Ursäkta det är inte lätt att veta om vad alla båttyper heter.:):)
Utskriftsvy
;) Lugnt Olle, jag ska ge dig bättre info på plats. Hade tänkt börja med båten på morgon men det kom en massa äpplen ivägen - det är ju den tiden nu. Efter det hade jag tänkt ta en e.m. tur på hoj men det blev bortåt 30 grader varmt och då kan man bara inte köra. Blev nån mil på byrackan istället för eftersom man sitter skyddat bakom skölden kan man ju köra lättklädd. ;)
Blev en sväng in i affären och där låg en fläsklägg och blinkade förföriskt mot mig så den tog jag med hem. Kokade som vanligt tills livet flydde och rostade den sen i ugn, 200 grader med grillkrydda. Efter en kvart kastade jag in ett par nävar pommes frites till den. Rörde ihop en sås på finhackad syltlök, paprika, smörgåsgurka och creme fraiche. Jävvlar va gott och vad däst jag blev efteråt. :eating:
Av kokspadet blev det en stor gryta minestronesoppa till frysen... :eating:
:) Speed Art Design i Mariestad idag. Ska ta mig en sväng dit. Det ska även vara flyguppvisning i Skövde och gamla traktorer - jag tror i Odensåker. En del fara runt och kolla in om man ska se allt. :)
Kollade på en veteranutställning i Skasås i går. Många gamla lastbilar och traktorer, även en del gamla militärfordon. SRMCF med sina tio gamla Ural och Dnepr sidvagnshojar väckte stor uppmärksamhet trota att de inte medverkade i själva träffen.:):):)
ps. Skasås ligger ca 3 mil söder om Arvika
:D Några trådar, en som handlar om trialhoj och och en annan om att nysa i hjälmen väckte några minnen till liv....
För några år sen var Olle Å diktator ( jo vi använder det systemet - en bestämmer och dom andra hänger på) på en runda som bl.a. innefattade Glaskogen. Plötsligt kom vi till ett ställe där vägen slutade och det som tidigare varit åkbart hade förvandlats till en uttorkad fors. Jag kollar runt var man kan fortsätta, Inte Olle, han drar på rakt ut i stenracklet och försvinner snart i trätoppshöjd och jag får en bild på näthinnan av en asagud som rider på en getabock. :eek: Inget att diskutera - diktator Olle hade bestämt sig så jag drog iväg uppför väggen av stenblock och där uppe fortsatte vägen och Olle satt lugnt och väntade. Sist i raden kommer Räven som haft en del problem med fästet för BMW;n. Trialhoj hade varit helt rätt där. Resan fortsatte sedan med en massa se- och körvärda svängar. :)
Nästa minnesvärda episod var när jag varit gravt förkyld och hade en jäddra envis huvudvärk p.g.a. fulla bihålor. Medan en granne skulle in till Skövde för operation hade jag lovat att ta hand om innekatten. Bara det att han fick dra iväg ett halvt dygn tidigare med ambulans och glömde att lämna kvar nyckeln....
Bara att åka efter till Skövde och hämta nyckeln som han lämnat på avdelningen medan han själv var under behandling.
Tog alltså hojen för frisk luft skadar ju aldrig och jag var liiite förutseende för jag tog öppen hjälm och stoppade fickorna fulla med snytpapper. Efter 2 mil var det dags att stanna för näsputs första gången och det blev väl ett par gånger till innan jag nådde Skövde. Får nycklarna och vänder hemåt och då börjar eländet! när det rinner till som värst kom jag 200 meter åt gången och snart är pappret slut. Bara att se till att komma hem så jag kör på i snororgien så jag får ansikte tvättat så snart som möjligt. Äckligt! men när jag kommit hem och städat av mig så är huvudvärken borta och förkylningen över. :D
Om diktatorn kör gäller det att inte tveka, bara gasa å hålla farten uppe.
Ja det gäller ju att ha styrfart. Det fick Räven och jag erfara då vi kom ut på ett flera mil långt vägbygge med bara en massa grovsingel eller småsten. Det var faktiskt ganska jobbigt eftersom ingen av oss hade däck för sånt underlag.:eek:
Enklare på sjön, för har man inte styrfart på jollen, så får man ta det med ro.:cheers:
:D Stämmer! Vilar sjön alltför lugn får man se till att man har med sig lite nödproviant, vatten och en god bok. Det kommer alltid vind.... :cool: (Bara man inte ligger och guppar mitt i farleden för då kan man vara ivägen värre än en svampplockare på bästa skogsvägen)
:confused: Fint väder och lagom varmt rör att ta en riktigt lång tur idag, men det blir inte...
Den här säsongen har egentligen inte blivit av. Det har varit för mycket omkring mig för att lusten att köra ut skulle infinna sig och dessutom har jag blivit med båt. :rolleyes:
I går skulle jag varit med på en resa med flyktingarna som bor på en förläggning i min närhet men det gick inte p.g.a. andra aktiviteter som jag inte kan styra över men jag kommer att träffa dom på hemmaplan istället. Det är alltid kul att komma dit för man blir alltid välkomnad. Dom vuxna kommer och hälsar och vill prata, dels för att dom vill bara träna språk och dels för att dom vill veta hur det funkar här med olika saker. Ungarna rycker i en och vill att man ska vara med och leka och det är jag väldigt dålig på. :o
Förstår inte varför en del är så rädda för flyktingar... :rolleyes: Anledningen till att dom drog var att dom vill leva ett drägligt liv utan att hela tiden riskera att bli skjutna eller att behöva skjuta andra eller riskera att när som helst få en bomb i skallen. Visst pratar dom språk som man inte förstår och visst har dom en del föreställningar om vad som passar som inte riktigt överensstämmer med våra normer men dom får väl anpassa sig efterhand. ;)
I dag blir det utmärkt väder att skölja av sommarens damm från hojkläderna.
