Mjoe. Går det åt skogen så får man vara ybersnabb om man ska få en till tid. Här stänger uppkörningen sista.
Man får önska dig lycka till med =) (Vi hinner nog göra det både en och två gånger till medan nerverna sätter in)
Utskriftsvy
Är det något moment som du känner dig osäker på? Jag är lite osäker på krypkörningen även om det gått bra till 90% när jag övet, men ibland har det gått stappligt. Mest för att jag kört alldeles för sakta, i princip stillastående och då varit tvungen att sätta ned foten. Jag tenderar också att glömma att knipa om tanken med mina knän. Högfartsdelen eller inbromsningsproven oroar mig inte. Inte heller körningen i trafik. Glöm bara inte att vara övertydlig med att visa att du har uppsikt åt höger och vänster när du passerar korsande vägar. Lär vara en vanlig anledning till att de kuggar. Men det ska vi snuva dem på! ;)
När jag har övat lågfarten på en parkering i Örebro fungerar det fint. Vid täby i Örebro där uppkörningen äger rum så lutar det lite grann vilket gör att det blir lite svårare. Snabbare nerför, svårare vändning men kommer man runt brukar det gå fint.
Högfarten är samma visa. Har övat mest på Ytongbanan i kumla och där har det gått lysande. Men högfarten på täbybanan lutar snett uppåt. Där brukar det sluta med att jag gasar lite för att inte "tappa Fart" vilket slutar med att jag tappar mark istället. Vändningen brukar bli för snäv också.
Har CA en halvtimme till att prova alla banor innan uppkörningen börjar.
Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar.
Kommer jag så långt som till körningen är jag inte orolig även om alla kan göra missar. Då gåre som det går!
[QUOTE=Gurrag;27315]
Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar. [QUOTE]
Har heller aldrig bromsat i högfart i regn, men enligt min lärare så brukar inspektörerna be en att ta det lugnare. Och konstigt vore det annars. För inte kör vi i 90 i hällregn där vi kan råka ut för plötsliga hinder. :)
[QUOTE=Jonas;27317][QUOTE=Gurrag;27315]
Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar.Dock blev jag lite mindre nervös för bromsningen i vått väglag senaste körlektionen. Då påminde körläraren om att vi kunde prova ett par gånger innan uppkörningen om det regnade.Citat:
Har heller aldrig bromsat i högfart i regn, men enligt min lärare så brukar inspektörerna be en att ta det lugnare. Och konstigt vore det annars. För inte kör vi i 90 i hällregn där vi kan råka ut för plötsliga hinder. :)
Hur e de nu förtiden ni som e mitt uppe i det..
Har hört något om att man ska köra mer miljövänligt även med mc...?
När jag tog kortet skulle man dra på rullen ordentligt o komma snabbt upp i önskade hastigheter.
(lite aggressivt)
Men nu har jag hört att man ska ligga o sega upp den gärna i hög växel....(ute i trafiken alltså)
Verkar ju rätt trist om de stämmer...måste ju ta bort halva nöjet med att köra hoj?
Är i slutfasen nu och har gått i 2 olika skolor. Har inte hört ett ord om miljövänlig körning.
Klart man ska upp i hastighet snabbt men kontrollerat.
Däremot vet jag inte exakt vad Riskettan kommer med nu i november.
kanske någon annan är insatt ?
Bra länk!
För vidare diskussioner kring riskutbildningen, använd denna tråd: Riskutbildning för MC
En till sak som dom kollar mycket på - iaf här i Umeå - är att man har bromsberedskap. Även om du bara ska sänka farten från säg 90-70 eller kommer till ett övergångsställe eller när som helst du kan tänkas bromsa - gå alltid fram med handen på frambromsen. Även om du bromsar med bakbromsen. Det var tydligen en vanlig anledning till kuggning här. Så alltid fram med handen. Jag tog det säkra för det osäkra och såg till att bakljuset tändes lite vid sånna situationer oxå - typ järnvägskorsningar, övergångsställ etc.
Här var alltså prio - uppsikt (vrid huvudet även om du ska kolla backspeglarna), bromsberedskap även med frambroms och såklart placering placering placering.
Ni fixar det! Håller alla tummar och väntar på jubel inom snar framtid 8)
Tack Ellie för tummarna och råden! :)
Hur har det gått för de som skulle köra upp denna vecka?
Hurgickdethurgickdet?!
