:p Svensk sommar....! I förra veckan gick värmepumpen på kylning av kåken, nu brinner det i spisen. Ute växlar temperaturen mellan 8 -10 grader lite fram och tillbaka i regnskurarna och det blåser. Härligt med variation! :rolleyes: :D
Utskriftsvy
:p Svensk sommar....! I förra veckan gick värmepumpen på kylning av kåken, nu brinner det i spisen. Ute växlar temperaturen mellan 8 -10 grader lite fram och tillbaka i regnskurarna och det blåser. Härligt med variation! :rolleyes: :D
Visst är det trevligt med lite variaton på vädret. Som vanligt är det lätt att tolka svenska språket lite fel. En invandrare trodde att ordet emballage kunde användas då vädret slog om........
Tog en liten sväng igår förmiddag och då var det ok. Körde sedan hem på eftermiddagen och då hade det börja blåsa utav bara helsike och temperaturen ca 11 grader.:mad:
Sitter här hemma med en liten vovve som fått kennelhosta. Det var irritationen i hans hals som gjorde att han gav sig på att tugga i sig mattfransar för att få lindring.:eek:
Vi skrev lite om Anakee 3 förut. Har nu kör lite med dem och vill nog säga att de funkar som jag trodde. Bara man förstår att det inte går att "busa" på gruset med dem eller köra i lera, så ok. Man får ju vara beredd på att framhjulet vill vandra lite i svängarna. Om man bara inte kommer in för fort i kurvan, så är det ju "bara" att parera med gasen. Lite jobbigt om man har packning i både sidoväskor och topbox.:):):)
:) Jo om det bara vandrade LITE i svängarna, men för mig hasar det något alldeles förbannat och då blir jag för feg helt enkelt... :o
I morgon ska jag guida en bilkaravan om 2 bilar. Det gäller en minnesresa på en del av dom vägar som Håkan Åslund och jag gjorde. Det är hans efterlevande som vill se vad han kom hem och berättade om och då måste det bli med bil. Det kan bara bli ett litet urval av alla platser vi hann med men jag tror jag har fått med några pärlor. Hans son Thomas var med de flesta gångerna så jag har god hjälp att välja. :)
Om det är riktigt jäkla rullgrus så går hojen bäst i 50-60 på rakorna. Då bör man ju dessutom stå upp.:D:D:D
Numera undviker man ju helst detta. Fick nästan nog av grovgrus i våras på en vägarbetssträcka på 3 mil. Bitvis var gruset dessutom inte tillslätat eller tillkört ännu. Inte kul att komma med semesterpackning då.:eek:
Olle, Ove å ni andra det så att jag brukar dra runt på grus turer med ett mc gäng från Kristinehamn CMCK
Där är hastigheten aldrig under 100
Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige
ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag
start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd
Vänder mig till er som har lägst livserfarenhet, då jag aldrig tidigare sett något liknande..
Efter en provtur i en bil som jag grejat med lite går jag åter in i garaget för att stänga för dagen få det låter som jag glömt någon utrustning på dom surrar dovt..
Inser att det är en insekt som flyger runt där inne, och i "flight mode"mäter ca.5 cm..
När den väl landar ser jag att det är en geting, men eftersom den är minst 3 cm större och redigt mycket fetare anar jag att det är en insekt som det ut som en farlig geting, men tänker att om det är en drottning då vill jag helst undvika att den bygger i mitt garage utan bygglov.. Så (förlåt mig för mina synder) fram åker bromsrengörningen.. Ett skott, en träff.. Hueyn störtar.. Och dör..
Gadden (eller om det var kroken för landning på hangarfartyg) mäter närmare centimeter..
Ni dom vet, är det en drottning eller är det någon mutant?
Tyvärr är den lite böld på bilden på geting vis..
Bifogad fil 4141Bifogad fil 4142
//Janne
Kanske kan det varit en bål geting efter lite sökande på Internet.
Fast jag vill ju tycka att denna var större än vad som anges i informationen kring dem..
Där står det st den blir 3-3,5 cm, och denna är minst 5 cm..
