Yihaaa! Jag överlevde motorvägskörningen! Nytt hastighetsrekord 115 km, men det var i en svag nerförsbacke. Min lilla 250 cc är inte så stark. Öm i r*ven är jag också efter två timmar. :) Men det gick.
Utskriftsvy
Yihaaa! Jag överlevde motorvägskörningen! Nytt hastighetsrekord 115 km, men det var i en svag nerförsbacke. Min lilla 250 cc är inte så stark. Öm i r*ven är jag också efter två timmar. :) Men det gick.
Uppkörningen sket sig :bawling:
Säkerhetskontrollen var ju galet lätt: Han sa att jag skulle kolla om "dödarfunktionerna" fungerade på hojen. Jag började med att starta hojen och sedan tryckte jag på dödarknappen på styret. Efter det förklarade jag att jag inte hade någon dödarfunktion i stödet, så man kan ha ettan i med stödet nere utan några problem.
Jag försökte förklara för honom att det inte fanns något sånt på min gamle hoj (NSR125 -91), men han var helt beslutad om att en sådan funktion finns på alla hojar. Så han sa åt mig att jag skulle prova ändå, och mycket riktigt så dog inte motorn när jag hade ettan i och fällde ner stödet.
Då sa han att jag skulle prova att ställa motorcykeln på stödet, lägga i ettan och släppa kopplingen. (Den kommer ju dö då pucko tänkte jag för mig själv) och självklart gjorde den det, eftersom ettan var i, och cykeln stod stilla vilandes mot stödet.
Då sa han: Men nu funkar det ju!! (Jävel va dum??) Då går vi vidare.
Klarade inte lågfarten... Jag fick lågfartsbana nummer 2.
Problemet var att det lutade jävligt mycket där banan var (typ en gocartbana) och första gången klarade jag hela men inspektören tyckte att det gick alldeles för fort (inte så konstigt, om man håller in kopplingen så rullar man säkert snabbare än i gångfart...) Så jag fick ett nytt försök.
Denna gången gick det bra, men han tyckte då att jag bromsade för mycket (Var ju tvungen så att det inte skulle gå för fort i medlutet). Det var då han skickade hem mig :thumpdown:
Fanns inga mer tider i Örebro, så nästa tid fick bli i Arvika, 15 mil härifrån, den 11:e september... :mad:
Aja, bara att ta nya tag ;)
De värsta tycker jag att man har det färskt och kan manövrera.. då får man ligga i hårdträning en vecka innan, igen.. och de e så jävla understimulerande, och tidskrävande!!
Tycker man kunde fått en ny uppkörning efter en vecka eller nått.. sjukt dåliga recurser de har.. och sesongen är snart slut.. jag började enså så smått i mars med att köpa grejer och så åka... trodde jag skulle vara klar runt midssomar.. men nej nej.
Ja det är rent fördjävligt frustrerande med hela resan mot kortet.
Kände nästan obehag varje gång man skulle till trafikskolan.
Hade jag vetat det jag vet nu, så hade jag köpt en billig skrutthoj och bara övat lågfart och dom andra cirkusövningarna med, och sen bara tagit trafiklektioner. Men kämpa på alla för man grejar det till slut och känslan när man för första gången får köra själv utan den jävla gula skitvästen på är sååååååå skön : )
Jadå, jag vet. Men motorvägen var en dödsångestframkallande supergräns som skulle överlevas, och nu har jag gjort det.
Dessutom kom vi mitt in i fredagstrafiken i Storköpenhamns-spagettin (bor i Danmark) där alla motorvägar flätar samma och delar upp sig i en enda röra. Det är 4 filigt med lastbilar och stressade efter-jobbet-bilister överallt. Jag hade mega träningsvärk i axlar och nacke dagen efter. Tar lite tid att slappna av i de situationerna.
Men jag förstår inte? Det är klart den dör eftersom stödet hindrar motorcykeln från att röra sig med ettan i?? Och eftersom man då släpper kopplingen och inte ger den någon gas så är det väl rätt naturligt att den dör? Haha, jag tror det är något jag har missat annars ;)
Det gör min bil också.
