Jag måste bli drabbad av vedhantering, för vi har nästan ingenting kvar. Ska bara hitta lämpliga kandidater att fälla.
Utskriftsvy
Jag måste bli drabbad av vedhantering, för vi har nästan ingenting kvar. Ska bara hitta lämpliga kandidater att fälla.
Älskar arbete... kan se på i timmar...:D
Själv så kollar jag bara att värmepumpen funkar - när jag går ner till frysboxen som står intill..
Reservelaggregat för en massa Kva är annars på G
Apropå annan tråd, och arbete, fick mina nya packningar till frambromsen igår. (GL500+VF750C)
Nu ska det bara skruvas ihop, allt ligger tvättat och klart, och luftas förstås, så kanske man får broms fram, också, på min GL500...
:confused: När man får frågor provar man att goooogla men vad hjälper det? Sökt på anatomi om hönsfåglar, (galliformes, utan resultat.
Är det bara jag och min bror som funderar medan vi äter kycklingklubba på vad benen heter och vad dom är till för? Frågan gäller ett tunnt ben som slutar blint i mjukdelarna.:confused:
Finns det några veterinärer på Hojen?
:D Jodå! Jag fann det till slut. Naturhistoriska riksmuseets samlingar - det heter fibula, eller vadben på svenska. Det är kortare än skenbenet hos fåglarna, består mest av broskliknande vävnad och sitter fast i nedre delen och den övre slutar i mjukvävnad. Kolla nästa gång du käkar kycklingklubba i brist på fisk. ;)
Försöker nu lista ut var stilettbenet sitter på hästar och om det finns hos hjortdjur. Mycket att fundera på. :rolleyes:
Stilettbenet hos hästen är en tillbakabildad tå som oxå har namnet griffelben. Är beläget nere vid hoven.:)
Annars så för namnet till de fruntimmersben, som efter att ha gått för mycket på väldigt högklackade skor, tappade former och muskler i benen vilka då fick ett spinkigt stilettliknande utseende. :eek::eek::eek:
:rolleyes: Har fortfarande inte kommit ur garaget med hojen men det ska bli när det passar. Ser mig f.f. som konvalecent efter den sista omgången som jag diagnosticerat som lunginflammation. Rosslet har upphört och det gör inte längre ont i bröstet. Andningstränar i vedhögen och det fungerar bra. Klarar att jobba halvtid och känner av kroppen efteråt men det är helt OK.
Blir det varmt och skönt så SKA jag ut innan helgen... :rolleyes:
Ute skiner solen lockande men det är bara + 2 grader och en svag men isande vind drar från sjön. Uteverksamhet ligger nere men på spisen står en gryta med sidfläsk och sprider en doft av lagerblad till hela huset även när fläkten är på. Rotmos är tanken och eftersom rötterna kan vara lite bittra så här på våren åkte det i några morötter och potatisar. Eftersom jag ändå inte är så aktiv blev det även en pannkaka på mjölk som börjat bli lite flockig, på gränsen till att surna.
Överlever nog dagen.... :rolleyes:
Nu blev det nästan vitt på backen i morse och några grader kallt. men det blev ju lite varmare fram på dagen. Skall till en chiropraktor i dag, så får jag väl se om han kan manipulera något med ryggen.
I södra Värmland har ju snön nästan försvunnit, så nu ser vi fram mot turer i lite varmare väder.
4-5 grader och regn och blåst är faktiskt ingen höjdare. Det vet vi ju redan från norgeturerna och då tillkommer ju ibland dimma eller låga moln oxå. Som tur är finns det ju bra kläder nuförtiden, som stoppar mot ovädret.
Ett tips för de som har extra problem med sina händer pga. dålig blodcirkulation är att skaffa elvärmda handskar. Värmehandtag kompletterar. Elhandskarna värmer utsidan och värmehandtagen insidan. Sedan kan man ju komplettera med sk. handtagsmuffar som ju skyddar mot både blåst och regn. Sedan finns det ju elvärmda sockor oxå. :):):):)
I går tog jag vårens först lite varmare tur. Den gick ner till Dalsland och den obligatoriska turen till Håverud med den fantastiska vägen norr därom. Vägen var sopad och fin, men nu har de dykt upp ett jäkla problem, husbilar som tar nästan hela vägen med som det verkar, ibland ganska ovana förare. En väg mellan Svaneholm och Laxarby som till största delen består av grus, hade blivit skrapad men gruset hade inte blivit tillkört utan torkat och låg i tjocka och spåriga lager på många håll. Gällde att hålla farten uppe och fick avrostningen där. Anakee är inte roliga där.
