Tack för alla tipps! Superbra med lite pepp. En månad kvar ganska exakt!
Utskriftsvy
Tack för alla tipps! Superbra med lite pepp. En månad kvar ganska exakt!
Kan bara hålla med. Tack för alla tips! Det där med mental träning och att gå igenom momenten i tanken innan sovdags tror jag på.
Ett annat knep är att visuellt stå och köra banan innan man ger sig på den. Jag hade tur att han fick gå och sopa bort glassplitter etc på banan från nån som ramlat. Då passade jag på att ”köra konbanan” under tiden. ;)
Nu verkar det ha släppt en spärr hos mig, äntligen! Gårdskörningen idag gick som smör, instruktören hade inga som helst anmärkningar på krypkörningen och högfartsbanan flöt också på. Wee=)
Det där med att köra banan visuellt innan brukar jag också försöka göra. Och så brukar jag mentalt gå igenom allt som jag vet jag måste tänka på innan också.
På samma sätt som jag i trafiken sitter och mumlar för mig själv: "Huvudled, 50, skka mot Solna. Huvudled, 50,..." Bra att det är enbart envägskommunikation i hjälmarna, läraren skulle bli tokig, men det hjälper mig har jag noterat.
Känner samma sak. De flesta momenten i trafiken går bra men både lågfart och högfartsbanan är inte självklara än.
vill bara tipsa er om att dra iväg blicken en bra bit fram , och kolla dit du ska , men inte bara med blicken utan använd hela kroppen , så ska ni se allt blir enklare , stå på er ni klarar detta lätt
Teoprov idag gick inte så bra 49 rätt.... Har pluggat gjort Teo 2009. Och ett annat teori program.
Och läst boken.
Det började bra jag hade intalat för mig själv att läsa frågorna noga för att inte gå på några nitar.
Tanten kommer fram och säger att jag skall kolla tiden...Shit 13min kvar 30 frågor till..
Man skjuter från höften och tror att man ändå får till det.
Ligger i snitt på 62-63 med teo prg hemma..
Så nu är jag inbokad den 8 sep för ett nytt prov kör upp den 15.. (Om jag klarar teodelen)
Kan man ha mera press.....
Surt, men nästa gång gör du nog inte om samma misstag. Bara nöta så fixar det sig. =)
Tips. Köp även några onlineprov på STR. Kostar 14 kr/st. De är mer lika de som kommer på provet.
När jag kom för att göra provet räknade jag snabbt ut att jag hade drygt 1 min på varje fråga. Det är en ganska lång tid, vissa frågor avverkar man också snabbt. Men de är trixiga frågorna på proven, jag vet. Bara på't igen. Det kommer gå bra nästa gång.
Jag brukade göra så att jag först svarar på alla frågor där jag vet svaren direkt utan att behöver tänka efter. Först efter jag är klar med dom går jag på dom som är lite knepigare. På det sättet känner jag mig inte lika stressad med dom svårare frågorna eftersom jag redan har svarat på dom flesta andra.
Kanske inte funkar för alla, men sådär har jag gjort den länge tillbaka i skolan=)
Tack för tipset Linnex har köpt lite onlineprov på STR. På första provet hade jag 51 Rätt.
Så det är nog så att det är lite svårare och har mera situations frågor.
Tack alla för "stödet" nu skall det pluggas...ZZzz
Flyttat inläggen om att stanna i bredd hit: Att stanna i bredd (rödljus, stop-plikt osv.)
Ah, nu närmar det sig uppkörning och sen... en lååång vinter. Förmodligen en av de längsta i mitt liv. :(
Körde en dubbel dubbellektion idag där jag skulle klara tre lågfartsprov och tre högfartsprov. Det gick riktigt bra. Därefter bromsprov i 50, 70 och 90. Det gick också utan problem. *klappar mig själv på axeln* Sen snirklade vi runt i stan, med hörsnäcka, och direktiv från handledaren. När vi kom tillbaka sa han att jag var klar för att köra upp. Han hade ingenting att kritisera från stadskörningen förutom att jag glömde blinkersen vid ett tillfälle. Nu gäller det bara att hålla nerverna i styr när jag skriver teorin och gör själva uppkörningen.