Det är ju ofta det som är problemet med nya, man släpper kopplingen utan att följa efter med gasen. Pang bom stopp.
Gasade du inte samtidigt som du reglerade med kopplingen?! För annars blev det ju som om du rullade runt och det är ju tyvärr inte bevis på att du kan hantera hojen... och att bromsa är ett big no-no! Till mig sa de att om man bromsade snabbt mer än max två ggr så kuggades man direkt. Hoppas det löser sig till nästa gång och mitt tips till dess är att gasa rejält och reglera med kopplingen runt banan, då har du kontrollen!
varför skulle man inte få använda fotbromsen? den är ju en del av att kunna hantera hojen.
märkliga dessa inspektörer.
Jo jag gasade och reglerade med kopplingen. Dock kan jag inte förstå hur man kan ha lågfartsbanan i en lätt nedförbacke. Det gjorde en del skillnad i lågfart. Hade tränat rätt mycket på lågfartsbanan hemma på plant underlag där det har gått bra, utan att jag bromsat eller trampat i fötterna, och i tant-ulla-rullator-på-halt-underlag-fart. :(
Tog kortet i tisdags på Tullinge (Stockholm)! Fantastisk känsla att rulla iväg själv. Minns de första lektionerna ute på Jarla och manövertragglandet på parkeringen där när mc efter mc for förbi uppe på trafikleden bredvid. Då kändes det som man skulle vara elev för alltid...
Körde på skola i början och privat på slutet. (Tack klaus för gott samarbete!)En kombination är att föredra.
Hann med nöd och näppe regga om ER-6:an från 25 till 53 kW innan uppkörningen också.
Till aspiranter: Öva banorna tills de sitter. Bara gör`t. Och slappna av i armarna.
I trafik, tänk på detta: uppmärksamhet, hastighet (inte för låg. inte för hög), bromsberedskap, placering. Tat´lugnt och tänk att du kör för att visa en annan nybörjare hur man kör. Lite psyckelegi sådär...
Tror dock min 13hk R-25 kommer att kännas lite matt...Men den väger ju heller inte mycket.
Tog mitt kort den 15 : e i Helsingborg efter en jobbig dag.
06:00 Träffades vi på trafikskolan i Helsingborg . Sen mc till Ängelholm där banorna skulle köras med lite uppvärmning först.
08:00 Började proven . Sist ut av 7 , 4 o 5 :an kuggade . När det var för mig så fick jag visa elsystemet o
satte ner foten 1 gång under lågfarten . Undanmanövern fick jag köra 3 gånger . 1:a för kort ansats så jag fällde 1 kon , 2 :a missade slalom på sista konen innan vändningen men 3 :e gillt satt den.
10:00 Färdiga i Ängelholm, tillbaka till Helsingborg för trafik körning. Min tid 14:15.
14:15 Började köra bra . Låg sen lite för långt till vänster i korsningar med högerregel. Började tänka lite för mycket . Plötsligt hör jag att han skriker SAKTA NER. Då hade jag missat vägarbetes skylt , kört
70 på tillfällig 30 väg . Resten av körningen började jag o förbereda mig för ny uppkörning. Men en utskällning senare stod jag med kortet i handen.
En sak jag undrat över. Många av er skriver att man ska träna, träna, träna på banan (speciellt lågfart), men hur gör ni det?
Vi ska til bana på måndag (køreteknisk anlæg på danska) och göra nåt som nog motsvarar er Risk 2. Slalom, balans, undanmanöver, bromsprov mm, men där är vi EN gång. I 4 timmar visserligen, men en gång. Sen har man lite tid på sig innan själva uppkörningen att värma upp och svänga lite, men det är ju begränsat.
Har alla svenska körskolor tillgång till banor? Gratis? Här kostar det en förmögenhet att hyra in sig på banorna (ca 300:- per person och timme) och de ligger dessutom långt bort från där vi bor/kör. Närmaste är 3,5 mil.
Bor i Mariestad här har körskolorna en avstängd väg som är
alltid konad så det är bara att köra o öva
Man kan sätta upp en bana med hjälp av egna plastkoner på en allmän plats som passar fär ändamålet - t ex en större parkering som inte används på kvällar, tom gata i ett industriområde el liknande. (Eller så har man tillgång till privat mark som är tillräckligt stor.)