//Janne
Försök räta ut den, lägg en tumstock bredvid och skicka bild till
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochr...iolog.147.html
så borde du få svar. Googlade lite och det verkar vara fler som träffat på getingar runt 50 mm stora.
Ser ut som en bålgeting, ett typiskt kännetecken är att den har betydligt mer gult i sin teckning.
När man verkligen sett en bålgeting, inser man att alla stora getingar man tidigare trott varit bålgetingar inte var det, en riktig bålgeting är verkligen stor.
En bålgeting surrar inte, dess ljud är något annat, betydligt grövre.
En bålgeting är getingarnas motsvarighet till B52 Stratofortress. :)
Nu skall sägas att bålgetingar anses vara en av de mer fridsamma arterna och att de hjälper till att skydda boskap mot stora elaka bitflugor.
De är också fridlysta eftersom de tyvärr är ovanliga, nu tror jag inte att en enstaka arbetargeting gör någon skillnad, men kan man låta dem vara i fred bör man göra så.
Jag fick ett stick bakom örat en gång och det visade sig att det var ganska lindrigt och gick snabbt över!
:) Jodå, visst är det en bålgeting (Vesa Crabo). Stor och snäll. Inte särskilt giftig, ungefär som en vanlig geting. Hanterar man den lugnt och fint händer inget men om man dödar eller skadar en kan det komma flera för att hämnas.
Tackar för alla svar.
Jag har lärt mig mycket och också läst en del på nätet om dessa giganter..
Kontentan av min okunskap är att jag avrättat en fridlyst art vilket ger mig ytterst dåligt samvete..
Till mitt försvar så är den ytterst skräckinjagande..
Men tydligen som ni också svarat är att den förefaller vara till och med mer vänligt sinnad än humlan som jag kommer bra överens med..
Men kanske det kommer ett gäng nu och skall hämnas sin kamrat, när jag minst anar det..
//Janne
:eek: Full skyddsutrustning när du närmar dig garaget och visiret nere gäller!! Nädå, ingen fara. Ett mord är inget mord men två är ett för mycket.. Nästa gång behöver du bara visa djuret hur det hittar ut ur garaget. Själv brukar jag ta en tidning eller liknande och fösa det i rätt riktning och när dom kommit ut igen brukar dom niga med alla sex benen och tacka. :)
Nu har du avrättat ett exemplar vår landskapinsekt! :banghead:
Wiki: Bålgetingen är landskapsinsekt för Småland.
De kanske inte är så farliga även om de kan stickas flera ggr.. men deras mindre släktingar kan ställa till problem..
Var för många år sedan på väg mot Arboga med bil och hade armen utanför sidofönstret.
Plötligt känner jag hur det sticker till och då sitter en geting i armvecket och har tydligen lämpat av sitt gift direkt i blodådern..
Inte allergisk mot getingar men direkinsprut var tydligen rena chocken, var tvungen att stanna och vila en halvtimme, blev alldeles snurrig...:eek:
Jodå, har läst på duktigt om denna snälla jätte.
Har faktiskt dåligt samvete för mitt ingrepp med avsikten att förhindra en drottning att bygga bo i mitt garage..
Brukar allt värna om de flesta arter som har samma rätt att leva här som jag...(förutom knott, myggor, blinning, broms, geting, P-vakter, osv)
Jäkla skit.. Tycker så jäkla synd om den nu..
Fin va den också.. Nu är den död..mitt fel..
Jag är en dålig människa..
Men jag kan bättra mig [emoji4]
//Janne
Fästing är så otrevlig att den inte ens får vara med på min lista..
//Janne
Fästing blir jag påmind om så ofta att den går inte att ta bort från listan. Av någon anledning har de blivit färre senaste veckan (kanske två veckor), men under våren och första halvan av sommaren har vi plockat minst 4-5 st på jycken varje dag. Och då han är gammal och har artros så blir det väldigt få och korta promenader. Han rör sig mest på vår villatomt. Så det har varit överjävligt mycket i år.
