12 grader, regnskurar + lite åska. Tände i kakelugnen....
Utskriftsvy
12 grader, regnskurar + lite åska. Tände i kakelugnen....
Inte trevligt med låga temperaturer på sommaren då man vill det skall vara varmt. Långkalsonger och dubbla tröjor hör ju mera höst och vår till. Hoppas det blir skapligt väder till helgen då jag skall köra hem en Honda Dominator från Älmhult till Värmland.:):):)
Hett idag! Funderade på ev. att ta en liten sväng men det är för varmt. Byrackan står stilla för den har tappat kontakten med sitt eget batteri men det ordnar säkert min maskiguru Gunnar när han kommer tillbaka till hembygden inom kort... :)
Var ute och fiskade igår med normal fångst - noll fisk men skönt att vara ute och kajka omkring med ekan. :rolleyes: Den är ovanligt tät i år och det är ju kul att kunna dra ut en stund utan att bli blöt om fötterna.
Nu ser jag fram mot klara, sköna dagar med svalka i luften så att jag kan köra några mil utan att brista ut i ymnig transpiration. ;)
Hamnade i Kosta i kväll. Gold Wing hade nåt träff där. Jäkla va pynt å lullull dom hänger på sina hojar.
:) Tog en tripp ner till Kinnekulle idag. Reagerade på att jag såg väldigt många sidovagnsekipage ute på vägarna och fick förklaringen så småningom - Jumbo run i Lidköping igår. JAg var också in på skotermuseeet som ligger mellan källby och Blomberg. Där fanns det en hel del att titta på, både på 2 och 3 hjul. :)
:confused: En annan reflektion av mindre trevligt slag: Markerna verkar svämma över av mink. De senaste dagarna har jag sett simmande mink på väg mot en ö, det har hoppat mink över vägarna när jag varit ute och kört och idag låg det en påkörd på 26;an. Det finns förvånansvärt lite av fågel och småvilt vilket kanske egentligen inte är så förvånande med tanke på mängden mink.
Dom där naiva djurrättshaveristerna har verkligen lyckats med sina aktioner. Finns ingen som jagar mink eller andra pälsdjur och resultatet syns i markerna. Tänk om dom kunde lära sig lite viltvård - t.ex av jägarna. :(
:) Byrackan är back in bissnis! Gurun Gunnar kom med ett instrument och började leta från batteriet och utåt. Felet var att en glassäkring hade lossnat i ena ändan. den hade jag kollat och den var hel - men det osynliga felet hade jag naturligtvis inte sett. :rolleyes:
Resten av förmiddagen har det bara blivit paj av allt jag gjort, 19 st. En med rostbiff, tre med kalkon och resten med skinka. Kan vara bra att ha lite i frysen till att ta med på utflykt eller om man bara inte ids laga mat. :eating:
En del lagar mat... andra lagar kabel..
Handlade ett nytt batteri, tyvärr blev det ett med fel polställning.:eek:
Åka och byta? Visst går det.
Jag förlänger kablarna med 6cm istället så har jag ett större batteriurval till nästa gång..:D
Blir lite xtra knepigt när det är fråga 20kvmm kabel, men allt är möjligt..
:) Igår blev det en liten tur. Mötte Räven Jan vid Kyrkefalla kyrka och vi satte occ på en bänk längs gången in och jag fick plocka fram ett par pajer som kommit med enl. avtal.. Medan vi satt där och göttade oss i skuggan av träden kom kyrkvaktmästare och vi fick komma in och se den snygga kyrkan från insidan. Därefter blev det att leta mindre vägar för Jan tycker inte att vägarna genom Vadsbo är så kul, (men så har han tydligen bara kört dom stora genomfarterna :rolleyes:). I stora drag blev det till Ulvåker - Horn - Odensåker och sen grus förbi Moholm och Töreboda.
En del strul med vägvalet p.g.a. vägarbeten på förstaalternativet + även det andra gjorde att det blev några mil för mycket på rak asfalt men det får man ta.... Skildes åt i Kristinehamn där Jan stack mot Borgvik och jag hem. :)
På kvällen ringde arvingarna för att kolla om jag fortfarande var vid liv och talade om en MC-olycka i närheten? Blev nyhetskontroll och det visade sig vara en olycka på väg 202 där en person omkom och tre skadades. Orsaken var en bil som bromsade och svängde vänster medan omkörning pågick. Tragiskt... :(
:eek: Apropå flygfän - i Onsdags när Räven och jag körde 200;an i höjd med Bråta mosse såg jag något som liknade en soppåse i vänsterfilen i ett skuggparti. Svor lite över folk som bara slänger skräp hur som helst men tänkte inte stanna och städa, men soppåsen fick plötsligt vingar och vinglade iväg över på min sida! Jag bromsade och gjorde mig klar att dyka bakom min lilla ruta men fågeln, en kungsörn, fick för sig att öka höjden lite och svängde över till sin sida igen. Inte kul just då för man vill inte ha en jäkla örn utsmetad över visiret, men efteråt var det faktiskt lite roligt. MAn kommer nära naturen ibland. :cool: :D
De är ganska stora de där, så frågan är om det bara är visiret som åker på en omgång.
Men visst är det en häftig upplevelse?!
