Mina Brisk stift brukar få gå 6000 mil, å då syns det inte på dom. Viktigt att lyfta tändhatten ibland,så den inte tar fast. Mitt batteri har gått fem år å 12000 mil. Undrar när det lägger av ? känns något trögare vid start nu.
Utskriftsvy
Så vit jag vet så sitter originalbatteriet på hojen, men stiften byttes vi ca 2400mil tror jag, enligt servisboken. Hojen var ny 2005.
Jag har min cetec inkopplad hela vintern, det tror jag är orsaken att batteriet håller.
Har du en laddare som automatiskt slår över till underhållsladdning när den laddat batteriet fullt tar inte batteriet skada. Jobbar med el dagligen och en hel del med batterier och reservkraft då dessa har stora batteripaket som ständigt står under laddning, dom håller i minst 10 år brukar ha intervall på byte 5-7 år beroende på storlek. Batteriet i en mc laddas ju varje gång du kör, lika så i en bil och jag har haft bilar i flera år utan att byta batteri och jag kör ca 6000 mil om året med firmabil och privat. Så att ha en ctech laddare som är intelligent dvs känner av batteriets status är ingen fara. Den kan vara inkopplad från dag 1.
Mvh Marcus
Idag blev det 15 mil i sol på Östgötaslätten. Förmodligen sista turen för i år.
Nästa helg måste veden klaras av och sedan är det vinter
:) Tog en grynings och en skymningstur på dom fina MC-vägarna i min närhet.
På morgonen kom jag ganska nära några harar, en flock om 7 st dovhjortar och en kungsörn.
På kvällen sprang en älg över vägen framför nosen i raskt trav, harar och flera grupper med hjortar bredvid vägen, såg säkert 25 - 30 st. totalt.
Rundan jag körde båda gångerna är 3 - 4 mil. Hur många djur som var nära vägen utan att jag såg dom har jag ingen aaaning om men dom var nog många.
Ta´t lugnt där ute! :cool:
Hade tur idag , så jag fick ta hojen till jobbet. Kanonväder, men lite blåsigt
Vi har några älgar som knallar runt där vi bor. Rådjur finns det också gott om. Glad så länge vildsvinen håller sig borta härifrån.
Vargspillning hittade vi på en väg alldeles i närheten förra året. Påstås det skall finnas ett vargrevir här där vi bor.:thumpdown::thumpdown:
Förutom temperaturen då. Var -2 när jag åkte till jobbet i morse.
Som vanligt vid lite kyligare väder gäller det ju klädval och utrustning.
I första hand gäller det att inte köra för fort för det är otroligt mycket dragigare och kylan smiter in värre vid 100 än i 80.
Att ha värmehandtag och handtagsmuffar tycker jag är ett måste. Har man sedan elvärmda handskar och strumpor så klarar man ju sig ganska bra. Sedan är ju problemet med hjälm. Kallare än -10 längre tid krävs nog att en snöskoterförare berättar om.
:) Aktivitet just nu - trafiksäkerhetsarbete med att minska överskottet på älg....
Ja nu jäklar är det folk i skogen. Soffpotatisarna har vaknat upp. Älgarna stupar och vargarna skräms av alla smällar och då biter de ju hundarna i stället. Klart vargarna bir sura då jägarna tar deras mat.
Älgarna är ju ett jäkla trafikproblem och även vildsvinen på sina håll.
I västra Värmland har de gjort försök med drevjakt igen. Varför inte göra det vid jakt på vildsvin??
:):evil::):evil:
:) Jodå Olle, det görs... Men vildsvinen är som löss som en del vill ha och andra inte. Dom som vill ha matar dom och dom som inte vill ha förbannar dom och vill helst föra utrotningskrig. :rolleyes:
:hmmmm2: Var jag själv står i frågan om vildsvinens utbredning. jo gärna lokal stam i utkanten av riket, t.ex i Stockholmstrakten där dom var lokaliserade från början... ;)
[QUOTE=Ove;104207]:) Jodå Olle, det görs... Men vildsvinen är som löss som en del vill ha och andra inte. Dom som vill ha matar dom och dom som inte vill ha förbannar dom och vill helst föra utrotningskrig. :rolleyes:
:hmmmm2: Var jag själv står i frågan om vildsvinens utbredning. jo gärna lokal stam i utkanten av riket, t.ex i Stockholmstrakten där dom var lokaliserade från början... ;)[/QU
:) Laget har nu lagt ner tre trafikfaror och fyra springer fortfarande omkring. Gäller då älgar. I dag är det beställning på fisk till lunchen. Blir en frusen en... :rolleyes:
:confused: Tittade ut till bilen för att ta en sväng till sjön och fann skridskois på rutorna - börjar likna höst.
