Kul att gubbarna är ute å lufta sig i det fina vädret.
Utskriftsvy
:hmmmm2: Fortfarande trögt med MC-åkandet. Blev att jag och hustrun bestämde oss för en ny bil idag - en Skoda. Skönt med en ny bil som omväxling och med ACC. Hittills har vi kört med FKD som lätt ger förkylning och stel nacke. Kostar en peng men vi får väl snåla på annat ett tag. :rolleyes:
Vad är FKD?
:cool: Jo, men man får väl kosta på sig EN hyfsat ny bil på ålderns höst när man inte vill meka på heltid. Log i mjugg när jag körde igenom bostadsområde som jag bodde i tidigare. Alla Volvoägare hade huven öppen eller bilen på domkraft när det var fina dagar, medan dom som körde japanskt pysslade med annat. Det var tider det.... :) :rolleyes: :cool:
:) Roomster. Av vissa ansedd som ful men jag gillar den. Såna som jag ska inte ha snygga bilar för dom framhäver bara vad jag själv saknar av skönhet. Sen är det en jäkla smart bil av damskomodell - d.v.s liten utanpå men jättestor invändigt. :)
Den har en motor på ÖVER 80 häst! Jösses - hur ska jag kunna hantera detta monster? :eek:
Tycker nog allt att den är lite fräck..
Och säkert väldigt praktisk..
80 hk? Jösses!
//Janne
:) Jag har länge varit för ung för att ha keps - ca 40 år eller mer och då har jag valt att ha hatt istället. Nu när jag har passerat 70 tycker jag att det kan vara OK att ha gubbmössa så jag köpte en keps på Irland i våras, i tweed med salt o pepparmönster. Även den riskerar att hamna i baksätet p.g.a. den fruktansvärda kraften i motorn :) ;)
Keps och hatt börjar nog bli lite mer populära igen, personligen har jag några kepsar, tycker att de är betydligt snyggare än mössa, även om jag använder mössa mer.
Eftersom disk här rör sig om saker som flyger kanske man kan komma med en naturfråga, det finns ju några kunniga här(?)
Vad är det för havsfågel som ockuperar en ö, skiter ner den tills allt har dött och sen övergår till nästa..
Just nu står minnet i fast stand-by...
Tänker du på Skarven?
Ålkråka, mellanskarv. Den slår sig ner i en koloni och sprayar ut guano över växterna nedanför som vissnar. Att dom flyttar kolonierna kan bero på störning. Om man går in för att få dom att flytta delar sig ofta grupperna så att man får dom på flera ställen och då kan dom föröka sig fortare. Deras enda naturliga fiende är nog havsörn som tar rätt många skarvar.
En övergiven koloni växer snart igen för marken är extremt näringsrik efter all guano som hamnat där.
Lustig iakttagelse av någon med intresse för ornitologi och heraldik: Den tyska örnen är en skarv som sitter och torkar vingarna..
:) Körde hem nya Skodan idag och vilket jäkla lyft! Det är den andra nya bilen jag köpt i mitt liv så det känns lite högtidligt.
Roomster är en ganska sällsynt modell i Sverige och jag är egentligen inte förvånad, i landet brunsås kan man ju inte ha en bil där rutorna inte sitter i linje (:rolleyes:). Däremot har jag sett att den finns i många ex. i Danmark. Bekväm, tyst, rymlig och utrustad med den lyx som är rimlig.
Jag är nöjd hittills... :)
Kollade lite om vad den bilen fått för omdömen. Varför säljs den inte så mycket i Sverige?
Måste ju vara en mycket praktisk andrabil för en familj eller en liten laståsna för ett par.
Hade bilen på service idag , så jag kunde med rent samvete ta hojen till jobbet. Enda kruxet är ju att jag måste använda släpkärra ganska ofta i jobbet och den är tyvärr lite för tung för hojen, annars skulle jag pendla mycket mera.