En annan fundering jag gjort är att det verkar vara otroligt mycket vitsippor i år, kanske beroede
på att gräset verkar komma igång sent.:):):)
Jag har sett en massa bilder från Gotland i gruppen "Gotland i bilder" på fejan, där är det också otroligt mycket vitsippor i år.
Nu väntar jag på nästa blomma, nämligen lupinen. Har alltid gillat den med dess olika färger.
Den breder ut sig ganska snabbt och blir ofta betraktat som ett jäkla ogräs. Kommer den in på en äng, så tar den över all gräsmark så småningom. Men tänk vad grant det är i många annars fula vägslänter och diken. Visst blir de fula när de vissnar. Men vad är ett ogräs?
Jo det är en växt på fel ställe. Håll med om att även maskrosorna är vackra, det tycker jag. Hade en häftig dispyt med en gräsmatteälskande dam, som blev väldigt arg på mig för min åsikts skull.
Då kunde jag ju definitivt inte ge mig. :):):):):)
Allt som växer på fel plats är Luk ,en ros pärelandet är Luk.
Googlebilen åkte förbi när de blommat över, men du kan ju tänka dig den här ängen när de blommar. Precis bredvid vägen i Grödby.
https://www.abc.se/~eny/hojen/160507_lupiner.jpg
Någon ville se en bild på min ryss. Den funkar, men behöver en rejäl service, som Charlottendals Mc skall få fixa. Kommer nog att montera elstart och senare drift även på sidvagnen. Tänkt att bli min pensionärshoj. ( rollatorhoj ) Haft den helt nerplockad i vinter.
Målat om den för att färgen bestod av fläckvis med blymönja och flagande original rödaktig kulör.
Vindskydd på hoj och sidvagn, hållare med reservdunk, skyddsbåge, pakethållare med reservhjulet flyttat bakpå, fästen till spade och yxa, stänkskydd för benen. En elvinsch skall monteras fram på skyddsbågen.
Det är ju en kul hoj att greja med. Man behöver inte bry sig så mycket om dess finish utan man ser till funktionen i första hand.
:confused: Oj va längesen det blev skrivet här!
Jag har varit på en sällskapsresa med buss - flyg - buss och båt till Kroatien. Vill någon åka på långtur så kan jag rekommendera det landet. Det ligger ju egentligen ganska bra till om man ändå är söder om alperna, bara att svänga vänster i Italien.
Varför jag gillar landet är att det är så rent och snyggt längs vägarna och i städerna i jämförelse med dom andra länder jag besökt och inte minst här hemma. Människorna som jag mötte har genomgående varit väldigt trevliga och lätta att snacka med även om det kan vara svårt att hitta gemensamt språk ibland - alla kan inte Västgötska konstigt nog. Prisnivån var ganska behagligt låg.
Landskapet där jag var är behagligt kuperat och med en massa trevliga vägar som verkar vara väl underhållna. Där det finns mittbarriärer är de oftast av slät och trevlig betång så jag anser att man är säkrare där än här hemma. Trafiken lugn och hänsynsfull... :)
Kan tänka mig att komma tillbaka... :)
Sista dagen på resan var heldag i Venedig. Inte alls lika trevligt som i Kroatien. Dyrt, stimmigt och man började automatiskt att hålla handen i plånboksfickan hela tiden. :p
Tur du kommer hem å håller ordning på oss. Olle å jag skulle fira 17e maj å hamnade på Öland. Snacka om vilsekomna gubbar.
Ösregn var nog namnet samt ett jäkla blåsväder som gjorde att vi råkade navigera fel. Någon vände kompassen tvärtom.
Öland var ju helt ok att köra runt på. Ett helt annorlunda landskap mot vad man är van vid. Stora enbuskhedar i söder och lite skogbevuxet i norr. Ett skapligt hotell i Borgholm, och gott käk på en hamnrestaurang var inte fy skam. Vägarna var ok med ett stort plus för den grusväg som går utmed Kalmar Sund, bitvis mycket nära vattnet. Själva landskapet präglades av alla dessa staplade små stenblock i form av miltals med murar. De flesta var ganska slarvigt staplade och såg inte alls lika bra ut som i Småland. Det som i mitt tycke såg för jäkligt ut var vid en jättestor väderkvarn där innehavarna måste ha fått hjärnsläpp då de skapade ytan runt väderkvarnen, troligen i akt och mening att skpa en riktig turisfälla. Patetiskt. Plasthäst och kor, oxå i plast i naturlig storlek.
Annars så hade vi fina dagar med sol och tyvärr lite blåsigt. Fina vägar genom Småland genom mycket skog och som sgt otroligt många mil med fina stenmurar.:):):)
Man får vara flexibel, solen å vindarnas Ö bjöd på fint hojväder. Kul att få köra omkring å kolla omgivningarna på ön.
:) I dag har jag skådat bäver...
Som pensionär har man flextid och det har sina fördelar. Man kan gå och lägga sig när man vill även om det innebär att man vaknar i svinottan. Skit samma - vem bryr sig? Nu ska jag natta mig och kommer nog att vakna ganska pigg innan dom som fortfarande måste gå till jobbet vaknar och svär över tidiga mornar. :D
Grovfoder och mediciner och sedan kaffe och macka. Om tidningen kommit så blir det namnsdagskrysset och se vad som faller in därefter. Det ör väl fördelarna med att vara pensionär (fast det är lite dåligt betalt - äh, skit samma - ordnar sig det också :rolleyes:)
Tja, man får sina rutiner. Var ute på en sväng häromdagen och skådade lite på naturen. Många fina blommor är ju på gång, violer, smultronblom smörblomor osv.
Jag gjorde mig ovän med en dam en gång, då jag påsod att maskrosen var den i mitt tycke den finaste blomman. Den har ju en massa fina egenskaper dessutom. Man kan ju göra vin av den, man kan använda späda blad i sallad. Dessutom ger den ju aldrig upp. Du kan ju klippa av den men den kommer igen. Till slut blommar den ju med blomman platt på backen, så gräsklippare går ovanför. En envis rackare. Den är ju tidig och har ju en fantastiskt fin färg. Finns det något vackrare en blåsig dag att se en massa flygande maskrosfrön blåsa in på grannens tomt?
Ett ogräs är ju en växt som råkat hamna fel. Samma sak med folk. Egentligen saknar nog de flesta svenskar maskrosens egenskaper.:eek::):eek::)
:confused: Lite irriterad - Greta glittrar högfärdigt med kromet under dammet men knattrar bara åt mig när jag trycker på startknappen! Står på laddning och laddaren lyser grönt - vevar runt men fortsätter att knattra. Billig just nu... :mad:
:D Du har nog rätt där. Svensken har inte så stor förmåga till anpassning och anses av resten av världen som ett exotiskt folk med egna seder. Inte alla, men det finns ju dom som kräver att Kalles Kaviar, sill och Svenska köttbullar ska finnas över hela jorden (+ allt annat).. :rolleyes:
:) Idag har jag kört tvåhjuling! Den som startade först var lilla Byrackan. Ajajaj lät det när jag körde runt den vinterstela motorn ungerfär som jag själv låter när jag ska upp på morron. Men efter att jag gav henne en spark på kicken samtidigt som jag tryckte på startknappen så startade hon. Körde lite framå te bax på byn och efter det säger det bara FRUUUM när jag nuddar knappen. :)
Greta däremot säger gu-gu-gu-gunnnarrrrrrr----. Jag tror hon fattat tycke för Gunnar som brukar pyssla om henne när inte jag kan. Jag fick iallafall igång motorn och körde en sväng. Stängde av för att ta på hjälmen och köra någon mil men då vägrade hon igen... I morgon SKA hon igång!! :mad:
Eftersom jag läser dessa problem försöker jag köra varje dag. Nya dofter där ute nu när mjölkbönderna slått förstaskörd.
Det där med "gammal bensin" är klart överdrivet. Häll i lite ny och kör..
Soppan i scootern jag hämtade nyligen var över 6 mån gammal. Inga probs alls.
Startade direkt, fast jag tankade upp den fullt innan jag lämnade orten.
Betr STP rengöring, har i flera fora läst att det gör stor nytta, till mångas förundran
Aldrig prövat själv dock....
Vad jag menar att bensin sen förra året kanske har tappat lite gnista. STP funkar då en hoj som stått länge och kanske soppan som dunstat lämnar lite avlagringar i förgasaren.
Jag har själv provat det några gånger och då hällt i en hel flaska vid tanking. Har då gällt äldre hojar. 6 månader på gammal soppa verkar inte ha någon betydelse. Två hojar, en gräsklippare och en motorsåg startade utan problem. :):):)
Jag gillar inte köra hoj när det är 30 +
Tempen sjönk 10 grader i dag på ca 1 tim. Blev en fin hojtur på eftermiddan.