Sagan om den fula soppåsen :-)
Det händer ganska ofta en massa såna där tillfällen med djur längs vägarna. Dom kan vara stora eller små - spelar ingen roll, bara man ger sig tid att kolla om tid finnes vilket det inte gjorde i fallet med örnen. :)
:D Guldstjärna för den! :D:DCitat:
Sagan om den fula soppåsen :-)
:) Räven kom från Norge igår, utfodrades med fisk och sover nu i sin tillfälliga lya. Han kommer nog snart och vill ha frukost. :)
Bärtz?
//Janne
Ja, en kall öl alltså...[emoji4]
//Janne
:) Aha!! Nej ölen skall liksom wiskeyn inte vara kall - rumstemperatur till källarsval föredras, men nu blev det rött vin till fisken enligt Norsk sed. Gamla arthrosfingrar har lättare att greppa ett glas på fot än ett tjockt ölglas, och så smakar det bättre. ;) :)
Synd att jag inte begriper hur man får in bilder i detta forum.
Jag håller nog med Janne om att ölen ska vara kall. Jag är rätt känslig för beska, så rätt många ölsorter går bort för mig. Öl jag gillar är såna som som många ölälskare ratar.
Vad är det för likhet mellan de öl jag gillar och att älska i en kanot? Fucking close to water...
Jag gillar den här scenen som de senare har använt som reklamfilm.
:) Råkade komma rakt in i ett födelsedagsfirande idag. Födelsedagsbarnet nafsade efter mina fingrar när jag ville bjuda på kladdkaka med grädde, det svinet... :mad: Det var hängbuksgrisen Selma som fyllde 9 år och firades med te och kaka men den gamla damen är av naturen lite vresig och särskillt mot folk som hon inte känner. :rolleyes:
Detta hände sig när jag tog en tur i närområdet med Byrackan på div. asfalt, ridvägar och välklippt gräs. Nu ska jag käka räkmacka. ;)
Låter som livet ändå är ganska gott Ove?
//Janne
:) Man gör så gott man kan. I dag har jag kluvit och brett smör på ca 45 bröd som sedan fylldes med ost och paprika, värmt en massa potatisgratäng, skurit sallad, diskat och grejat.... Varit lillpiga i köket i kåken bredvid. Kökschefen, bekant för alla 60+;are, basade. Funderade på en sväng på vägen, men det fanns ingen tid... :rolleyes:
Alltså ni som jobbar - gör det som ni tänkt er för sen när ni blivit pensionärer finns fan ingen tid över! :p
Nu är det mot duschen..
Varmt och fuktigt ute..
Hade fixat i ordning min GL500 pytsade i ett par liter soppa och sen en snabb provkörning inför morgondagens 46 mil..
Några km bort totalstopp.. Helt död
Trodde att jag körde med soppakranen i "on"läge.. men kunde inte se hur soppakranen stod, inga glasögon och mörknade ute..
Fick lite hjälp av en man på mc med en blå Transalp från Hestratrakten? ( nån som vet vem det kan ha varit, missade reg nrt)
men hojen fortfarande död.
Gick hem, hämtade bil köpte 10 liter bensin och tillbaka till hojen, tankade..
Efter visst micklande gick den igång (startgas, trodde att flottörhusen var tomma)
Medförde en lång extraslang för att kolla kranens vakuumfunktion.
Nån sån fanns inte...Ingen soppa från kranen i något läge, men det visade sig att om man blåste och sög omväxlande kom det soppa:D
Lämnade bilen i skogen och med en slang i munnen kördes det hem....
Kom hem. och .
Upptäckte att i bilen jag lämnat i skogen låg plånboken kvar i framsätet..
Marsch ut igen på långpromenad och hämta bil, plånkan låg kvar.
Kan lugnt påstå att det varit en jobbig kväll...:mad::mad::mad:
Hehe Tyvärr väljer man inte sina promenader ibland
:D Förstår absolut! Jag har försatt mig i situationer där jag funderat på om det är möjligt att bärga både mig själv och hoj om det skulle hända något. Ute i "naturen" där man inte blir hittad förrän till älgjakten och om hojen pajar får den hämtas med skogstraktor. Klarat mig hittills men rätt som det händer det något och då får vi väl se hur det går. Så länge man befinner sig på vägnätet brukar det lösa sig med lite telefonsamtal om det finns täckning och om man har tur. :)
Försöker fundera fram en bra runda åt smcare i Kronoberg till lördag.
Jiiipiiii..
Dagens, för mig, goda nyhet..
Min ursprungansökan på min importerade Benelli 250 2c är nu godkänd. av Trpt styrelsen.
Dvs jag har ett officiellt papper på att jag är den rättmatige ägaren och kan jobba vidare med renoveringen..
Grattis.. Goda nyheter..
//Janne
Den ser ju ut så här och de ville se den ihopsatt för att kunna veta att det var en komplett hoj som importerats, så det blev en nödlösning..
:
:) Blev en Ollerunda idag, han ringde och ville ut och köra. Det blev en liten sväng till Flugebyn utanför Karlsborg men vi kom lite tidigt till MC-träffen - den är inte förrän på Onsdag. Men milan är tänd sen igår och luktade helt rätt. Liten runda för mig, bara 14 mil på mätaren när jag var hemma igen men Olle fick väl ihop 30 till.
Värmen håller i sig men det blir väl förhoppningsvis perfekta dagar under September - Oktober, får vi hoppas. :)