Tack! Det ska jag :)
Utskriftsvy
Tack! Det ska jag :)
Grattis!!
Tack för alla lyckönskningar!
17 mils cruising idag... Kändes fint, glömde bara blinkern en gång idag :). Fast lite många gubbstopp blev det :(
/Freddo
Risk2:an på Gillinge avklarad. Vädrets makter bjöd på alla väder som man inte vill ha som mc-åkare. Soligt och tokvarmt till åska och syndaflod tillbaka till sol och ökenhetta...
Någon som har en Honda Hornet att låna ut till min uppkörning :D allvarligt så var dom ju nästan för lätta att köra, typ som en moppe...
/Freddo
Förutom att det händer liiiite mer när man vrider på gasen. Jag gillade den hojen skarpt, hade jag råd skulle jag gärna kunna tänka mig en sån.
Fick ni också åka på halkbanan och testa ABS? Kan tänka mig att det är lite olika (om man får köra där eller inte) beroende på hur pass bra gruppen är på att hantera hojarna.
Det var en som åkte där av misstag men i övrigt så fick vi inte åka där. ABS fick vi testa på torra asfalten istället. Kunskaperna var lite blandade i gruppen så det var en som var nära att slå runt när bakhjulet lätta nästan en halvmeter innan killen släppte efter på bromsen.
Visst händer det lite mer än en moppe, men det är överlägset den lättaste mc jag provat att köra. Lite trång på höjden dock för mig som är rätt stor, men under en uppkörning kan man ju stå ut :D
/Freddo
Tjaba,
Ny medlem här och har ett rykande färskt A-kort i min hand som jag lyckades med att ta i tisdags.
Har väl lyckats fixa ca 15 mil över midsommar utan västen, det känns helt underbart!
Grattis grattis du kommer få en härlig sommar och träningsvärk i smilbanden.
Hej!
Är helt ny på forumet men har länge hittat mycket bra info här.
Den här tråden kändes rätt för min fråga:
Jag har en idé om att ta mc-kortet på två veckor då det är min enda semester i år och jag vill ha det klart.
Jag har inte överdrivet med körvana och inget B-kort sen tidigare utan ska endast ta A-kort, tänkte hårdplugga teori och försöka att göra mig redo för en uppkörning så snart som möjligt.
Har inte en bra formulerad fråga utan är mer ute efter tips och trix att tänka på inför uppkörning och vad jag bör öva på? (kommer göra så mycket privar jag bara kan).
Motorcykeln jag kommer öva på är en Virago xv 535.
Tacksam för all info!:)
Boka upp teoriprovet på vägverket och kontakta en körskola och räkna med att köra dagligen och plugga på kvällen. Boka även riskettan och risktvåan då dessa måste vara klara innan du kan skriva. Klarar du teorin är det bara att direkt fixa uppkörningstid. Summa sumarum, bästa tips för dig som inte kört alls är att ta en intensivare på körskola.
Svågern gjorde något liknande och fixade kortet på två veckor, han hade dock haft B-kort i många år.
Tips från mig är att träna mycket manövrering på egen hand och trafik med van körlärare.
Lycka till!
Jag skulle rekommendera att köra mycket stadstrafik för det är garanterat där det kommer stöka till sig med allt man ska hålla rätt på. Har du inget körkort sen tidigare så kommer det kännas som att det rätt mycket att hålla koll på. Skyltar, ljussignaler, regler, gångtrafikanter, cyklister och andra trafikanter.
För övrigt klarade jag teoriprovet idag :D Två fel dock så det var ju lite dåligt... :cool:
/Freddo
Kul att du klarade teorin "TheCrow" :-)
Vad gäller att ta kortet på 2 veckor så ligger begränsningen egentligen bara hos föraren och på möjligheten att boka provtider. Håller med tidigare inlägg; ta kontakt med traktens trafikskolor och kolla om de har några inskuggade tider och lägg sedan fokus på att toköva privat på de saker du lär dig på skolan. Har du klart med handledare?
Via Tapatalk
Så då har vi haft en körlektion till och lärarna är på det hela taget nöjda, men jag fixar inte krypkörningen. I vart fall inte med körskolans mc och bana A(tror jag), dvs den med start i vinkel och sen serpentin och tillbaka. Så det ska jag naturligtvis göra.