På mitt tidigare jobb var jag stationär i nästan tio år och då pendlade jag året runt.
:) Provade att köra med fulla bilen igår. Stuvade in byns längsta tant i baksätet vilket gladde henne för hon får bara åka fram annars. Hon satt bra och fick plats med benen utan problem.
Att den inte kan säljas här beror på det något udda utseendet. Folk vill ju se ut som likadan. :rolleyes:
Jag är helnöjd!!
Tog sista turen med Byrackan igår sen åkte den in i vinterhålet. Körde på småvägarna lite runt omkring och bra njöt av skogsluften, maxhastigheten var ca. 70 som värst. nu får jag bara se till att jag tar ett par rundor med dom andra hojarna så jag sköljer igenom tankarna innan vintern.
Den här säsongen har varit bedrövlig när det gäller att köra men det beror på mig själv och små förargliga krämpor. Hoppas det blir bättre nästa år...
Typiskt svensk att inte tordas vara lite udda. Många faller ju för det att få vara en i mängden.
har väl lite Jantelag över sig. Visst finns det de som vill sticka ut, det är ju ok, för det piggar ju upp lite. :eek:
Personligen tycker jag ju att de som bara vill väcka uppmärksamhet och skaffa sig fördelar av det och låta andra betala för det är värda en viss beundran för sin modighet.
Tänk på dem som åker kring på hojar som är nästan okörbara och saknar komfort och säkerhet.:eek::D
Tittat på den jag oxså !
Nu är det väl något år sen !
Tyckte motoralternativen sög
Får googla på dom o se om det har blivit bättre
En riktig solskenstur idag. Inga mygg eller turister i farten, men faktiskt flera mcåkare på vägarna. Det blir väl snart sista turen för året för många.
Själv har ja en fundering på en hösttur till Norges fjällvärld i oktober. Har gjort några sena höstturer förut.
Kan bli ett riktigt äventyr om man inte är beredd, så det gäller att ha rätt grejer med sig.
:) Tänkt mig ut idag för att tömma tank enligt naturmetoden och sen fylla på nytt inför vintern. Det är Greta som behöver ut och lufta sig. Får fundera lite så att jag kommer så nära dom 30 milen som tanken rymmer som möjligt. :hmmmm2:
Tittar ut och ser att jag får låta solen verka ett tag så jag slipper imma som drar över visiret, som det brukar göra i dimbankarna....
:confused: Greta ville inte. Slut i batteriet men så har hon ju stått varmt i sommar och senast jag körde henne var i April - Maj nån gång och då blev det bara typ 40 mil. Hon får stå med laddare en stund och sen ut och åka, sen blir det laddare igen.
Jag har också satt i fodret i jackan idag men det blir inga långkallingar. ;)
Vi har haft frost ett par nätter. Tumba söder om Sthlm.
Tänk att man kommer att få körkortet precis lagom till frosten :-) ingen ABS shit heller
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Förra året kunde man säkert köra tom. December, det var bara några stackars frostiga dagar, men tordes inte med mopeden.
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
:confused: Frostnätter, 3 - 4 i sträck i Vänerområdet. Väldigt behagligt under dagen. Bara inte Greta varit så förbannat tjurig och tvär. Visst kan man förstå en en reaktion på att ha blivit åsidosatt ett halvår, men att man ska behöva kittla henne med elektricitet i 1 1/2 dygn för att hon ska tända är väl att ta i. Nåja, med lite ström och goda ord så började hon tända till lite på eftermiddagen och sen kunde vi ta en tur och jag har lovat att vi ska ta en längre sväng om hon startar snällt i morgon. :rolleyes:
Nu hade jag ju inte problem med batteriet utan det var ju tändstiften som kanske gått lite långt , ca 2000 mil.
Hur länge kör ni på era stift?
Att billiga batterier har sämre hållbarhet än de dyrare vet man ju. Har dålig erfarenhet av BT:s billiga, men deras dyra vekar funka bra.