Ett tips (om du inte redan gör det) är att köra 50 banan på typ 3'an så det inte blir så ryckigt och du kan koncentrera dig på att motstyra och bara njuta av den roliga banan.
Utskriftsvy
Bra tips! Kör den faktiskt bäst på 4:an men det blir lite stressat vid nedväxlingen inför konrundningen. Ska satsa på 3:an imorgon och se om det blir bättre.
Jag tycker att det kan vara lite svårt att hinna accelerera upp till 50 så att det går jämnt och fint innan inbromsningen. Något tips som jag kan prova?
Via Tapatalk
Var första gången på konbanan idag, gick väl sådär på gränsen till dåligt skulle jag säga. Klarar inte högfartsdelen i rätt tempo och jag har lite problem med bromstekniken. Gissningsvis till följd av flera års cyklande på MTB där bromstekniken i stora drag går ut på att göra allt som man inte ska på mc. Så bl a lyckas jag varva till motorn stup i ett när jag drar åt frambromsen, bakbromsen känner jag inte alls förrän ABS:en kickar in...
Blir nog att lägga nån timme på det där...
Lektionen avslutades med att jag höll på bli tacklad av en bilist i stadstrafiken, inte mitt fel förvisso men det kändes ju inte som man hade flyt idag direkt...
/Freddo
Som cyklist känner jag igen det du skriver om. På MC sitter ju bromsarna på motsatt sida jämfört med cykel, funderar på hur jag kommer att reagera vid en panikbromsning.Citat:
Gissningsvis till följd av flera års cyklande på MTB där bromstekniken i stora drag går ut på att göra allt som man inte ska på mc.
En annan ovana som jag har fått landsvägscyklist är att jag ligger för långt ut till höger på landsvägen och inte använder hela bredden. Svårt att träna bort många hundra timmars landsvägscykling.
Det här med inlärda vanor är inte lätt att bryta. ABS har ju underlättat för många.
Vad jag tänker på är de som nu tränar för sitt kort och kanske råkar ut för en liten paniksituation på en grusfläck, kanske har bättre chans än en gammal gubbe med reptilhjärna.
Som sagt det här, som många tycker, fåneriet med konbanorna har sina fördelar trots allt.:eek::eek:
Nja, på MTB sitter nog bromsen på rätt sida förvisso men tekniken är ju helt annorlund. På MTB nyper jag med två fingrar och håller mig fast i styret med två. Samtidigt som man ofta drar ner handleden av olika orsaker. Det leder till att jag på MC vrider till på gasen och det verkar vara svårt att bryta.
På MTB spänner man armarna eftersom det är enda chansen att sitta kvar, på MC ska man vara avslappnad i armarna. Också en vana svår att bryta, eller växla eftersom jag tänker fortsätta cykla MTB.
Placeringen är ju en annan sak, som cyklist gör man sitt bästa för att hålla sig undan för att slippa bli överkörd. Något man gärna tar med sig till MC.
Så det blir väl lite öva på det där så man bryter mönsterna och sedan hoppas att det klickar rätt när det verkligen behövs i en nödsituation.
/Freddo
Det är just det att det blir liksom för bra och visar egentligen inte att du kan bemästra hojen i låg fart. Du balanserar hojen i princip stillastående och det är ju en bedrift i sig men man ska ju dock köra gångfart typ.
Nu var ju han i mitt exempel extrem och vi andra verkligen undrade vad han sysslade med när han knappt körde framåt.
Har uppkörning nästa fredag den 27 på tullinge. Körde där igår för att öva lite på vägarna där i kring. Får se hur det går... lånar körskolans hoj inför körningen och ska ta en lektion (min enda) nu på måndag via farsta trafikskola för att repetera och öva gärnet.
Håller tummarna men kan vara lite för optimistiskt...
Herrejävlar vad gott det känns! På väg hem till Stockholm från en just avklarad uppkörning i Norrköping. Jättejobbigt att vara sist av tre på alla momenten. Var så nervös så jag trodde faktiskt inte att det skulle gå vägen. Fick göra om 50-manöverbanan men för övrigt gick det bra. Nu hem och rulla ut hojen på en liten egen tur, bara för att jag kan B-)
Via Tapatalk
Grattis Phaedre!!
Grattis!
Stort grattis!
Grattis!
Bra gjort Phaedre!
Det finns en ledig plats bredvid min hoj på Jakobsgatan! :)
Nu är det bara att ta hojen till jobbet så att du får ordentlig körvana!
Kör försiktigt och tänk på att du nu bara fått "behörighet att öva på egen hand". Det finns massor kvar att lära...
Grattis! :D
Tack alla! Det bästa råd jag fått än så länge är - Kör klokt!
Klokt känns på nåt sätt bättre än försiktigt när man sitter på hojen :-)
Mats, jag kommer så småningom börja ställa upp min illgula Fazer bredvid din Varadero. Håll min plats! ;-)
Via Tapatalk
Återigen grattis. Jag har som sagt uppkörning nästa fredag den 27e. Dock kan jag inte köra så mycket som jag vill nu i veckan innan. Kommer kunna köra på min hoj med handledare några timmar på tisdag. Sen har jag bokat en lektion på Onsdag för att öva det sista på höghastighetsbanan och lågfart (kör ju upp med skolans hoj så det är väll bra om det sitter med den med). Men sen kommer jag inte köra något innan Fredag. Börjar bli nervös. Har gjort säkerhetskollen på min egen hoj i 2 timmar idag (vore ju så surt om man failade på den och inte ens fick köra).
Eftersom jag inte tagit någon lektion med körskola ute på själva vägarna undrar jag hur väl insatta ni var i den biten av uppkörningen innan? Är det något man ska öva som ni vet att de testar på uppkörningen... Vänstersväg på landsväg och start i uppförsbacke har jag förstått är vanligt, något annat?
Börjar bli nervös nu, kostar ju 3k per uppkörning också med lån av körskolans hoj... Vore underbart att sätta på första!
Placering är jätteviktigt! Särskilt vid sväng i korsning. Lååångt till vänster vid vänstersväng och lååångt till höger vid högersväng
Tydlighet mot andra trafikanter likaså. Särskilt i cirkulationsplatser. Blinkers på väg ut och om du gör vänstersväng så byt till höger fil i god tid så att det blir tydligt för andra trafikanter att du är på väg ut ur cirkulationen. Du ska ju normalt lägga dig i höger fil när du kör ut, om du inte ska svänga vänster direkt förstås :-) Och kom ihåg grundreglerna:
http://www.korkortsverige.se/a/trafikens_grundregler
Lycka till!
Via Tapatalk
Orientering - titta åt sidorna hela tiden; när du ska svänga, byta fil, fläta samman...
Idag var det dags för lite övningskörning. För dagen med en ny handledare och han hade faktiskt tänkt till lite så vi åkte runt och gjorde en del övningar. Bland annat inbromsningar som jag har lite problem med. Det gick inte helt perfekt men det tar sig. Samtidigt konstaterade jag att på torr asfalt så har jag nästan ABS på min glidare :D Jämfört med körskolans MC tar det ett evighet att få stopp på min hoj.
Handledaren visade en plats som är perfekt för att träna inbromsningar på dessutom så nu vet jag vart jag kan åka för att träna det på ett bra sätt. Intill fanns det en parkeringsplats full med elstolpar så där kan man träna kryp och slalomkörning the hardcore way :)
/Freddo
Vansinnigt avundsjuk på er i Sverige som kan köra privat.
Kör nere på min gårds parkering nu. Kan göra en 8a med två luckor. En som är 7 meter bred och en som är 6 meter bred. Skönt att klara det hemma med sämre förutsättningar än vad jag kommer ha på uppkörningen...
en sak jag tänkte på dock. Vid inbromsningarna 70-och 90. Finns det krav på att ABS-en inte ska gå igång då? Samma vid inbromsningen efter höghastighetsbanan, får ABS-en kicka igång eller blir det underkänt/omkörning om den gör det?
Skulle tro det handlar om hur du hanterar bromsarna.
Jag har inga ABS på min körskolehonda, och min ordning är :
1 kopplingen,
2. handbromsen hårt,
3. bakhjul
4. släpper bakhjulsbroms snabbt och tar den igen. Oftast låser jag den på andra gången och det får jag alltid "ok" för, då jag nästan står stilla. (Bam-bam!! liksom, i slutet, så att de ser att du använder båda bromsarna)
Tror att det är en dålig ide att förlita sig på ABS:en helt. Att den kickar igång är nog ok, bara du tar det i slutet och bromsar mest med framhjulet.
Tips från min körlärare är att använda bakhjulsbromsen även när du kommer ut i trafiken. Det är viktigt att visa att man kan hantera båda, de tittar inte bara på hur du kör trafikmässigt, men också på hur du rör händer och fötter.
Bromsberedkap i trafiken innebär att du jobbat med både fram- och bakbroms, dvs. inte när du saktar in för ett övergångsställe el rödljus (då tar jag oftast bara den ena).
När du tränar bromsar - ansätt bara bromsen/bromsarna en gång (gäller både fram o bak). Släpp dock efter på bakbromsen när du fått ned hastigheten en aning, detta för att inte låsa bakhjulet. Fram bör inte låsas om du ansätter en gång och håller kvar med samma bromsverkan.
Håll ut alla ni som tvivlar! Idag firar jag 1 vecka med A-behörighet och det är så värt allt blod, svett och tårar! Pendlar nu med hojen till jobbet och njuter av varje meter. Helt annat än att sitta i bilen, eller ännu hellre bussen. Kämpa på! B-)
Via Tapatalk
Teori avklarad i måndags, nu är det en dryg månads väntan till uppkörning.
När jag körde upp för 5 år sedan så hade vi hojar utan ABS som vi övade på.
Läraren sa då att bakbromsen skall man vara väldigt lätt på, egentligen mest markera att man använder den.
Vid själva uppkörningen så hade skolan bytt ut alla hojar mot nya med ABS.
De instruktioner vi fick då var egentligen bara att bromsa fullt så sköter ABSen resten.
Ingen fick omprov på bromsproven då.
idag blev jag glader för idag klarade jag körkorte för a =)