Fixade teorin i em så nu ska jag boka körprov...
Riktigt skönt.
David
Körprov bokat, 20/8 i Värnamo...
Så nära men ändå så långt bort...
Ja Värnamo är hårt belastade.
Jag tog kortet i Jönköping den 11/6. Kändes som att jag inte gjorde några direkt misstag någonstans så jag kände mig rätt nöjd efter uppkörningen :).
Håller också på med kortet, teoriprov blir 31/7. Får hoppas det går vägen :-)
Jag håller också på med mckortet, teorin bokad den 6 augusti :)