I Sverige finns plan över banorna i körkorsboken eller på internet:
http://img161.imageshack.us/img161/8632/bana.png
http://www.gophoto.it/view.php?i=htt...11/09/vv-5.jpg
Körskolorna använder i vissa fall egna banor på avspärrat område, och i vissa fall områden som är tillgängliga för allmänheten - då kan man träna på kvällarna. Tack vare målade markeringar i asfalten går det då snabbt att placera ut konerna.
"Koner" kanske kan feltolkas på danska? :D
Detta är en "kon":
http://www.sportjohan.com/sv/product...ITA-HOGA-KONER
Min körskola kör hög o lågfart på en go-cart bana.
Jag själv tränade jag på tomma parkeringsplatser kvällar o helger.
Jag är helsvensk, så jag vet vad en kon är. Men kanske skulle min man missupfatta och börja köra slalom runt mig. :)
Men i Danmark får man inte använda privata platser till sånt (jag föreslog det och min man bleknade och sa att då förlorar skolan sin licens eller liknande), och dessutom kostar det ju pengar att köra om man nu inte har privat MC, och om man har det - får man träna på privat område utan körlärare??? Eller det är ok om nu brosan är handledare och man kör ner till en tom parkeringsplats utanför IKEA?
hur mycket har ni tränat som håller på eller har tagit körkortet? tycker att man bara får boka nya lektioner hela tiden får börja om varje lektion eftesom det hela tiden är nya lärare. började i våras men har gett upp hoppet om kort i år och är 10 000 kronor fattigare, och då anses jag inte vara svårlärd. har snart gett upp hoppet om eget kort.....
Catrine: lita inte blint på din körskola. Även bland seriösa körskolor så finns det tyvärr de som bara försöker lura ur en så många körlektioner som möjligt - speciellt om de ser att man bara glatt betalar och inte ifrågasätter.
Jag bytte själv körskola "mitt i" och fick ett mycket bättre och snabbare resultat utav av det. Tog mitt kort på första uppkörningen och jag kommer inte ihåg exakt hur många lektioner jag tog totalt, men det rörde sig om cirka 20-22 lektioner (+två provlektioner, risk och teori, så klart). Och då har jag inte ens B-körkort utan hade bara kört eu-moppe innan jag började ta mitt mc-kort.
tyvär så är jag helt anvisad till körskola men verkar som man är snart klar har iaf gjort stora framsteg på dessa 4 lektioner jag har tagit hittills.
dock måste jag träna mer på manövring lågfarts banorna köra och lite mer träning på högfarts banan så ska det inte vara något problem för mig dock hade det varit lättare att ha handledare då det är svårt att handleda sig själv.
catrine, i Danmark köper de flesta det som kallas för "lovpakke" alltså en bestämd minimiutbildning som innehåller följande oavsett körskola:
•13 Kørelektioner på vej
•4 lektioner på manøvrebane
•5 lektioner på køretekniks anlæg
•teori
För oss kostade detta 7500:-, men jag har sett priser från 6000 - 12.000 beroende på var i landet man bor. Mer konkurrens i större städer, givetvis.
Sen tillkommer läkarintyg, avgift till polisen och uppkörningskostnader som inte ingår (banhyra, MC-hyra). Så det blir (om man klarar första uppkörningen) ca 9000:- danska kronor.
Öv... både min man och jag dumpade på banan vid uppkörningen idag. Vi var dock inte de första, inspektörerna (vilket är poliser i Danmark) hade tydligen en dålig dag idag. Åskväder på morronen så banan var våt, och vägen upp till banan var obehaglig med vattensprut och dålig sikt på motorvägen. De två som körde upp före mig med samma inspektör klarade sig heller inte, det var min tur ca en timme innan utsatt tid, så där blev det lite panik. Jag stod och drack kaffe och försökte mentalt förbereda mig.
Det enda som gick riktigt bra var bromsningen (det är nog min paradgren, jag gillar att bromsa). Kontrastyrningen blev piss, och i balansövningen (första testet) så fipplade jag till det med kopplingen så MCn fick motorstopp efter en meter...
