Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.
Utskriftsvy
Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.
Nu är det ju så att storstäderna skiter i landsbygden och därför bara kör på. Det kan komma en massa andra problem med lågt vattenstånd i Vänern. Bottnar kan friläggas som innehåller en jäkla massa obehag från tidigare industrier. Då får flera städet runt Vänern problem med sitt dricksvatten:mad::mad:.
Som sagt lägg en slang i diket, så behövs inte onödigt mycket vatten tappas ur Vänern.:eek::eek:
Som tur är för Ove behöver han inte mycket vatten för att segla.:)
Diket, om du menar Gööta älv så finns det där. men problemet är att dom tar vattnet nere vid själva stan, vid Lärjeholm som ligger lite norr om Backa. Enda sättet om man vill slippa problem med salt är att flytta intaget några mil uppströms, minst norr om Älvängen.
Instämmer! En slang i diket vore en bra lösning tycker jag också. Ett par kubikmeter/sek. är ju närmast som en fjärt i universum jämfört med allt som måste släppas för att spola bort havsvattnet.
Rätt Olle! Vill man segla och komma dit man vill så är flatbottnat framtidens melodi. ;)
Hmmm, det verkar bli tvärtom på vissa håll. Istället för att dika bort vattnet, så kanske en massa daammar måste till för att kunna hålla vattnet kvar på land utan att det bara rinner bort i havet.
Statsborna tänker ofta bara på sig själva och skiter i att landsbygden, trots den har en mycket stor betydelse för dem.:eek::eek::eek:
:hmmmm2: Ni har rätt gubbar! Utdikningarnas tid är förbi. För att tillföra och behålla grundvatten behöver man nu återställa det som en gång var våtmark. Det gör naturligtvis ont att täppa till dikena som våra fäder och förfäder grävde för hand för att få mera åker och produktiv skog.
Kanske det ändå är möjligt om staten vill ge kompensation för förlorad förtjänst och för arbetet som ska till. Det är ju inte bara att skotta igen ett dike, vegetation och täckdikning ska bort, mark ska beredas för att bli en bra botten i en våtmark. Då kan man få vattnet att krypa ner i backen istället för att via diken och bäckar snabbt försvinna ut i havet och dra med sig en massa skit som gör att havet övergöds med algblomning som följd.
Se bara till denna brytning av torv, mossarna är en viktig del av våra vattenreserver.Sedan att kalla torven för biobränsle när återbildningen tar tusentals år att återställa.
Skulle vi vara noga så skulle inte mossarna röras för dom balanserar vattnet. Genom dikning sänks vattnet även i sjöarna på lång sikt samt dikningen för en massa humus ut i sjön som även påverkar PHvärdet. Jag kan inte reda ut förhållandet riktigt men så har jag tolkat det hela.
Vattnet är ju vår viktigaste resurs, varför slösas det så jäkligt mede det? Jo, det är väl för att vi tror att det är en oändlig resurs. Vad händer om vi får en vinter med väldigt lite nederbörd i hela landet? Vad händer då vattenkraftverken stannar? Skall det börjas med oljekraftverk igen.:banghead:
Tycker faktiskt att alla som protesterar mot vindkraftverk borde hålla käften.:mad: Tror ochså att vi borde utnyttja jordvärmen mera.
Sol, vind och jordvärme ger väl inte allt, men är ändå en långsiktig resurs. Vi får nog bli lite grönare.:rock:
När det gäller vindkraften så skulle staten bestämma inte privatekonomiska intressen o avundsjuka bönder som inte får verken på sina marker. Det är så mycket tams när det gäller detta skuggor o bllnkande varningsljus tex. Se till samerna när vattenkraften byggdes, där tvångsförflyttades hela byar dränktes o så gnäller folk här över trams. Vi behöver alla miljövänliga energiresurser vi kan och då får egen intressen stå tillbaka.
Du har så rätt Jan -Olof. Vi behöver alla miljövänliga energiresurser vi kan få och då får egna intressen stå tillbaka
Men det är jäkligt lätt o vara kaxig när det inte är ens egna fastigheter o hus som faller flera hundra tusen i värde eller tom blir osäljbara så man blir "livegen" på platsen, bara med ett kommunalt pennstreck
Sälja marken med vindkraft. Står ett verk på marken finns det avtal som ger pengar, kan inte vara fel och ha det som granne tror jag ärligt att det vänjer man sig inte värre än en motorväg eller gärnväg eller varför inte ett flygfält. Sonen har en flyglinje rakt över huset mot landvetter och det funkar. Djurliviet störs inte mycket möjligen flyttfåglar men även bilar o kraftledningar kräver fågelliv.
