:D Se där! Nu kan jag räkna in en till. ;)
Utskriftsvy
I Småland är åkerlapparna små så man hinner inte få en blund i ögat. I skogen är det stenigt så man måste hela tiden söka rätt spår. När vintern kommer är det fin terapi att köra virke från skogen. Kan man tjäna någon krona till däck å bensin. Nästan glömde nämna att skogspengar funkar om man vill käka kokt torsk på Norgeturen.
Du har helt rätt Räven. På många av tegar som fött smålänningar i hundratals år kan dagens stora maskiner knappt vända, när man väl rivit halva sten muren för att komma in på åkern.
Undantag finns dock. 1976 sällade jag mig till de sovandes skara, faktiskt i dina hemtrakter,
Hos bröderna??? på Djurlemyr.
:) Myr, utdikad på 1800-talet med lätt och stenfri torvjord. Lätt att sussa till där i en jämnt brummande och mjukt vaggande traktor. :sleep:
:sleep: Blir väl likadant på vägarna när TrV kommer att sänka hastihetsgränserna på en massa raka och jämna vägar riket runt. Sovande bilförare är en reell risk som jag tror kommer att öka när stolligheterna är genomförda. :rolleyes:
Efter att ha kört en hel sommar med hjärtat i halsgropen, har jag hittat felet.
Mitt senaste förvärv, en Suzuki 1100 med Watsonian holk, har hoppat omkring som en skadeskjuten fågel över hela vägbanan vid minsta vindpust eller gupp i vägen.
Ökade toe in med 2cm till 4cm. Böt ut sidovagns stötdämparen. Höjde fjädertrycket och ökade oljemotståndet i hojens främre stötdämpare.
Ekipaget går nu stadigt som en pansarvagn. Det bästa med allt är att jag nu inte blir tvungen att lura på någon annan stackars sate en okörbar hoj.
Den gamla damen får nu hänga med ett tag till nu när hon uppför sig.
Bifogad fil 4341
Bifogad fil 4342
Bifogad fil 4343
Ja ibland kan det vara ganska enkla saker att rätta till, men ack så svåra at hitta. Får väl se om mitt ekipage blir klart före vintern. Sidovagnen har jag. Håller på med fasthängningsramen. Lite problem eftersom jag inte vil svetsa eller borra i orginalramen till hojen. Om det inte blir för kallt att hålla på, så kanske det går att provköra i slutet av nästa vecka. Sedan skall det hela besiktas av SFRO och så småningom lackeras. Den gamla Dnepern går ju fint, men ingenting att åka långt med , tror jag. :):):)
Svårt att svara på, men i mitt fall gäller båda delarna. En jäkla massa besvär med en utplockning av allt i garaget, men samtidigt blir det ju en rejäl genomgång och städning efter nästan 40 års samlande. Om det blir ett nytt garage eller bara reparation bestämmer försäkringsbolaget. Hade i alla fall betalt försäkringen två veckor innan.:):mad::):mad:
Slutresultatet kan kanske bli bra i slutändan, nytt tak kunna isolera lite få städat all bråte som alla samlar på sig du får elen tillrättad monterat jordfelsbrytare kunna måla till lite. Ja det blir nog bra bara försäkringen tar det dom skall göra.
:) Tur ändå att det bara drabbade byggnaden. Värre hade det varit om hojar och utrustning brunnit upp. Bygga kan du ju. :) ;)
:rolleyes: På tal om bygga så har jag på sistone läst om att man byggt trädhus, gjort trädmöbler och t.o.m. byggt trädbåtar. Trädhus tycker jag är en kul grej men det som var på bild stod på backen som en vanlig kåk. Trädmöbler låter risigt och den där trädbåten begriper jag mig inte på?
:rolleyes: Äsch - det är väl bara så att dom som skriver artiklar i tidningar numera saknar ordkunskap. Bäst att förklara om det finns någon sån där reportör som läser att träd har alltid en rot i ena änden och grenar i den andra. Trä är det som finns innanför barken och det som är tillverkat av det materialet är gjort av trä.
OK - jag är väl lite ordpolis. Det är min lilla hobby att tillrättavisa telefonnasare som kallar mig Ove och tilltalar mig med ni, att om man ska säga ni skall man också använda titel och efternamn. Förnamn hör alltid tillsammans med du. ;)
Just nu består en del av dagen att köra träd ut från skogen till upplag, därifrån transporteras till sågverk. Förhoppningsvis kan det bli byggmaterial åt dom som behöver bostäder. Känner att jag drar något strå till stacken. Kan det bli någon krona över till någon hojtur åt mig tackar jag inte nej till det.