Jag har en teoritid klar senare i september, men ska nu försöka få en återbokningstid så snart som möjligt. Så snart provet är avklarat och i hamn, så beställer vi en uppkörningstid. Det ska gå att ordna ganska snabbt nu enligt handledaren. Hoppas det inte strular nu. Eller att jag klantar till det just när det gäller. Vill så gärna börja testa olika hojar innan vintern är här. :)
Hur som helst känner jag mig väldigt nöjd så här långt med min insats och skänker en tanke åt alla er som jag kört med i sommar. All den erfarenhet som jag har fått och alla goda råd har bidragit till att jag bara behövt ta fem lektioner på körskolan.
Jag ska försöka hålla tyst med när jag ska skriva provet och göra uppkörningen... Ni lär få veta när det är klart! :D
Har nu lyckats få en tid att göra teoriprovet tidigare. Usch, nu börjar pirret i kroppen. :p
Lycka till
Ja lycka till.:D
Som ovanstående talare skrev, lyssna på din körlärare men DU ska känna att det här klarar du till 110%...
Tack för uppmuntran! :) Behöver lite råg i ryggen. Att köra hoj känns inte främmande och det är bara kul, men det är själva momentet där någon ska bedöma mig som skrämmer lite. Har egentligen ingen aning om varför. Det är ju bara att göra sitt bästa, men... :o
Det kommer gå tok bra! Å som en av körlärarna som var med vid min uppkörning sa - det är ju faktiskt rätt tur att man är nervös och inte har sin bästa dag ever på uppkörningen (spänd å jäklig) - för kan man det då så kan man det jämt. Överpresterar man på uppkörningen å klarar det så kanske man inte klarar sig så länge i verkliga livet.
Å när din körlärare sagt att du är redo då är du redo! Lita på att du kan det även om du blir nervös och glöm inte att andas! Långa djupa andetag, släpp loss i armarna och fråga om du får värma upp lite innan. Sedan en sak i taget. Tänk inte på högfarten när du kör lågfart etc. Lär gå KUNG!
Ett tips innan teorin är att se till att klara alla kontrollfrågor längst bak i MC-boken också. Bara nöt och resonera högt om varför ditt svar är rätt. Då kommer man ihåg lättare på provet.
(jag var som ett asplöv - men satan vad fokuserad man blir!)
Jonas,
Jag tror du kommer fixa det kanon-bra. Körvana från trafiken har du säkert mer än de flesta körkorts-aspiranter. Tänk bara att det ska bli kul och inte är jordens undergång om du skulle misslyckas. Rädslan att misslyckas kan vara nog för att det ska bli just så.
Tänk istället att "Det här kan jag och kommer fixa på ett bra sätt!", så kommer det att gå vägen!
Maud och jag håller tummarna så att de vitnar!
Jonas!
Dom få 'mc frågor' det är i provet kan du redan. Plus dom andra, trafik- och miljöfrågorna etc kan du också, det vet jag. Så detta fixar du galant min herre;)
Stort Lycka Till!:)
håller tummarna:)
Tack, tack, tack, alla vänliga! Nu känner jag mig verkligen lugn... ;)
Ska öppna upp teoriboken i helgen och skumma igenom den. Förhoppningsvis fastnar något. Annars är det mest teflonhjärna nu om man jämför med när man var ung (läs yngre).
ja då klarade man teoriprovet idag med 56rätt =)
bara att gå riskutbildning sen köra upp nästa år
pluggade 19dar på nätet öppnade aldrig nån bok
Gratulerar, intemartin! :) Måste kännas gött. Hinner du inte köra upp redan i år?
tack så mkt från alla.
nä helt ärligt så orkar jag nog inte detta året mkt med jobbet och familjen kräver ju sitt
ska anmäla mig till en trafikskola i mars nästa år så får vi hoppas det går vägen.
ska dock övningsköra lite nu innan det blir för tråkitväder
sen frågade jag på trafikstyrelsen eller vad de nu heter att det inte fanns några tider knappt.
Det blir nog bra i mars när de första riktigt varma solstrålarna visar sig och den värsta kylan har försvunnit! :) Där har du något att se fram emot under vintern!Citat:
nä helt ärligt så orkar jag nog inte detta året mkt med jobbet och familjen kräver ju sitt
ska anmäla mig till en trafikskola i mars nästa år så får vi hoppas det går vägen.
Grattis!
Gissar på att det kommer bli en vinter med underbara drömmar och väntan.
Gratulerar!