??? Vem blir lycklig av att grannen täljer guld när man själv inte kan flytta, då "bankens hus" blivit osäljbart???
Du har rätt i energitänket, men det kan inte vara lätt att bli offer.
Jag tror nog att när verken är vanligt förekommande så blir dom en del av tillvaron och man tänker inte på att dom finns. Svårt att sälja är det nog endast i början. Motorvägar eller järnvägar hindrar inte folk att köpa.
Du har rätt på den punkten med. När väl någon stackars sate tagit den ekonomiska smällen börjar man om från scratch och man får ett normalpris för området med dess olägenheter inräknade i priserna. (ex. huspris inkl. flyglinje)
En bonde hade glatt sig åt att kunna gläjas åt sin mycket välskötta skog, som han hade tänkt avverka som sin pensionsförsäkring. Han fick då ett brev en dag där det stod att hans skog skulle bli ett naturområde. Den lilla ersättning han då skulle få var bara en bråkdel av skogens värde.
Det kallas stöld då det gäller det privata, men inte då det gäller det statliga.:mad::mad::mad:
Ett verkligt vattenslöseri är det väl på en biltvätt. Jag kör fort då det regnar. Man kan ju schamponera bilen först, men då bryter man nog mot någon lag.:eek::eek:
Ja mycket händer som inte är planerat, se bara på stormen Gudrun o Pär som härjade här i Småland, många skogsägare förlorade massor, så planera på lång sikt är i bland vanskligt.
Vatten slöseri. Uch fy för den lede. Vissa envisas med att hälla i en massa vatten o t.o.m. is i whiskeyn. isch!
Sär skrivning som vatten slöseri är också ett o tyg.
Man kan ju få vatten i knäna och därefter vågor i håret. (barnslig vits).
Men som sagt , en torr vinter betyder katastrof på många håll. Öland låg väldigt illa till i somras och Gotland likaså.
Kan ju fundera på vad som händer om vattenmagasinen sinar. Då fär ju de "gröna" fixa det hela.:eek:
[QUOTE=Chappy;107961]Försöker man få alkohol och IS att gå ihop har man nog tagit sig vatten över huvudet.
Frågan är väl bara om det sitter kvar på resten av kroppen efteråt?[/QUOTE
Tog en 10milarunda i ett härligt höstväder igår. Nu när både mygg och turister är borta och dessutom säkerligen minst en löven har fallit är det lite mera av en glidarkänsla att bara lunka fram. Man ser ju så mycket mera av omgivningen på hösten när sikten inte är så skymd. Jag fattar inte varför inte flera förlänger sin säsong in på hösten. Denna turen gick med min Dnepr, som för dgen var på gott humör.
Körde en runda i Norge förra veckan. Man måste läsa på om väderutsikterna ganska noga och följa dem minst en vecka innan. Prickade in fyra dagar med fint väder. Var lite frost en morgon, men annars + på dagarna. Körde genom Kongsberg och upp mot Geilo på en för mig ny väg. Därefter mot Eidfjord. Tog en dag i trakterna där och hittade bla. en helsikes svår serpentinväg upp genom Hjölmodalen. For ner mot Odda och fick punka vid ett vägbygge. Slangen perforerad och fick en ny dagen efter. Övernattade i Odda. Körde sedan söderöver mot V 134 och vidare österut. Den vägen var till en början ny för mig. Otroligt omväxlande med tunnlar, serpentiner, högfjäll, mycket smala vägpartier omväxlande med nästan motorvägsstandard. En jättefin tur med andra ord, som jag gjorde med Transalpen.
Nu kan jag ju inte skriva i den här tråden, officiellt, eftersom jag inte uppfyller ålderskriteriet. Men jag gör ett försök ändå. Säg det inte högt till någon! ;)
Låter som en fin tur!
Kongsberg-Geilo: Körde du in på 37:an och 364 mot Austbygda då? Och vidare över fjället Fv755/Fv124 mot 40:an Björkeflåta? Eller någon annan väg?
Efter Odda: du tog alltså väg 13 ned till E134, och sedan E 134 österut?
*nyfiken*
Från Kongsberg körde jag först V 88 ( första rondellen) norrut till Svene där v 40 tog vid .Som sagt ny väg för mig. Väldigt varierande standard på den sträckan. Tvåfilig fin väg, omväxlande backig och krokig och ibland smal. Några vägarbeten på de värsta ställena.
Kom iväg lite sent på morgonen och då jag skulle till Eidfjord hade jag inte så mycket tid till att stanna. Färden från Geilo till Eidfjord var lite jobbig för jag hade den nergående solen rakt i ögonen. Var väl framme omkring 17.30.
