Det är inte sant.Citat:
Ursprungligen postat av Katarina
Det har aldrig funnits något lagförslag om en främre skylt, däremot har NTF och Vägverket i den allmänna debatten fört fram sådana krav, och Vägverket har skickat ut en remiss till ett antal organisationer som sågade remissen, däribland SMC och HDCS.
Orsaken till förslaget är ju frustrationen över de fåtal som inte kan anpassa sig till normalt trafikvett utan bränner förbi kameror långt över tillåten hastighet, ibland t.om. på bakhjulet. Där tycker jag att SMC har misslyckats i opinionsbildandet emot dessa på tok för höga hastigheter och omogna uppträdande.
Precis som Guzz-Leif säger kan jag också förstå att man måste ha ett visst överseende för att få med alla grupper av motorcyklister.
På sikt kan man kanske få dem att förstå vidden av deras uppträdande och få en ändring tillstånd. Det finns dock en gräns där man måste ta avstånd och istället motverka och försvåra för dem.
I dagsläget anser jag de största hoten emot vår hobby är 1%-klubbarna och de unga oansvariga roadracing-wannabies som inte förstår att det finns fler än dem på vägarna och är beredda att ta hänsyn till andra.
1%-arna har ju SMC tagit avstånd ifrån (hoppas jag i alla fall) och det kanske är dags att göra likadant med de som flagrant bryter emot alla bestämmelser?
Man kanske skulle ta fram en hederkodex bland alla typer av MC-åkare för hur vi ska uppträda gentemot andra trafikanter för att förbättra vårt skamfilade rykte.
Ang SMC som sådant är jag inte beredd att hålla med om att det blivit så mycket bättre sedan Jesper tillträdde. Orsaken till medlemstappet skulle jag vilja påstå är den kraftiga höjning av medlemsavgiften som skedde 2006, och som fick till följd att även jag hoppade av efter ett långt medlemskap.
Jag kan förstå att det inte är en lätt uppgift att komma till en organisation med stora investeringsbehov och sviktande bidrag från staten, men de prioriteringar som skett tycker jag inte är rätt. här är ett par exempel:
* All prioritering av Ban och Kurvkurser har fått till följd att vanliga avrostningar utan fokus på snabbkörning på bana knappt förekommer längre, i alla fall i Skaraborg.
* Istället för att höja avgiften kunde man avveckla MC-folket, vilket är en tämligen medioker tidning. Information skulle istället kunna komma via Web och E-mail. Åtminstone skulle man kunna avsäga sig tidningen emot en rabatt på 50 kr vilket är vad tidningen kostar per medlem / år.
* Varför har man ett resebolag? Främjar det verkligen Motorcyklisternas intresse? Jag har inte sett någon särredovisning på kostnader och intäkter för detta resebolag, det skulle vara intressant. Ska verkligen SMC agera som ett företag?
Sedan måste jag säga att jag i grunden är positiv tlll det arbete som utförs och därför har jag återigen gett organisationen mitt stöd, hur länge det blir beror på utvecklingen inom den.