Vill passa på, medans hojen.nu är uppe, att gratuelera Jonas som igår kl 14 fick ytterligare en bokstav på sitt körkort:D:D:D
Jag fick äran att träffa Jonas igår eftermiddag och det var som att träffa ett barn som sitter och öppnar 100 julklappar. Det var riktigt kul och se:D:D:D:D
Ännu en gång, GRATTIS!
[QUOTE=Nicke;27647]Vill passa på, medans hojen.nu är uppe, att gratuelera Jonas som igår kl 14 fick ytterligare en bokstav på sitt körkort:D:D:D
Jag säger det samma, ett stort grattis Jonas Vi ses på vägarna nästa säsong (tills dess har även jag skaffat hoj igen) :D:D
Tack, Nicke! Sitter på jobbet nu, så jag kan bara kort säga att jag är lättad och att uppkörningen gick fantastiskt bra. Tills vidare kan ni läsa mer om uppkörningen i min blogg (se nedan). :)
Vill även rikta ett stort tack till Mats som ringde upp mig ett par timmar efter uppkörningen och erbjöd mig att låna hans America på lördag då han inte själv skulle köra. Bockar och bugar!! :D
Gurrag; hur gick det för dig? Kan jag vila tummarna nu?
Pewa; tack för att du fick upp forumet så snabbt igen!! *sträcker fram en guldstjärna*
:D Grattis! Välkommmen i A-laget! ;D:rolleyes:;)
Grattis
Grattis Jonas! Som Ove skrev: välkommen till A-laget. :)
stort grattis jonas och välkommen till A-gruppen:)
Hej alla och GRATTIS Jonas ! Kul att forumet är igång igen.
Den 29/9 var dagen D för min del undrar hur det gått för er andra, Jonas vet jag ju redan men (Gurrag?). Gick upp kl. 05.30 piiiip hade sovit katastrofalt dåligt och det hade även regnat som fasen under natten. Jag låg och tänkte mellan varven att jag skiter i det här. Men självklart var viljan och driven starkare än känslan av att bara strunta i att gå. Klart jag skulle gå på min uppkörning. Till saken var att jag hade kört min sista lektion i måndags och då var det ett väldigt behagligt och skönt väder. Denna morgon var det bara k a l l t! Jag åt frukost (försökte iaf) inte ett dugg hungrig. Mest trött frusen och spänd. Det var fortfarande mörkt ute när jag körde iväg mot körskolan. Tidiga mornar är lite mystiska och jag gillar dom när jag väl kommer upp såhär tidigt. Kl. 06.30 hade Lennart (min körskolelärare) och jag bestämt träff. Parkeringen som annars brukar vara smockfull stod gapande tom när jag kom. Gick mot körskolan och frös rätt duktigt. Väntade ca 5 minuter utanför då Lennart dök upp på MC´ n som jag skulle använda mig av på provet. Nervositeten eskalerade ett par steg till där. När jag blir nervös vill jag gärna prata av mig och jag började berätta om min dåliga natt för Lennart. Han sa att jag fick vara tyst så han kunde koncentrera sig på att larma av. Hehe, inte lätt att tänka på två saker samtidigt och ändå är han så duktig på att åka/köra motorcykel. ;Þ
Gled in i kläderna tog hjälmen från hyllan och stegade ut mot cykeln. Vi åkte mot Tullinge och det var kallt!! Stannade vid två tillfällen för att värma händerna mot motorn, även fötterna var kalla men hur skulle jag få upp dom mot motorn? ;)
Jag spände mig ytterligare när jag såg frosten ligga på bilarna. Tänk om det var halt ute?
Lennart lugnade mig med att det fortfarande var varmt på marken. Det var blött på övningsbanan när vi kom fram. Första gången jag körde på blött underlag eftersom det varit sol vid varje lektionstillfälle. Kalla händer och kalla fötter så hoppade både jag och Lennart runt innan jag började värma upp med krypkörningen. Körde igenom alla momenten några ggr innan det var dags att åka mot vv lokaler en bit bort. Då var jag riktigt, riktigt nervös och flykttankarna kom emot mig återigen. Att bara vända och åka ifrån allt. Men inte gjorde jag det. Kom fram till huset och parkerade min cykel bredvid Lennarts. En lastbilsuppkörning var på gång samt en till MC-förare som fick gå igenom en säkerhetskontroll.
Lennarts sa till mig att jag skulle gå fram till Cristian som var min inspektör för dagen.