Jag gick in i huset igen och stoppade in en pinne i brasan. :rolleyes:
Gräsklipparn gör sina sista lovar över tomten för året, senare idag kommer han att få flytta inomhus för vinterförvaring. Skit samma - snart är det jul.. :santaclaus:
Jomenvisst, så kommer ju :santaclaus: snart. Vi har haft den första riktiga nattfrosten i natt. Brukar då sätta upp fågelmataren. ( finns det fållar i en fågelautomat? ) Som vanligt var jag övervakad av frukosthungriga fåglar. Hann precis upp på trappan då den första matgästen anlände.:):)
Hojåkandet har ju gått på sparlåga beroende på att jag fått jobba lite väl mycket sista tiden. Norgeresan ställde jag in pga. för få deltagare.:rolleyes:
Kommer nog att åka nästa helg i alla fall, ensam om ingen vill följa med. Huvudmålet blir Rjukan.
Pass upp för den jäkla svarthalkan. Råkade ut för den för fem år sedan vid en omkörning av en personbil. Gled ganska långt på vägen, men utan några skador på mig eller hojen.:eek:
+12 i Småland, kollat höstfärger, 15 mil mest grusvägar.
Jo jag kan tänka mig att färgerna är fina nu när ni har slutet av sommaren i sikte. Frostnätter här i Värmland ( fel namn ?), så nu gäller långkalsonger.
Slaktavfall från älg dumpades ca 500 m härifrån, som lockade till sig ett tjugotal korpar. Dom är verkligen effektiva på att skrapa rent det sista på benen.:D
Byter värmehandtagen på Transalpen.
Jag fick värmehandtag monterade på en Dominator jag hade för flera år sedan. Då använde den smarta montören ett värmelim. Funkade bra när det man inte tog ut full värme, för då släppte limmet och stelnade sedan igen. Blev väldigt överraskad då jag fick handtaget i handen och hojen fortsatte rakt fram ner i ett dike för att limmet hade blivit mjukt och släppt. :mad:
:santaclaus: på g.
Blir nog inte mycket mer kört nu. Hängt på skogsvagn i dag. Nu ska jag bli nyttig.
Fått en släng av ischias tror jag, så hojen får vila ett tag, men kan då ägna mig åt att rida till en unghäst i stället.
Skillnaden mellan häst och mc är ju ganska stor. Största skillnaden är ju bromsningen. Ibland tar dom och ibland inte.
Dagens pyssel kommer att bli att provköra en nyinhandlad färgspruta.
En av minimodell för mindre jobb. Överliggande kopp rymmandes ca 1.5dl.
Ser ut som en vanlig med överligg kopp, bara mindre, om inte annat spar det färg (a 700:-/liter)och lösningsmedel..
Perfekt för mc-bruk.
Hoppas jag.:rolleyes:
Ska öven ta en större 3-fas kompressor i drift (+350minutliter) efter att ha monterat på filter för vatten/olja på utgången och fixat temporär 3-fas i garaget
:) Trafiksäkerhetsarbetet fortsätter. Idag lyckades jag att få omkull en älg. :rolleyes:
:cool: Nej alls inte. Men vi fick ändå kämpa för att få ut den ur skogen och för att få den rensad och flådd. Jag tror den är god, du kanske vill smaka vid tillfälle? :)
Många tycker att det är grymt att döda djuren men dom är lättare att äta i det tillståndet....
Kommer ihåg en scen i TV för många år sedan. Utspelades i Norrland någonstans. Älgjägarna hade samlats, då någon som var ekonomisk och dessvärre var en 08:a. Han hade räknat på kostnaden för älgkött per kg och kom med et förslag som gick ut på att hyra in en helikopter och klara av skjutningen på ett par timmar. Det blev knäpptyst. Kommer inte ihåg om vederbörande blev lynchad eller inte. Var nog inte välkommen i det gänget längre i allafall.:eek::eek::eek::eek:
http://www.corren.se/nyheter/sverige...k-8802011.aspx
Ni som skjutit av lite älgar, ändå händer det här.
:( Det händer dessvärre en del olyckor med vilt även med MC och krockar man med en älg så ligger man illa till. Älgkroppen är i rätt höjd för att man ska träffa den klockrent. Andra lägre djur kanske stoppar hojen och man kan flyga iväg över och ha bättre chanser på det sättet.
Tråkigt när det händer....