Antagligen inte...
/Freddo
Utskriftsvy
Banövningar ett par gånger i veckan nu och privat körning på helgerna. Den 16 maj måste det sitta! :-)
Via Tapatalk
En vi träffade på körskolan hade kuggats två gånger i trafiken. Ett visst mönster är att unga personer kuggas i trafiken och äldre på banan.
Har också tid i maj så det gäller att nöta men samtidigt vill jag veta vilken nivå det skall vara - är det verkligen hela världen (läs man blir kuggad) om man t.ex. inte i alla kurvor hela tiden ligger i rätt spår, dvs. om körningen i övrigt är felfri. Kan inte köra privat o vill inte trycka iväg 20+ lektioner på trafikdelen.
/Bitter o tiden börjar gå...
Nu kanske det är skillnad på Danmark o Sverige, men jag svarar ändå.
Det som är viktigt är
orientering (titta bakåt och åt sidorna vid ALLT, alla sammanflätningar, alla svängar - ALLT, hela tiden, titta titta titta).
spärrlinjer - du blir kuggad direkt om du går över en sån.
Placering - håll filerna, rätt placering vid höger och vänstersväng.
Högerregeln.
Hastigheter - kör inte för fort för länge, men det verkar som om de är mer liberala med hastigheterna vid MC än med bil.
Ett exempel från några som körde upp samtidigt med min man. Killen kom till en rondell, som var lite märkligt markerad, och skulle till höger, men han kom fram till rondellen i vänsterfilen. Det han gjorde var att han tog ett extravarv - godkänd. En annan fick lite panik och svängde höger i alla fall (ingen annan trafik) varpå hon klippte en spärrlinge och var kuggad.
Min man klarade sig pga att han körde som nr tre och hade hört deras misstag, så han vara extra uppmärksam på det.
Tack för alla värdefulla tips!
Via Tapatalk
Som medelålders* borde då mina chanser vara goda att klara både banan och trafikdelen.
Körde första lektionen med trafikskolan idag, start, stopp och krypköra på en stor grusplan blev det. Nästa vecka vankas mer krypköra och lite kurviga landsvägar sa läraren. Kan nog bli en bra dag. :)
(anser att folk över 30 inte ska använda smilies men idag gör jag ett undantag)
* Har insett att jag inte är någon ungdom längre men jag vägrar bli gubbe.
Nån som vet hur griniga polisen är om handledaren har en passagerare på bönpallen?
/Freddo
Jag har precis satt igång med mitt kort i Kalmar. Hoppas på många åkturer framåt sensommaren (om allt går som det ska). Kanske ihop med några trevliga medlemmar här? :-D
Gjorde risktvåan i måndags. Riktigt roligt och lärorikt faktiskt, värt sina slantar. I morse var det då dags för teoriprovet. Var pirrigt och nervöst men jag KLARADE det! 59 av 65 rätt. Gick lugnt ut från provrummet, in på toan och hoppade upp och ner av lycka några gånger innan jag gav mig av därfrån. :D
Nu är det "bara" uppkörningen kvar. Får nöta de där konbanorna nu så jag känner mig trygg med dom. Längtan är obeskrivlig...
Får ansluta mig till skaran som försöker ta A kort.
Första uppkörningen på måndag..
Har gjort R1, R2 och Teorin. Uppkörning i slutet av maj. Jag har enbart kört på skola, 9 lektioner och har i stort sett bara kört krypbanan & lite broms. Har bokat 2 trafiklektioner och 3 manöverbana tills uppkörningen. Det var det körskolläraren tyckte jag skulle börja med, men jag tycker det känns lite,( fick typ tjata till mig den 3e manöverlektionen). Hur mycket har ni kört? Jag kör moppe i trafiken varje dag (men inte på det sätt jag kommer köra mc på uppkörningen :)
Dom kan vara hur griniga dom vill, men det ska dom skita i , för det finns det inget dom kan bråka om...
du kan ju tex sitta bak på den som övningskör om ni inte har två mc att tillgå...