Många kluringar där ute. Om man gör el i en brunkolspanna kan man köra miljövänlig elbil.
Att köra miljövänligt är oftast en definition som förare gör för att mildra sitt samvete. El tillverkas ju på många olika sätt, torv, brunkol, olja, och kärnkraft, för att inte tala om hur allt tillverkas som utgör fordonet eller de komponenter som utgör kraftverket. Alla mekaniska fordon är ju miljöbovar i större eller mindre utsträckning. :mad::mad::mad:
Kom att tänka på strofen , "sol, vind och vatten", där har vi nog det mest miljövänliga alternativet.
" en ska ente ha brått" :):):)
:hmmmm2: Solpaneler på garagetaket och säkra upp med en vindsnurra för mulna dagar att ladda batterierna med så är man kanske på en rel. miljövänlig sida. Sen beror effekten av vad det gick åt i energi för att tillverka prylarna.. :confused:
Sätt flexibla solfångare på en mast så kan du ta hjälp av vinden.
:hmmmm2: Tror nog det löser sig. När det är dags för dig att skifta ut GS;en så finns det nog nån hoj som går på vätgas istället. Bränslecell och elmotor blir grejer det - tyst och fint. Då kan du byta till en hjälm som släpper in ljud så att du kan njuta av fågelsången. ;)
:) Kom å tänka på ... Det är nog inte helt tokigt det där att jag köpt mig en båt som bara går för segel ( ja lite med vrickåra också, men...).
Med det världsläge vi har så kan det lätt hända att oljan bara stryps och vi har inget att hälla i tanken. Vägtrafik funkar inte, båtar kan inte gå för motor o.s.v. I det läget har jag möjlighet att komma till butiken i stan för att handla godis, iallafall så länge det finns något i hyllorna. Sen får man väl lära sig den hederliga konsten att bränna hemma. Har ju bott i Värmland några år så jag kan iallafall teorin - typ som en sån där konsult. Fiska är alltid möjligt och någon form av självhushåll om det skulle bli långvarigt. Hoppas att vi inte kommer dit!
I vilket fall som helst - bensin som bränsle kan vi snart räkna ut. Det mesta är redan förbrukat så kanske det funkar som motorbränsle ytterligare 10 - 20 år? De sista skvättarna kommer att bli så dyra så dom kommer nog att användas som parfym.... :p
Ja men, då har vi ju kommit till gengasen. Tänk vad många arbetstillfällen det skulle ge. Då skulle nog skogsskötseln bli bättre. Man ser ju fruktansvärt mycket areal vildvuxen ogallrad skog då man är ute och åker.:):)
Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel
:) Ett alldeles utmärkt men nästan bortglömt byggmaterial. Det är väl bara du och den danske bonden i "100% bonde" som bor i hus byggda av torkat lertegel.
Kräver lite extra just när det görs för det finns inte att köpa men man får väldigt mycket fina egenskaper när det används rätt. Synd bara att man inte kan ha det på taket för där skulle det snart regna bort. :confused:
:D Kom just från TV;n. Tittade på en snubbe som bygger hus av skrot. Dom behövde ladda batterier utan att använda elnätet. Dom fyllde en tunna med en blandning av ko- och fårgödsel och tätade till, bara ett rör var öppet. Sen eldade dom under tills det kom gas ur röret. Då kopplade dom till en slang som var istucken i luftrenaren på en gammal generator - och den startade och orkade tydligen ladda batterierna. Kanske det funkar med mix av ko- och hästskit och då har du bränslet från egen gård. ;)
Gubbar, i vår tid verkar bensinen räcka till våra hojar. Bekvämt att tanka på någon minut å köra ca 40 mil. Kanske ska man vara tacksam att levt i denna tid. Förmodligen utvecklas nya drivmedel när behovet blir allvar på allvar.
:) Stämmer, bränner man man organiskt material syrefattigt bildas kolmonoxid(=gengas) men om man låter det jäsa och ruttna bildas metangas. Båda är brännbara men det är nog ganska svårt att få med sig en rötkammare med tillräckligt stor kapacitet på hojen så det är bättre att frakta med sig metangasen i en tank. Gengasen kan man producera under resans gång. ;)
Kanske jag nämnt mitt experiment med metan tidigare men.. Jo, jag vadade omkring för att kolla in en dyig botten och bubblor killade skönt på benen. Lukten var inte lika trevlig så jag gjorde ett test - slängde en tändsticka i vattnet. Vooof sa det och sen behövde inte mina skanker rakas på bra länge... :p