Min man välte en kon i slalomen och fick ta kontrastyrningen 3 gånger, sen var det tack o farväl till honom också. Suck. Han sa efteråt att han hade bara sett ett gytter av koner och en polis i horisonten, så gick ridån ner och han visste inte riktigt vad han gjorde.
Ny tid förhoppningsvis om 2 veckor. Bana bana bana. Och mer bana. Fattar nu varför så många inlägg handlar om det. Mög.
Tack alla ni som skriver och berättar att ni också dumpade första gången!
Igår fixade jag kortet, hade en trevlig och schyst inspektör , klanta mej på lågfart och högfart, är glad att jag ens fick ut och köra i trafik, i trafiken gick det hur bra som helst, vilket jag visste jag skulle fixa!! Fick höra av min lärare att inspektören skulle kolla extra noga ute i trafiken, men som sagt gick det hur bra som helst. Gött o kunna dra ut och köra när man vill nu :)
Grattis!
fick mitt kort 2010. Minns att körningen i trafik var busenkel jämfört med allt fipplande och trixande på banorna.
Tror jag hade stor hjälp av att ha kört moped sen typ 10 års ålder för att i vuxen ålder åkt massor av stadstrafik på scooter. Har ofta innan jag ens började övningsköra nästan "lekt" hålla balansen inför korsningar, rödljus osv. Men kämpa fick jag allt
Det är sak som förvånar mig och det är problemet med konbanan.
Undrar just om det inte är KONERNA som är problemet. Misstänker att de flesta blir fokuserade på just KONER och därför får hjärnblokering, när det gäller.
När man kan glömma bort att det är KONER man skall köra runt, så tror jag att det hela löser sig.
Tror därför att man skall träna balans och krypkörning med lite andra grejer än just KONER.
Jag har ju mångårig erfarenhet när det gäller träning av hästar och ryttare och där uppstår ibland samma problem. Hästen eller ryttaren blir fixerad av något.
Kan ge ett exempel på balans och krypövning om du hittar en liten grusplan eller en bit grusväg. Rita upp en krokig sträcka på grusytan och försök att följa det Du kan ju då börja med enklare bågar och sedan göra det hela svårare och svårare.:):):)
Om nästan två veckor är det äntligen dax att återigen äntra hojen för en 2:a uppkörning ute på Gillinge i Stockholm. Efter två lååånga, långa månaders väntan på min bokade tid. Det har varit segt, traggligt, småmotigt och helt underbart roligt under den här tiden.
Det har krävts en hel del karaktär att fortsätta nöta kryp och bromsningar, tyvärr ej högfarts delen då vi ej kunnat hitta nån stans att köra. Utan jag har försökt att dela upp banan och övat delarna varförsig.. Jag har kört i mörker, regn (men det har vi väl alla gjort denna sommar herregud :-) ), långturer, kortturer, fikat med Ove och Håkan i Askersund i sommar, som introducerat mig här på hojen .nu. Varit på knixkurs (förra helgen i Tuvängen) hur skoj som helst med super duktiga instruktörer och en himla massa trevliga hojåkare i alla åldrar. Tyvärr körde en kille omkull och skadade sig så körningen avbröts av förståeliga skäl.Jag hoppas av hela mitt hjärta att det gick bra för honom.
Så nu sitter jag här och väntar i regnet på att min körskolelärare ska höra av sig på min förfrågan om en sista bantid så jag kan nöta högfartsdelen en sista gång innan uppkörningen.
Lycka till alla ni som också kämpar & tragglar och stort GRATTIS till alla er som blivit klara den här sommaren, blir så glad varje gång jag läser att någon fixat det för det sporrar en att nöta på. Sist men inte minst vilka pärlor ni alla andra är som peppar oss här på forumet!!
Avslutningsvis, Frank Tagliano i Lilyhammer;
"I just want to drive a car (mc) not a space shuttle"
Tror oxå som du att man fokuserar "fel" , jag övade mycket att kryp kora random mellan mina "seriösare" försök i banan bara för att utmana mig själv i balans övning och inte banövning.
Skulle man inte våga testa Olles förslag på grus kan man köpa billiga gatkritor och rita med.
Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2