På bilen SKA du ha vinterdäck efter visst datum oavsett väglag. Vet inte och bryr mig inte vilket datum som gäller för jag kör med åretruntdäck. ;)
Utskriftsvy
Vinterdäck är däck utan dubb (friktionsdäck), annars kallas de dubbade hjul. Dubbat får tidigast sättas på fr o m 1 nov men inget tvång, fr o m 1 dec ska de vara på alternativt friktionsdäck. Fr o m 1 april får man köra med sommarhjul, men man får ha dubbat på t o m 15 april. Så var det i år men de ändrar och fixar så man får kolla upp det där varje år vad det är som gäller. Somliga åker tyvärr året om med dubbade hjul, såg en småbarnsmamma i en kombi stanna för rött ljus i slutet av juli – med dubbdäck på bilen. Om hon visste att bromssträckan ökar med dubb på bar asfalt så skulle hon vara noga med att byta i tid än köra med dubbat på sommaren.
Det är om jag inte är fel på det 1:a december numera, så dom åker nog på tidigare än det datumet tillochmed här nere i söder.. ;) Under +5 ska man ha vinterdäck om man är rädd om skinnet.
Edit: Dubbade eller odubbade vinterdäck brukar man väl säga, alternativt friktionsdäck om dom odubbade.. Men dubb behövs bara om man kör mycket på osaltade vägar, eller om man vill känna sig lite extra säker om man är ute och kör på nätterna innan salt- och plogbilar har vart framme. Jag har aldrig kört på dubbat, och jag har alltid klarat mig.
jag kör året om fast mindre på vintern då blir det bara nån tur då ock då när jag är till garaget hsar ca 3.5mil dit
Om man skall ge sig ut på långtur framåt vintern, så bör man ha ett paket skruvdubb och en skruvdragare med sig. Tar inte många minuter att dubba ett däck.:eek:
Funderar i allafall på att ta en sväng till Norge i höst. Vill någon följa med så ok. Men ingen kverulant.:eek::eek:
Förra vintern körde jag till Stockholm från Skåne med bilen på jobb. Det var morgon på E4:an och tio minusgrader. Snövallarna på motorvägen hade växt så det knappt gick att se mötande trafik. Då blev jag omkörd av två mc från Italien. Jag undrar vad köldeffekten är när du kör 120 i 10 minusgrader? Men varmt är det inte i alla fall. Så de måste ha haft helsikes med kläder eller väldigt bra och effektiva kläder.
Så vad som är säsong eller inte varierar nog lite mellan oss.
Börjar köra när isen är borta från vägarna och slutar efter första nära döden upplevelse (eftersom jag bor i södra Finland blir säsongen lång) :)