.
.
.
.
.
ja det är helt lagligt/ok att ha passagerare både på den övande hojen och på handledarens hoj.
Åfan, även på min hoj alltså... Det låter ju bra. Slipper ju tjejen stanna hemma hela tiden.
/Freddo
Jo, det är klart. Privatkörningen handlar mest om att lägga lite mil i sadeln på mindre landsväg typ. Vi åker mest och tar en fika och så. Fintrixet inne i stan gör jag helst själv än så länge. vi kör ju glidare så vi fiser mest runt i 70 så det borde vara rätt lugnt. :)
/Freddo
Jag svarade bara ur ett rent "lagligt" perspektiv, men naturligtvis så får man även beakta om det är lämpligt, kanske inte något man ska börja direkt med.
Men tänk så här, om jag får skjutsa folk, dra släpvagn etc med den behörigheten som jag håller på att ta... då får jag också övningsköra med den...
men syftet med körningen ska vara övning, INTE transporten... är ni med ?
Tack, kommer gå åt helvete denna gången.
Missade min sista lektion idag där jag skulle köra krypbanorna.
Uppfattat fel tid av läraren och har inte kört på över en vecka nu.
Hade det inte redan varit betalt hade jag skitit i uppkörningen.
Nu är det bara åka dit och hem.
Se om jag försöker i höst igen eller säljer hojen.
Jag har lärt mig en läxa av detta med.
Man skall inte vara så hård mot sig själv.
Just det som varit mitt problem, jag har varit alldeles för självkritisk..
Jag har kört totalt 10 lektioner på skola och tog fel på tiden för min 11 lektion som
skulle vara dagen innan uppkörningen.
Då rasade allting och jag kände mig fruktansvärt oduglig.. jag behövde ju den för min krypkörning, eller?
Kaxade till mig efter lite peppande här i tråden och gav mig fan på att jag faktiskt kan.
Tips för alla oavsett vad det gäller:
Grubbla in ner i att något specifikt moment är svårt.. som jag gjorde med lågfarten.
För då blir det svårt.. det är inga cirkuskonster inspektören vill se utan att man kan hantera gas - koppling på ett bra sätt.
Uppenbarligen hade jag inga som helst problem med lågfarten då inspektören påpekade att det faktiskt är gångfart som gäller och du behöver inte stå still när jag var färdig.
Så bara slappna av och kör, går det inte denna lektionen så går det nästa.
Det bara "lossnar" helt plötsligt.
Körlektion nr. två avklarad. Den här gången fick jag lämna körgården och ge mig ut på lite mindre landsvägar. Mysåka på landet är inte helt fel men det var lite ovant att köra med en relativt välväxt lärare på bönpallen. En lektion till och sen så bedömde läraren att jag är redo för risktvåan, det går framåt i rätt så bra takt. Nästa gång väntar manöverbanor och då lär jag nog tas ner på jorden igen.
Kan även notera att kombinationen nysladdad grusväg och landsvägsdäck är spännande.
Jag har även samlat på mig en del ovanor från bilkörningen som jag måste träna bort.
Lustigt hur olika saker går bra respektive dåligt beroende på dagsformen. I torsdags satt 50-banan som en smäck medan krypet gick kass. I morse funkade krypet hyfsat medan 50-banan gick i 35 men sen började konerna flyga. Får väl hoppas att uppkörningsdagen blir den där dan när allt sitter B-)
Via Tapatalk
Tack så mycket allihopa! :)
Kommer forsätta att köra med huvudet.
Jag har en liten dotter som väntar på mig där hemma varje dag.
Tänker inte svika henne.
Vi kanske ses på vägarna i sommmar Bosse!
Tänkte besöka Löddeköpinge ikväll där det är MC träff i Vinkingabyn.