Jag skulle iaf bytt packboxarna, dom är inte spec dyra.. Men skulle det nu vara så att dina bussningar är slitna så kommer dom nya packboxarna inte att hålla spec länge..
// Anders
Utskriftsvy
Jag skulle iaf bytt packboxarna, dom är inte spec dyra.. Men skulle det nu vara så att dina bussningar är slitna så kommer dom nya packboxarna inte att hålla spec länge..
// Anders
hittade det här på samma sida som TcAnders tipsade om:Citat:
Ursprungligen postat av Fredd
http://www.soe.se/mek/gaffel/bladet.htm
Kom att tänka på en sak. Kollade aldrig riktigt varifrån det läckte på mina framdämpare. Kan det den packningen som sitter längst ner under gaffeln som är paj?
Har iaf pytt packboxar samt olja, ska sätta ihop allt imorrn och test. Återkommer med bilder!
Dom som är längst ner (synliga när gaffeln är ihop) är ENDAST för att hålla damm/skit borta från packboxarna.. Dom håller alltså inte oljan inne..Citat:
Ursprungligen postat av pewa
// Anders
Jag förklarade lite suddigt.. jag menar alltså under själva gaffeln, sitter en liten skruv där och på sprängskissen ser det även ut att vara nån form av packning..Citat:
Ursprungligen postat av TcAnders
Om du kollar på bilden, jag menar där det står 18,38 nere till vänster. Vad är det för nått? :)
http://parts.yamaha-motor.com/partim...fx?d=35441,2,0
Citat:
Ursprungligen postat av pewa
Ahaaa, nu förstår jag.. Det är "bottenpluggen" där nere sitter det ett antal shims som bestämmer hur gaffel ska bete sig..Det var säkerligen inte där ifrån det läckte olja för dig, packboxarna är det som gäller..
// Anders
Såg lite olja där nämligen.. men det har antagligen runnit längs gaffelbenen ner.
Packboxarna är bytta, blir provkörning på söndag!
Skickar med ett par bilder från framgaffeloperationen :)
Gjorde en sådan reparation på min första mc men vad jag kommer ihåg så var det inte så svårt, jag hade hjälp givetvis.
Det var inte alls svårt faktiskt, ändå är jag ingen supermekaniker.Citat:
Ursprungligen postat av Gibson
Förhoppningsvis blev det bra också, dämparna håller iaf tätt än så länge.
Bör man byta olja i framgafflarna regelbundet även om det inte läcker?
Ja det vill jag minnas att man bör göra, men jag vet inte hur ofta.