Samma med orm, som jag personligen inte har något emot. Jyckens morgonpromenad är väl ca 300 meter lång, in mot skogen, runt en kulle och hem igen. Har nog sett orm nästan varje gång jag gått nu i juni och juli, flera gånger har jag sett flera ormar. Har nog sett fler ormar på de här veckorna än jag sett orm de senaste 10 åren, eller kanske hela livet. Mest svart huggorm, och en del snokar. Huggormen ligger ofta kvar, medan snoken drar direkt man närmar sig.
Från idag. Huggis som ligger och solar på vanliga stället. Det finns (minst) en till, en fetare än den här som rör sig i samma område.
https://www.abc.se/~eny/hojen/150720_huggorm.jpg
:confused: Bara sett ett torrt ormskinn på hela sommaren. Mygg och knott finns sparsamt i skogen, men så är det ganska torrt här. Solen skiner varje dag från blå himmel sen mer än en vecka och sommargästerna ringer hem och mobbar dom som är kvar på hemmaplan, för där regnar det. :D
Egentligen är det väldigt skönt för det är inte stekhett. :)
Faktiskt skönt om det inte är stekhett när man skall ta en tur. Körde några timmar i dag på fm. med min besökande dotterson bakpå. Fick order om att vara försiktig. Lullade runt på både större och mindre vägar. Funderade då på varför man skall ha så många hästar i hojen egentligen.
På tal om huggormar som ju är fridlysta och kanske befinner sig på fel plats, kan man göra så här. Ta en käpp och tryck fast halsen bakom huvet mot marken, ta sedan ormen i stjärten. Du kan då lyfta upp den utan att den kan bita. Om den försöker att slingra sig upp på sin egen kropp då, är det bara att skaka lite. Då kan du bära iväg den någon annanstans och släppa den där. En snok däremot kan ganska lätt slingra sig upp på sig själv, men å andra sidan så är den ju inte giftig.
Det lärde en granne mig när jag var sju år gammal. Han sade redan då, att man skall vara rädd om ormarna för att de äter en massa råttor och möss. Kommer ihåg att jag tyckte det var lite läskigt då ormen var nästan lika lång som jag.:):)
Allt som krälar på marken är fridlyst, då gemene man inte ser skillnad på sånt som verkligen är i farozonen och det som är normal population.
En fet huggorm som var inne på vår tomt för tre år sedan fångade vi i poolhåven och bar ut ett par hundra meter ut i skogen. Vet inte om det var tillräckligt, och det kanske är den som har ynglat av sig och gjort att vi fått så många nu. Den var stark, den ställde sig rakt upp ur håven och höll på att smita. Vi var tvungna att ha en till påse runt.
https://www.abc.se/~eny/poolforum/120528_Huggorm2.jpg
Tyvärr körde jag över en huggorm (svart fas) på grusvägen hemmavid.
Såg en som blivit överkörd på gårdagens promenad..
Liggandes på rygg med tarmarna utanför.
La ett skedblad tunt när jag med foten skall vända den för att blotta ev. Teckning och ormen hugger efter min fot..
Visade sig vara en reflex..
Men lite ont i hjärtat gör det allt när man har ihjäl något oskyldigt, och framför allt fridlyst..
//Janne
Gissar att det är din iPhone som ändrar vad du skriver. Skrattar för mig själv och fattar nada.
Den har ju en tendens att bestämma vad jag skall skriva, fast i detta fallet hittar jag inget som jag inte ville skriva?!
Jag kanske skall tagga ner på svampen lite [emoji4]
//Janne
"La ett skedblad tunt när jag..."
Kanske något göteborgskt men jag förstår inte.
Det är nog bara en felstavning. Skall nog vara runt den för att han inte ville ta i den.:eek:
Annars så är ju göteborgskan lite knepig. De är de enda som kan få blommor och sommar att rimma. Sten-Åke Cederhök lyckades med sitt " Nu är det sommer och då kommer blommer.", eller hur det var.:D:D:D
Göteborg..
man lägger ett skedblad tunt i brallan när man blir rädd..
//Janne
Bromsspår?
Typ
//Janne