Lagom för lite slappning på hotellet och sedan en portion långa med stekt potatis och grönsaker. Ingen höjdare, tyvärr. Men på tisdag kväll däremot, serverades flankstek av nöt, som var jäkligt fin tillagad.
Svar fråga 2, Jaaa. :):):):)
V 13 är oxå otroligt varierande beträffande vägstandard. Smal kurvig till bred fin tvåfilig. naturligtvis med lite tunnlar här och var.
Så 88:an är mer körvärd än 40:an, då? 40:an blir ju kurvig och kul när man närmar sig Geilo, men första delen från Kongsberg är inte lika spännande.
Väg 13 är som du skriver väldigt varierande, men mestadels en fin hojväg från norr till söder. Bitvis är den kanonfin att köra, tänker bl a på stigningen mot Röldal.
EDIT: annars är den vägen jag skrev om ett gott alternativ. 37:an är mestadels fin körning. Sedan blir det smalare och sämre beläggning. Men en fin tur över fjället!
Från Kongsberg kör man på östra sidan av älvenl, då heter vägen 88. Vid Svene går väg 88 ihop med väg 40. På den västra sidan heter vägen 40 och är inte lika slingrig och krokig.
Vägarnas beläggning eller inte spelar ingen som helst roll för jag kör en Transalp.:rock::rock::rock:
:confused: Huvva! Bitande kallt ute trots att det inte blåser idag. Nu är det mesta inhöstat som inte ska övervintra ute. Jobbade med att ta isär utemöbler för att kunna få in dom i förråd i morse och det slutade med att jag blev stående under het dusch en halvtimma för att tina upp igen. :bath:
Snurrat runt en bra stund för att samla ihop plaster och färgburkar till frostfri förvaring tills det är dags igen och imorgon får jag väl börja en runda med batteriladdning på allt som jag inte kört i sommar.
Trots att jag är minimalist till min läggning har jag allt för många prylar som ska ses till och även om jag gör det på lägstanivå är det allt för mycket som ska ses till. Kanske ska kolla på bostadsmarknaden om det finns något grävlinggryt ledigt?:hmmmm2:
Det är ju bra om man någon gång kan ligga i framkant av det som måste göras.:eek::eek:
Har sysslat med lite reparationsarbete på uthusen och lagt in nytt plastklickgolv i hallen. Lite målarfärg på dörrarna, så håller det länge igen. Den gamla mattan var från 70-talet.:)
Tog en 10-milatur med hojkhojen förra söndan i ett kanonfint väder, men nu stundar vintriga förhållanden. Har ju både dubbdäck och skidor till Transalpen, så jag funderar. Blir det barvinter, så vill jag inte sätta på dubbdäcken, för grusvägarna tar dubben på en dag.:cool:
:confused: Snö norrut och snö söderut men när jag tittar ut så är det bart. Rätt vanligt att det är så. Blåser något förbannat och kallt är det - bara att sitta inne och peta in en pinne i brasan emellanåt. Blir väl bättre när det lugnat av och jag själv vant mig vid kylan. :rolleyes:
Kanske förvinter på gång, men det brukar ju bli milt igen.
Kommer ihåg ett år då det snöade första älgjaktsdagen och inte blev varmt förrän veckan före påsk. Vi jobbade på några öar i skärgården utanför Roslagen då och vi åkte bil på isen. Jäkligt kallt, så pass att Bottenhavet frös och det stakades en vinterväg mellan Umeå och Wasa Hämtade hem verktygen helgen före påsk. Under påsken blåste det upp en storm och sedan var det isfritt.
Vintern efter fick vi en jäkla massa snö och lagom kallt.
Vintern därpå, kanske 15 cm sö och ingen kyla att tala om.
Många är ju inte tillräckligt gamla för att minnas vintrarna på 40-50 talet då vi var små. Mest kommer man ihåg massor av snö. Jag hade 5 km till skolan, så det blev alla upptänkliga fortskaffningsmedel. Gå eller cykla, spark eller skidor:)
Har skidor till Transalpen och dubbdäck, som jag funderar på att montera.:eek:
Äntligen är det stora sandlådekriget över verkar det som. Vi får väl se om det blir "tramp" i klaveret eller inte.
:confused: Kan väl knappast skyllas på Trump, men vad händer?
En granne som brukar använda max 4 timmar för att komma på plats i Stockholm fick köra 14 timmar i går för samma resa... Visserligen ligger Stockholm väldigt ocentralt där ute på kanten, nästan så man får ta till sjökort sista biten, men ändå? Beror det på vädret allena eller är beredskapen för snöfall helt otillräcklig? :confused: