Om däcken är lite platt känns det mer på grusväg?
Utskriftsvy
Om däcken är lite platt känns det mer på grusväg?
Nä ! Asfalt
Så där helt generellt ; brukar ett framdäck räcka till 2 bakdäck ?
Tack för tipset med ökat lufttryck Duke; jag ska byta bakdäcket och har också en tendens att få "platt-däck" :o
Mera funderingar
Platt däck blir det spårkänsligt?
På nylagd asfalt känns det hur bra som helst
Gammal dålig asfalt känns lite vingligt Känns bättre om man Kör fortare ( över 90)
På a) svarar jag ja. Ett slitet däck får en bredare anliggningsyta mot asfalten och eftersom däcket alltid strävar att klättra till högsta punkt så kommer det att vandra mera. Detta kommer sig av att mitten på däcket har en något högre hastighet än kanten pga större radie. På ett nytt, runt däck ligger kanten på anliggningsytan närmare centrum så att krafterna minskar.
Man kan se effekten av detta på gammaldags remskivor som alltid gjordes lätt konvexa. Om dom varit helt cylindriska skulle remmen ofelbart falla av.
b) Nylagd asfalt är som regel inte spårig vilket däremot gammal beläggning ofta är som ett resultat av nötning + att gamla synder i underlaget visar sig när trafiken tryckt till massan.
Klaus : hur många mil kör du på en säsong egentligen,,, 3 bakdäck :eek:!!
Har en kompis som åker Bmw K1600GtL som käkar 4 upps, däck er säsong. Under 3000 mil :eek:.
Men han kör väldigt aktiv med och ofta med frun bak på. Jag testar lite olika däck och dom som hållt längst är Piloteroad 4Gt. Mellan 1000-1200 mil, gäller både fram och bak.