:D Under jakten ser jag inte många älgar, mest blir det när jag är ute på vägen och då är det helt klart en fördel om man ser dom. Grisarna är ett annat plågoris som jag tycker borde jagas mera och matas mindre. En riktigt kall vinter skulle minska grisstammen ordentligt, jakt och vargar berör dom knappast.
Du har missuppfattat mig. Jag menar ju att, skjut mera gris, och ge dem till vargarna eftersom de är rädda för grisarna.:rolleyes::rolleyes:
Då kanske det kan bli balans mellan jägare och vilt. Som sagt, mera älg, flera vargar och färre grisar.
Något fel på resonemanget?????
Hmm. Lämnar jagandet åt andra och drar istället till Norge några dagar. Struntqar i de sk. turisfällorna och kör en runda runt bla. Hardangervidda och sedan söderöver. Tror jag.
Höst.. Nu är det dags att garagera Byrackan som mest stått ute till ingen nytta. Sigrid är inte körd alls i år och Greta har varit ute bara litegrann. :o
Ekan är ur sjön och ska täckas. Hade ett litet helsicke att ro den till upptagsplatsen för vattnet har sinat i Vänern och botten var väldigt nära ytan. Nu är den iallafall på land och vi får hoppas på en nederbördsrik vinter så att vattnet kommer till normal nivå igen annars blir det problem både på sjön och med höjda elpriser. :hmmmm2:
Vinterpyssel är räddat genom att jag skaffat lilla segelbåten som ska fixas till för ev. användning nästa år. Jag håller just på med att nytillverka en bom och fotlister. Den gamla bommen var krökt och hae en revningsanordning som inte fungerade så bra. Viktigt att man kan minska segel så lätt som möjligt om det plötsligt kommer mera vind än vad som man har tänkt....
Hade tänkt att bygga om överbyggnaden men det får vara tills vidare så den ska bara snyggas upp + få ett nytt och större titthål i taket så att jag kan segla inifrån med stängda luckor, skönt för en gubbe som inte tål drag.. :rolleyes:
Tiden går med lite pyssel undan för undan även om det inte blir så mycket gjort. Sjukvården har vaknat till efter några påstötningar så att det blir även en del åkande p.g.a. detta. Inget allvarligt men det vore nog på sin plats med Sepåfantabletter så att man vaknade till lite grann. :cool:
Tror att regnet håller upp för tillfället så nu ska jag ut och täcka ekan... :hello:
:) Det var någon som ville se vad det var för båt jag håller på med. Provar att visa en som ägs och seglas av Sean Mulligan
https://youtu.be/LkaW-fu022w
Trevlig liten låda, som tydligen även går bra i vind över 10 m/sek. Själv är jag nog en aning för claustrofobisk av mig för denna typ av båt.
Nyfiken blir jag. Får ta en tur uppåt när Du är klar (och min "nya" är klar)
Körde åt H-te med mitt lilla Sportster-ekipage i aug., ska se om resterna räcker till en trike.
:) OK, du är välkommen. Kanske jag kan bjuda på en tur. Visst är den liten men ska klara att gå i rätt tuff vind och sjö. Det är rätt många gubbar som skriver om sina resor med såna båtar kring USA och UK. Här uppe i högan nord finns det inte så många för här verkar +35 fot gälla för att kallas båt. Namnet på min är "Läddikan" som är skånska och betyder den lilla lådan som brukar finnas inuti en större Amerikakoffert. Funderar på namnbyte till "The Coffin" eller kanske bara "Coffin", med tanke på storleken och om utifall den blir min död. ;) :flute:
:eek: Vad hände och hur gick det med dig själv? :eek:Citat:
Körde åt H-te med mitt lilla Sportster-ekipage i aug., ska se om resterna räcker till en trike.
Hittade en av televerkets små "gravstenar med plåtskylt på" som stod i asfalten i vägkanten. Kastades av hojen, som fortsatte in i en hård staketstolpe o slog runt. Ganska stora skador på både hoj o sidovagn. Klarade mig med trasiga kläder o skrapad hjälm . svullet knä o öm axel. Hade precis kört 16 mil med den "stora" sidovagnshojen, så jag tyckte hunn skulle få slippa åka med ner o köpa käk till kvällen. Han hade inte gillat luftturen tror jag.
:eek: Huvva! Tur att du klarade dig bättre än hojen och att hunn inte var med! :adore:
Nu har ju regnet kommit i allafall. Lite sent bara för många, men hoppas det fyller på grundvattnet.
Håller mig inomhus och lägger om golvet i hallen. Över 30 år sedan sist, så det kan ju vara dags nu.:)
Nästa projekt är att fixa en sidvagn med medstyrning på sidohjulet. Klurat och klart, så det är bara att sätta igång. Tar den enkla metoden först och provar det. Sedan finns det ju några system till om det första inte blir bra, men de är lite krångligare och dyrare.:cool::cool::cool:
Det mest korkade tycker jag att göteborgs vattentag från Göta älv. Det måste ju tappas extra vatten från Vänern för att inte saltvatten skall tränga upp i älven. Problem har redan börjat för sjöfarten med minskade laster. Vore ju bättre om Götborg tog vattnet i ledning direkt från sjön.
Eftersom Vänern ligger ca 45m högre än Göteborg så blir det ju självfall dit på vattnet.:mad::mad::mad: