Jag ska gå på körskola i Västerås, så jag antar att jag kommer få köra upp där också. Hur svårt är det att köra i den stan?
Utskriftsvy
Alltså, i stora drag kvittar det ju om man hittar eller inte. Inspektören talar ju om vart man ska åka eller vilka skyltar man ska följa. Möjligen kan man lära sig en eller annan fälla men det är nog marginellt.
Man blir väl heller inte fälld för att man kör fel utan de tittar väl mer på hur man hanterar situationen som uppstår när man inser att man missat en avfart eller vad det kan vara.
/Freddo
Om du går på körskola där så ordnar det nog upp sig bra. De lärarna har nog rätt bra koll vilka rutter som inspektörerna tar. Själv fick jag börja vid McDonalds vid Obs-butiken. Ingen aning var jag åkte, följde bara anvisningarna i örat "höger", "vänster". Det som jag missade var två korsningar där anslutande trafik hade väjningsplikt, de skyltarna syntes knappt pga buskage vilket gjorde att jag naturligtvis tog det väldigt lugnt och avvaktande vid dem. Bara att ta det lugnt annars och ta din plats på vägen!
Lycka till!
Nu är jag inte den som är den, men väjningspliktsskyltarna som du bommade, de satt inte på din väg? Det är inte dem man ska behöva kolla efter, det ska sitta huvudledsskylt eller den att korsande väg har väjningsplikt på den väg man färdas på. Men tyvärr slarvas det å det grövsta tycker jag överallt, runt mig finns såna korsningar i massor.
Har lovat i en annan tråd foton på dåligt skyltade korsningar då just den saken undergräver högerregeln. Men det har inte blivit något fotande än.
Nej, givetvis missade jag inte de fall jag hade väjningsplikt. Hade nog knappast klarat mig då. Om du kanske kört i Västerås så skyltas det enligt mig rätt rörigt, visst hade man kunnat se bakvända triangulära skyltar vid anslutande vägar som ett trick om det inte vore så att de var svåra att se... Huvudledskyltar var det rätt sparsmakat med.
Som min körskolelärare sa när han tyckte jag gjorde rätt "skulle det bli fel så är det ju du som kommer skada dig och inte bilen". Better safe than sorry är väl ett annat uttryck som skulle kunna användas. :)
Det var den här meningen jag tänkte på:
Det betyder ju (tolkar jag in) att det inte fanns skyltar på din väg.Citat:
Det som jag missade var två korsningar där anslutande trafik hade väjningsplikt, de skyltarna syntes knappt pga buskage vilket gjorde att jag naturligtvis tog det väldigt lugnt och avvaktande vid dem.
OT, men det är här som högerregeln undergrävs. Man ska inte behöva åka och kolla efter vilka skyltar som finns på angränsande vägar för att veta om högerregeln gäller eller inte. Men högerregeln ska vi nog diskutera i en annan tråd, som kanske t.o.m. redan finns.
OT jo...
Ja, helt enkelt är det inte men det tycks ju som om inspektörerna har viss förståelse för att vissa saker kan vara svåra att se och att man agerar kring detta istället för att "bara köra på".
Jag håller på att ta MC-kort nu, ska ha Risk2 på fredag (28 mars) o teori 1 april.
Min privata handledare är lite frysen och vill inte övningsköra mid mig ännu (har mc-n i Bålsta)
Någon i Bålsta/Bro trakten som hade lust/tid att handleda mig någon gg i april?
mvh
Attila
Tomas,
jag köpte 3 timmar i körskola som räckte till att komma till Risk2:an med nöd och näppe.
Hade viss vana från min ungdom med en östtysk Simson på 50cc :)
Attila
Tack!
Ja, man kör mer och mer och börjar få känsla för det. Igår blev Risk2-an klar, och på tisdag är det teoriprov. Men sedan börjar den långa marschen mot kortet, krypkörning funkar ännu inte och har ingen erfarenhet av landsvägskörning.