Sedan hade jag att välja på att boka tid och köra upp privat eller vänta till slutet av augusti, för läraren går på semester så det hinns inte med innan. Så nu är planen att pysa iväg en dag och nöta koppling och se om man kan få kläm på den där lågfartsbanan.
/Freddo
Vet inte om det är till någon tröst eller om det gör nervositeten ännu värre, men det var just den krypkörningen jag fick på min uppkörning. Tricket är att hålla upp blicken och titta dit du ska och inte på framhjulet, samt ta ut svängen vid vändningen ordentligt.
Personligen hade jag en tendens att köra för långsamt så jag tappade balansen, vilket min lärare påpekade. Körde nog lite fortare under själva uppkörningen, fick ingen anmärkning på det. Det kallas ju kryphastighet, men kör i långsam gångfart så ska du se att det går bra.
Fick själv lappen förra veckan och vad gäller krypkörningen så har jag, under hela utbildningen, försökt få reda på om jag kör för fort eller för sakta utan att egentligen fått detta klargjort. När det väl var dags att prestera tänkte jag mer att det skall rulla sakta men samtidigt tillräckligt fort för att det skall funka bra. Om kontrollanten tycker det går för fort får han säga till och kan man tänka, det gick alldeles ypperligt :)
Jo, lite så har det varit för mig också. Dom(lärarna) tycker att det går liiiite för fort, när jag tittar på mätaren så visar den typ 5km/h i bästa fall. Jag har ju heller inga problem att kryssa mig fram bland bilar och folk när jag är ute i vanlig trafik så det är just på banan som jag har problem.
Ett litet problem i sammanhanget är väl att min mc och skolans mc skiljer sig ganska mycket m a p dragläge och varvvillighet. Min twin är ju rätt sävlig i varvet och gör jag lika dant på skolans så bara skriker det i motorn.
Nu är min privata mc inte tillåten att köra upp med längre, åtminstone inte på pappret. Det saknas en kW i effekt. Fast jag vet inte hur hårda de är på det.
Men jag vet ju vissa saker som jag måste nöta bort, blicken t ex. Klassiskt, tittar på konan, kopplingen och överallt utom där jag borde. Även när jag har någorlunda rörlig blick så blir det lätt att jag fastnar på nån punkt och det kan lika gärna vara på en kona som på en björk en kilometer bort. Farten, som jag upplever som för låg. Vet inte ens om jag skulle klara det på vanlig cykel, men 5km/h känns som ok ändå och många ggr verkar jag ligga under det när jag tippar. Sedan måste jag öva bort reflexen att bromsa när det börjar tippa och istället få lite mer drag...
Men jag får ta någon dag och bara nöta, problemet bli ifall det funkar med min mc(som inte är godkänd på pappret) men inte med körskolans. Då måste jag lägga pengar bara på att låna den så jag lär mig den hojen...
/Freddo
Glömde säga att värsta är nog att starta upp till krypfart och sen direkt 90 grader vänster/höger. Det gör att jag spänner mig och kommer fel redan från början. Den andra lågfarten är det inte så stora problem med utom möjligen hastigheten att jag bromsar ner mig för hårt.
/Freddo
Ta det lugnt och känn dragläget ordentlig innan du lyfter fötterna. Kasta ett öga på varvräknaren, minsta dipp och det är läge att börja rulla. Ha som mål att inte få utslag på hastighetsmätaren alls. Vad är det du kör för modell på skolan?
Jag vet en som körde upp med mig på en glidare, gick bra på krypningen men högfarten blev för svårt med undanmanövern. Väldigt låg tyngdpunkt på dem så jag kan förstå att krypningen går fint med en sån...
Hemma: Intruder M800 och på skolan en Yamaha XJ6. Den hemma är ju som en traktor, ingen gas behövs om det inte lutar medan körskolans är mycket känsligare. Skickade in en fråga till trafikverket och undrade hur knussliga de är på den där kilowatten som saknas... Högfartsbana har jag aldrig provat med min.
/Freddo
Xj6? Okej, inte för att vara den som är den men det borde ju vara en rätt lätt hoj att hantera. :) Knip ihop ordentligt med benen bara och slappna av i överkroppen och allt det andra jag skrev tidigare.
Vad tror du att du får för svar från en myndighet egentligen? Skulle förvåna mig mycket om de tummade på den effektregeln..