Hjärtat slog och andningen var snabbare än vanligt. Han hälsade hjärtligt och hade en varm utstrålning och jag kände redan då att detta skulle gå bra.
Han gick lugnt igenom vad jag skulle göra och påminde mig om att andas. Säkerhetskontrollen blev lagren så upp på centralstödet. Genomgången gick bra. Och nu var det dags för krypkörningen som gick långsamt och kontrollerat även om vändningen inte var helt klockren då jag kom en liten bit utanför linjen och jag glömde nästan bort att andas. Men han såg att jag hade kontroll över cykeln så det provet var avklarat på första försöket.
Vidare till högfartsbanan som jag fick göra om 2 ggr. Jag var rätt spänd och kall och fick inte in svängarna så snyggt. Men blev godkänd och fick nu göra en bromsning från 70 och sen en från 90. När han sa att vi skulle ut i trafiken och att nu var det roliga kvar släppte en hel del av min nervositet och vi rullade iväg. Vi körde på alla ställen där jag redan tränat med körskolan och det var skönt att känna igen sig. Har ingen egentlig koll på hur länge vi var i trafik men det känns som om det kunde röra sig om en 20-25 min. Landsväg, villaområde, grusväg start från stillastående i backe. Sen tillbaks. Parkerade cyklarna och jag gick fram till Cristian som meddelade att nu var jag redo att få övningsköra själv på vägarna, Grattis! Mitt annars så allvarliga face sprack upp i ett stort leende. Jag kunde knappt fatta att det var sant att jag nått såhär långt. Lennart fick en kram och sen fick han värma mina händer. Vi satte oss ned och medans Crsitian fyllde i papper sa han att jag körde försiktigt. Och att det var viktigt att köra mycket så att jag inte blev rädd. Körde en liten tur den kvällen och har inte hunnit med att köra sen dess. Men jag kommer att hinna med ett par turer innan hojen ställs undan för vinterförvaring.
GRATTIS SOULCAT!!! Nu kan du hänga med oss på turer, det MÅSTE du göra.
Nej då inte än, vi kanske kan utlysa en tur till helgen kanske?
Härligt! Stort grattis Soulcat!! Kul med ännu en medlem på våra turer! Själv kör jag gärna en tur på lördag, på Mats America. :-) Solen ska enligt prognosen skina och Nicke är säkert på också.
Tack Soulcat för en målande berättelse av uppkörningstillfället. :)
Grattis Jonas å soulcat! Njut av det som finns kvar av säsongen, och sen så får ni uppleva hur plågsam en vinter kan vara och hur obeskrivligt fantastisk våren känns när man är A-lagare. ;)
stort grattis soulcat till styrlappen:)
Stort GRATTIS Soulcat! Och tack för en detaljrik berättelse om dagen då det skulle ske.
Jonas och jag har pratat om att rulla en sväng på lördag eftersom 'man' lovar sol då:) Så vill du och andra haka på och skjuta upp vinteruppehållet så är ni mer än välkomna och njuta av livet som A-lagare:)
Det låter skoj, vartåt är turen tänkt att gå eller har ni bara tänkt köra runt och bara råka hitta nåt fik längs vägkanten? :)
Jag startar ny tråd angående lördagsturen.
Tack för alla grattisar! :D
Tack från mig också! Jag har känt ert stöd hela vägen! :)
Stort grattis till er två nybakade hojåkare!l
Jättekul att utöka kretsen av åkkompisar. Åker gärna en sväng på söndag, i morgon är jag dessvärre upptagen, om det är vettigt väder. Jonas får gärna fortsätta låna min Bonneville även då, så kan jag lufta Hondan i stället. Bara kul om man kan glädja någoon med så lite som att låta hojen "motioneras" lite.
Någon som är sugen på en runda på söndag tro?
Om ni åker till Uppsala på lördag rekommenderar jag den gamla vägen upp. Kör in mot Sigtuna ta vägen ut mot Wenngarn, som ni passerar sedan är det bara att fortsätta rakt fram till Uppsala. Skyltar lär guida er rätt.
Tack Mats! För hojlån, gratulationer och vägtips. Utan dig lär vi garanterat hamna vilse, men å andra sidan är det inte hela världen så länge man sitter i sadeln och njuter av resan. :)
Jag är såklart på även på söndag om vädret bjuder till! :D
Grattis bägge två till kortet.:D;)
Jag måste också ställa mig i raden av grattulanter. Ett stort grattis till er båda.