Dock har min handledare vaknat och vi ska ut på första turen i morgon söndag och får äntligen köra min Bulldog!!!!!!!!!!!
mvh
Attila
Det är som med allt annat att lära sig, bara mängdträning som gäller.
Finns det någon krypkörningsbana du har tillgång till utan körskola? Annars kan du ju köpa lite koner från någon sportbutik och ställa upp på någon öde parkering.
Petflaskor funkar lika bra... Dom kan man panta sen när man kört över dom.
/Freddo
Det finn säkert någon bana/plats i närheten, problemet är att du måste ha handledaren med dig på vägen dit/hem o på plats.
MIn absolut första premiärtur idag med handledare och min nyinköpta hoj blev ca 1,5 km, motorn ville inte åka snabbare än 60 o sedan dog den. Vi fick aldrig igång den, även batteriet dog. Lånade en startbatteri, men inte ens det fick igång motorn, som iblad startade men dog sedan oavsett om vi gav mer chooke eller mindre eller inte gjort ngt.
Hoppas MC-varuhuset ombesörjer hämtning/lagning så snabbt möjligt...
Ja, så blev det med min övningskörningspremiär med den nyinköpta hojen.....
Men hoppas kunna vara tillbaka i sadeln igen!
Men vilken öken! Håller tummarna att det löser sig snabbt :-)
MC Varuhusert ska hämta hojen idag (tisdag), och de lovade snabb hantering.... så med lite tur blir det kanske en tur i helgen.
Teoriprovet gick bra idag (61/65), så det är bara körprovt som återstår, riktar in mig i mitten av maj så att kunna öva in momenten innan.
Tullinge/Uppsal/Västerås? Iofs det bör kvitta men enligt trafikskolan är Stockholmsinspektörerna mer kinkiga än på landet...
Finns åtminstone en surmupp i Uppsala, så det är 50% chans att få den andra som å andra sidan är bra.
Körde upp i Norrköping på hojskolans rekommendation. Tre körde upp, tre godkända. Men så var vi ju himla duktiga också ;-)
Hoppas det börjar rulla på för dig snart igen.
Grattis till avklarat teoriprov. Nu är det bara mängdträning på bana och trafik.
Har säkert nämnt det i denna eller någon annan tråd, men jag körde upp i Västerås. Oavsett var du kör upp så kan det vara bra att ta en tur dit innan för att bekanta sig med vägar och skyltar, om inte för att lugna nerverna lite... Tro mig, dem kan ligga utanpå kroppen rentav. Gäller bara att hålla huvudet kallt och ta det lugnt utan att ta några dumma snabba beslut.
Lycka till!
Tack för era råd o tips!
Började kolla på uppkörningstider och de ligger mitten/slutet av maj, så jag har ca 2 månader på mig att öva upp mina färdigheter. Valde Tullinge till sist av logistiska skäl....
Man är så ivrig men vill gärna ge den tid det behöver...
Hur svårt är det att få en tid för uppkörning? Lång väntetid? Har intensivkurs nästa vecka, teorin veckan därpå, så förhoppningsvis kan man boka uppkörning efter det. Beror på om man är duglig på att köra.
Boka uppkörning kan du väl göra så snart teorin är godkänd. Bästa motivationen är att boka in uppkörning så fort teorin är klar, även om den så ligger ett par månader framåt så måldatumet är satt. Sen kan man ju ändra hur man vill och kanske hitta återbudstider med kort varsel.
En sak jag tänkte på när jag bokade uppkörning var att ta den i början på juni innan högsommarvärmen slår till. Jag hatar att svettas och ja, en del väntan blir det på uppkörningsdagen...
Jag har en tid nu 27 maj, valde Tullinge av logistiska skäl. Många dagar kvar men svårt att få loss min handledare, så möjligen köper jag till några timmar hos körskolan.
666_Best: Vad jag kan se hos Trafikverket finns lediga tider i Uppsala från 15 maj.
Att tänka på i Uppsala är att det är bara två stycken om de inte fått tillökning. Tiderna ryker snabbt, i synnerhet som de två också är på semester...
