Ursprungligen postat av
Molgan
Tyckte det var skönt när det här forumet var fritt från politik och eventuell pajkastning i alla fall handlade om något hojrelaterat. Nu är den här tråden så full av svammel att jag inte kan låta bli att kommentera.
Drar man paralleller med finska pinnar, pitepalt och amerikanska pannkakor så har man lite otur när man tänker. Ordet "neger" är en rasistisk beteckning. Det spreds utifrån en rasistisk och rasbiologisk syn där olika raser bär på olika egenskaper, och det har använts flitigt i slavhandel och apartheid för att särskilja färgade från den, som man ansåg, mer utvecklade vita rasen. Dessutom har det använts och används än idag som ett skällsord, och många färgade har fått det vrålat i ansiktet innan deras tänder har blivit utslagna.
Så att hänvisa till "Negers" latinska betydelse och betrakta det som ett ord i mängden (som någon annan gjorde här) är bara okunnigt. Att känna sig kränkt för att man "inte får säga negerboll längre" är ännu värre. För det första får man visst säga negerboll om man vill, men då ska man vara medveten om att folk kan uppfatta det som otrevligt. För det andra så gör man sig väldigt överlägsen om man kan diktera för andra vad de borde eller inte borde känna sig obekväma med, och för det tredje så kan man ju undra varför rätten att få säga "negerboll" har blivit till en sådan hjärtefråga för ursvenskarna.
..och nej, jag blir inte kränkt när jag hör ordet "pitepalt" trots att jag är uppväxt där, bara lite hungrig. ;)
-----------------
Sen till trådstartaren och problemet med att man blir kallad rasist så fort man har åsikter om invandring: Nä.