Ingen aning vad jag förväntar mig för svar men det är ju gratis att fråga eller hur? Dessutom är det ju fullt möjligt att de glider lite på det första säsongen eftersom reglerna ändrades i januari. Konstigare saker har hänt.
XJ6 är iaf på pappret lättkörda men mig passar dom inte alls. Eller mer är det väl att jag har typ 80 mil på en intruder och kanske 4 mil på en XJ6 varav kanske 20-30 minuter på lågfartsbana. Jag hade föredragit en Hornet som vi hade på R2:an.
/Freddo
Kan inte nog understryka vikten av blicken. Den är helt avgörande i ALLA moment!
Prova att titta upp i himlen när du kör på bana. Du uppfattar konerna ändå :)
Prova också att blunda medan du kör i små cirklar. Låter helt livsfarligt och ska naturligtvis göras på avspärrat område, men det är väldigt nyttigt för att hitta känslan.
Och att köra runt i åttor med bara vänster hand på styret. Fick det tipset på Start2ride och provade sedan på körskolans hoj. Nyttig övning för att hitta rätt sittställning, men det bör vara plant underlag så du slipper motorstopp.
För övrigt väldigt bra att träna kraftig inbromsning med bara höger hand på styret. För att lära sig att hålla emot med ben, mage och rygg och inte lägga tyngd på styret i inbromsning. Upp med blicken! Lite till! Tänk på att inte bromsa ned till mer än 20-25 km/h för annars dör hojen :rolleyes:
Kämpa på! Det är sjukt värt det :D
Via Tapatalk
Du får hålla oss uppdaterade det där om effekten :)
Ja, det kan ju vara olika det där. Det är ju sällan skolorna har olika hojar för att passa olika förare. Vore rätt trevligt om så var fallet dock. Om du bara kört 20-30min lågfart med den så förstår jag att det inte sitter direkt. Ge det lite tid.
Jag körde också på en xj6 när jag gick på skolan, gillade inte heller den, ingen ork på låga varv, lätt att få gubbstopp tyckte jag, och att det stod alltid 6kmh på
Mätaren..
Klarade uppkörningen i den hastigheten, men sen provade jag med min ducati.. SÅ mycket lättare, kunde göra lågfarten i 2-3 km/h.. Sen tror jag mätarna diffar ganska ordentligt i låga farter på olika modeller och märken.
Så om du snittar 6 km/h runt konorna och 7 km/h i svängen på xj6 kommer du bli godkänd, om förrättaren tycker du hanterar hojen bra..
Klart jag inte ska ge upp, det känns bara lite surt att riskera kuggning pga en hoj som man inte trivs med.
Men det där med hastighetsmätaren har jag inte tänkt på. Jag vet att jag gärna tittar till den för att veta vart man ligger. Visar den typ alltid minst 5km/h så är det ju inte konstigt att bromsar den ur balans.
/Freddo
Kan mätaren på XJ6 visa mindre än 5km/h? Brukar inte stirra så mycket på den, men har uppfattat det som att den aldrig visar något mellan 0 och 5, och att den kan slå över till 6 lite när som helst, utan direkt koppling till den faktiska hastigheten.
Angående effekten fick jag ett byråkratsvar som nerkortat till vanlig svenska betyder nej, de gör inte undantag för en kW. Synd att den är heltypsgodkänd, annars hade bytt avgassystem och reggat om den...
/Freddo
Nu har jag varit in och provkört lågfartsbanan med Intruderna. Det är ju kanske inte problemfritt men på typ 20 minuter så fixade jag iaf banan några ggr iaf... :(
Det var lite trångt att komma runt med Intrudern :)
/Freddo
Haha, byråkratsvar om effekten javisst! Föga förvånande, men det var ju värt ett försök. Du var nog inte den första som frågat. :)
Inte för att det nu spelar någon roll att fortsätta öva med din hoj om du inte får köra upp på den, men hur funkar högfartsbanan med den?
Jag har inte provat den på högfartsbanan än. Fast där har jag å andra sidan inga problem med körskolans mc så det är nog rätt lugnt.
Jag kommer att öva utifrån taktiken att kommer runt med en intruder så måste det ju bara gå med en XJ6:a efter lite uppvärmning.
Nån som vet varför man gör två bromsprov? Borde det räcka med att göra ett i nittio?
/Freddo