/Freddo
Tips för Tullinge är att Inte vända på vänster sida på pålamalmsvägen mot 257'an på vänster sida, ska se om jag kan hitta en karta och märka ut, men är precis innan ett krön ser bra ut men tydligen garanterad kuggning, för mötande ser inte ett smack.
Visa tydlig bromsberedskap om du får åka via Tullinge villastad (hand på broms och fot på broms utan att bromsa såklart).
Kul med Google Maps Street View :) Här är infarten till Förarprovet i Tullinge... sedan kan man följa hela vägan höger eller vänster:
https://www.google.se/maps/@59.17296...CpNoKQ-eQQ!2e0
Bara ett tips till er som skall göra "framkörning" som det hette på den tiden jag tog B kort.
Har ni kört bil några år...fokusera på manöverprovet! Det provet får ni göra först och är en mätsticka på huruvida ni behärskar cykeln. Ser inspektören att "där hoppar inga halta löss" så är de mer förlåtande vad det gäller "nervösa missar" i trafiken. Inspektörerna är mycket väl medvetna om att aspiranten är skakig och att körskolan inte skulle släppt fram eleven till provet om de inte trodde att han/hon skulle klara det.
Påfart till motorväg: Håll bra tempo! Tryck på ordentligt till max fartbegränsning.
Var också medveten om att inspektören INTE får lura er! Anser ni er lurade...överklaga, så kanske ni får nästa framkörning utan kostnad.
TAck för tipset, Helgoson!
En fråga..hur vänder man rätt på en landsväg? Gör man en U-sväng från mittlinjen eller stannar på vägrenen och vänder när det är fritt, eller?
Hitta en lämplig väg åt höger sida att svänga in på. Den ska ha bra sikt. Strax innan den här sa min inspektör åt mig att vända på lämpligt ställe. Jag fick lite panik (nervös) och svängde in på första bästa jag såg. Hade nog kunnat kosta mig kortet, men jag fick göra en till vändning där jag valde ett bättre ställe.
Den här har skymd sikt åt båda håll (alltså att svänga in mellan pelarna. Åk en bit till och hitta ett bättre ställe.
https://www.google.se/maps/@59.12779...v2BxsJWHgw!2e0
Det var där jag vände. Och när man ska ut därifrån så är det inte långt till kurvan, det kan komma någon bakom. Inspektören gillade inte att jag vände där.
via Tapatalk
Tjena Tjena, glömt att skriva här innan.
Jag kör upp i maj i Uppsala och om ni som kört upp där vill dela med er av era tips/erfarenheter så tar jag mer än gärna emot dem :)
Saxade från ett annat forum om uppkörningen i Uppsala:
"Från banan körde jag till vänster ut mot österby (lite tightare landsväg många skymda kurvor tänk på placeringen) när vi senare kom ut på den större landsvägen (väg 72) som går in mot Uppsala igen så skulle jag göra en vänstersväng mot ströbylund (tror jag det hette?) direkt efter skulle jag vända och köra vidare mot stan.
Genom alla trafiklysen, förbi flogsta och vidare in mot centrum på luthagsesplanaden.
In på sibyllegatan och köra på mindre gator bland hus så tänk på hastigheten och att hålla rörlig blick (högerregeln!)
Upp på Ringgatan och vidare mot trafikverket där uppkörningen tog slut.
Min trafiklärare sa att han klockade rutten till 18 minuter vilket var väldigt kort men inspektören sa att dom hade tekniska problem med deras servrar, så om allt såg bra ut så tog det inte lång tid.
Vi fick även den bättre inspektören enligt min trafiklärare så om du ser en stor silvrig bmw glida in till uppkörningen så vet du att du har fått en schyst inspektör, är 90% säker på att han hette Micke skallig glad kille. Men eftersom jag var först ut av de tre att köra så utgick jag från banan, de andra utgår ifrån trafikverket men rutten innehåller såklart samma moment."
Ni som nu jobbar på kortet, jag förutsätter att ni utnyttjar det fina vädret och är ute och övar! Kör hårt men försiktigt! Glad Påsk! :)